Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €

   7min.
   
   
   zdielať




Ako vybrať bicykel

Prvým krokom pri výbere bicykla je odpovedanie si na jednoduchú otázku: „Ako často a v akom teréne budem bicykel využívať?“ Podľa toho si vyberiete typ bicykla, ktorý bude pre vás najvhodnejší.

Inak samozrejme pri výbere uvažuje začínajúci cyklista, ktorý sa najčastejšie rozhoduje medzi základnými kategóriami bicyklov, a iné požiadavky má už skúsenejší jazdec, ktorý sa chce s novým bicyklom posunúť o krok ďalej a už hľadá bicykel s konkrétnym zameraním. Základné delenie teda sústreďme na bicykle horské, cestné a crossové.








Delenie podľa konštrukcie

  • cross country (jazda krajinou, maratóny, cross country preteky);

  • trail/allmountain (jazda v kopcovitom terén);

  • enduro (jazda v náročnom teréne);

  • freeride (skoky, triky);

  • downhill (zjazd, fourcross preteky);

  • trial (jazda po horských a lesných cestičkách).








Typy bicyklov

Horské bicykle (MTB) -vhodné do náročného, nespevneného terénu

  • cyklista sedí vzpriamenejšie a drží širšie riadidlá

  • odpružená vidlica pre hladký prejazd nerovností

  • širšie pneumatiky a vyšši valivý odpor spomaľuje rýchlosť na ceste

  • vyššia váha ako u ostatných bicyklov

  • odpruženie prednej vidliceu lacnejších modelov

  • odpruženie oboch kolies(celoodpružené)u drahších modelov

  • @ kolies 26”najmenší, do náročnejšieho terénu plného zákrut. Cítite sa na ňom vďaka menšej výške bezpečnejšie a bicykel sa dá lepšie ovládať

  • 27,5”s takým priemerom kolies ide slušnou rýchlosťou a stále sa dá dobre ovládať

  • 29”s takým priemerom kolies ide slušnou rýchlosťou a stále sa dá dobre ovládať

  • materiál rámu -oceľový, karbónový alebo duralový

  • brzdy -v-brake brzdy “véčkové” alebo kotúčové brzdy

aflnt API





aflnt API


Cestné bicykle -športové využitie,vhodné výlučne na kvalitný povrch cesty a rýchlu jazdu, nevhodné do terénu

  • vhodný pre pokročilých jazdcov

  • ľahká a pevná konštrukcia

  • riadidlá sú posadené nízko - pre čo najmenší odpor vzduchu a dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti

  • posed na bicykli je v predklone( športový), ale fyzicky náročnejší

  • @ kolies28” na veľmi úzkych plášťoch. Plášte môžu byť s dušou, alebo bez nej

  • materiál rámu -oceľový, karbónový alebo duralový (má zásadný vplyv na vlastnosti cestného bicykla)

  • brzdy -najčastejšiev-brake brzdy “véčkové” alebo kotúčové brzdy





Mestské bicykle -ideálne do mestskej premávky a občasné jazdy po okolí

  • jednoducho sa ovládajú a sú pohodlné

  • ľahko sa na ne nastupuje , takže sú vhodné pre seniorov a horšie sa pohybujúcim ľuďom

  • moderný dizajn a nenáročné na údržbu

  • menej vhodné na šport, jazdu v teréne a dlhé výlety

  • súčasťou je často košík či stojan na odloženie nákupu

  • riadidlá by mali byť tak zahnuté, aby sa dalo jazdiť s narovnaným chrbtom

  • kryt reťaze pre možnosť jazdy v civilnom oblečení

  • @ kolies26” a 28” na stredne širokých plášťoch, vďaka nim je bicykel stabilnejší, ale si zachováva dobrú ovládateľnosť.

  • oceľový rámje veľmi pevný a lacný, avšak má vyššiu hmotnosť a podlieha korózii.

  • karbónový rámoceníte vďaka jeho nízkej hmotnosti. Ďalej dobre pruží a v priebehu času nestráca na pevnosti.

  • duralový rámje lacnejší, ale ťažší ako karbónový rám, zároveň ale drahší a ľahší ako rám oceľový.

  • brzdy -najčastejšiev-brake brzda “véčková”

aflnt API






Trekingové a krosové bicykle - univerzálna kombinácia horského a cestného bicykla

  • vhodné na cesty aj do ľahšieho terénu, ideálne na cykloturistiku

  • konštrukčne nie sú prispôsobené na ťažký terén ako horske bicykle

  • užšie pneumatiky ako u horských bicyklov majú menši valivý odpor (rýchlejšia jazda pri menej vynaloženej energie

  • na rámoch nájdete navárky pre nosiče, blatníky, stojany a pod.

  • @ kolies 28” na úzkych plášťoch plášťoch s nevýrazným vzorom

  • odpruženie - vzduchové

  • pružinové

  • materiál rámu - oceľový, karbónový alebo duralový

  • brzdy - v-brake brzdy “véčkové” alebo kotúčové brzdy


BMX a freestyle bicykle - určené na jazdu na U-rampách, skateparkoch alebo na uzavretých okruhoch

  • vďaka pevnej konštrukcii sú veľmi odolné

  • tieto bicykle si vystačia s jedným prevodom

  • často mávajú jednu alebo žiadnu brzdu kvôli predvádzaniu trikov (predná brzda by vadila pri predvádzaní trikov tzv. barspin)

  • @ kolies 12”, 16”, 18” alebo 20”

Elektrobicykle - vhodné do mesta aj do terénu

  • jazda do kopcov bez námahy

  • na plne nabitú batériu prejde až niekoľko stoviek kilometrov bez námahy

  • jazda len s pomocou šliapania s vybitou batériou je o niečo ťažšia

  • vyššia cena


    aflnt API

Skladacie bicykle - urćené do mesta a na kratšie výlety

  • možnosť zloženia a ľahkej prepravy v MHD

  • nevhodné na dlhé jazdy ani na jazdu v teréne

  • neponúkajú dostatok pohodlia ani prevodov

  • @ kolies 20” najľahšie a najlepšie ovládateľné

  • 24” sú rýchlejšie a oproti menším bicyklom sa hodia skôr na dlhšie cesty

  • oceľový rám má vysokú pevnosť a nižšiu cenu. Nevýhodou je vyššia hmotnosť a podliehanie korózii.

  • karbónový rám pri skladaní oceníte vďaka nízkej hmotnosti, dobre pruží a po čase nestráca na pevnosti.

  • duralový rám je lacnejší, ale ťažší ako karbónový rám a tvorí strednú cestu medzi materiálmi.

  • brzdy - najčastejšie v-brake brzda “véčková” alebo kotúčové brzdy


aflnt API

Gravel bicykle - špecíálne bicykle s dlhým rámom

  • komkombinácia cestného a krosového bicykla

  • vhodné na cestu aj na mierne náročný terén (jazda na štrku)

  • nižšie položený rám so slušnou rýchlosťou na ceste

  • priemer kolies má zásadný vplyv na rýchlosť aj na jeho ovládateľnosť

  • @ kolies 28-29” na hrubších plášťoch 35-40 mm

  • materiál rámu - takmer výhradne z karbónu, občas z duralu (lacnejšia alternatíva)

  • brzdy - kotúčové a niekedy hydraulické


Detské bicykle - vhodné na cesty, cyklotrasy aj do ľahkého terénu

  • ľahká konštrukcia, jednoduché a odolné

  • vhodné pre deti od 2 do 14 rokov

  • pre najmenších sú k dispozícii pomocné kolieska (vo veľkostiach 12” a 16”)

  • veľkosť bicykla (v palcoch 12/16/20/24) na rozdiel od dospelých znamená priemer kolies, nie veľkosť rámu

  • Dôležitejšie ako vek je aj fyzická dispozícia dieťaťa.


Priemer koliesVek dieťaťa

16 "

3 – 6 rokov

100 - 125

20 "

5 – 9 rokov

105 - 135

24 "

8 – 12 rokov

115 - 155

26 "

nad 9 rokov

Nad 130





Veľkosť rámu

Každý bicykel sa vyrába v niekoľkých veľkostiach z dôvodu pohodlia pre cyklistov rôznych výšok. Touto veľkosťou sa myslí vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa prevažne udáva v palcoch, prípadne sú použité písmená rovnako ako u oblečenia (S, M, L, XL, XXL). Prvý spôsob ako vybrať správnu veľkosť rámu je práve podľa výšky, ďalšia možnosť je podľa dĺžky nôh. Na výber veľkosti rámu vplýva samozrejme aj samotná geometria bicykla.

Pánske a dámske veľkosti rámov pre dospelých:


Veľkosť rámu v cm


Cestné rámy v cm


Podľa písmena

144 - 155

15"

38

50

XS

156 - 165

16"

40

52

S

161 - 170

17"

43

52 - 54

S

165 - 173

18"

46

54

M

173 - 182

19"

48

54 - 56

M

176 - 185

20"

50

56

L

182 - 191

21"

53

56 - 58

L

nad 190

23"

59

60

XL





Materiál rámu

Hliník - bicykle s hliníkovým rámom sa označujú Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníku a prísad, ktoré vylepšujú vlastnosti samotného hliníku. Hliník je, ako je známe, mäkký a ľahký materiál, čo sú jeho hlavné výhody. Nevýhodou je však jeho minimálna pružnosť. Alu rámy sú dnes suverénne najrozšírenejším materiálom používaným pri výrobe rámov. Pretože je sám o sebe veľmi mäkký, používa sa na rámy v zliatinách s meďou, mangánom atď. nazývaných ako dural (Duraluminium). Ten je až päťkrát tvrdší než samotný hliník. Aby duralové rámy dosahovali pevnosti porovnateľné s oceľou, vyrábajú sa ich rúrky s väčším priemerom.


Karbón - momentálne najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa rámy vyrábajú. Je veľmi pevný a ľahký. Vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny, ktorá sa pri vysokom tlaku speká. Má vysokú pružnosť, popri tom aj pevnosť.


Titán - je najkvalitnejši, ale samozrejme aj najdrahší. Je veľmi ľahký, aktívne redukuje vibrácie a nekoroduje.


Oceľ - oceľové rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Výhodou týchto rámov je veľká pružnosť a zároveň nízka cena. Nevýhodou je potom vyššia hmotnosť. Dnes tento materiál nájdete len na lacnejších a detských bicykloch, alebo na bicykloch BMX a Freestyle.





Veľkosť kolies

Veľkosť kolesa ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla. Ide o nájazdový uhol kolesa voči prekážke.



Krosové, trekingové a cestné bicykle






Vidlice

Odpružená vidlica je vhodná iba na bicykloch používaných v teréne. u cestných je odpruženie práveže nežiadúce.

Dnešným štandardom je odpružená predná vidlica, ktorá dokáže príjemne vypružiť nerovnosti terénu.

Vidlice sa delia na pružinové a vzduchové (tie sú ľahšie a drahšie)


Celoodpružený bicykel je vhodný do náročnejšieho terénu, zadný tlmič je uzamykateľný a môžete si nastaviť jeho tuhosť. Nevýhodou je vyššia cena.





Brzdy

Ráfkové brzdy - lacnejšia varianta, brzdy na mechanickom princípe a brzdia koleso pritláčaním brzdových gumičiek o ráfik.


Kotúčové brzdy - použivajú sa pri kvalitnejších bicykloch. Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako ráfkové, s tým rozdielom, že sa nebrzdí o ráfik ale kotúčom.


Hydraulické kotúčové brzdy - sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy auta. Pri mechanických kotúčových brzdách sú platničky ovládané klasickým lankom, pri hydraulických tlakom brzdovej kvapaliny.





Nosnosť bicyklov

Orientačná nosnosť horských, cestných a krosových bicyklov je do 120 kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140 kg. Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 "až 16" je cca 50 kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 "je 80 kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24" až 100 kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.





Správny posed na bicykli

Správne nastavenie posedu zaručí efektívne šliapanie a menšiu záťaž na chrbát. Pôjdete rýchlejšie a menej sa unavíte.


Sedlo vodorovne - ani špičkou dole, ani hore, inak budete preťažovať ruky, brušné svaly a chrbát.


Poloha chodidla na pedáli

Chodidlo na pedáli musí byť v každej polohe otočenia kľúk mierne sklonené dopredu. Neprešľapávame teda na päty dole, ani nešliapeme príliš špičkami.


Výška riadidiel

Riaditká musia byť dostatočne široké. Nie príliš úzke, aby ste nemali ruky moc pri sebe, stláčali by ste si hrudník a zle dýchali. Ani nie príliš široké, aby sa vám s nimi dobre manévrovalo, napríklad medzi stromami. V zásade trochu širšie ako naše ramená. Veľmi dôležitá je aj správna poloha brzdových pák. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadnete, ruky položíte na riadidlá a natiahnete prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa vám mali ľahko opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach nebudete musieť ruky pri brzdení na riadidlách zbytočne pretáčať.




01.01.1970, zdroj: , autor:   






Návrat hore