Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

ALU hliníkové disky / elektróny na auto




Aký je rozdiel v označení „alu kolesá“ „liate disky“ „elektróny“ „alu disky“?

Žiadny, všetky alu kolesá, liate disky, elekróny aj alu disky sú hovorovým označením všeobecne zliatinových diskov.ALU disky sú vyrobené zo zliatiny hliníka a ďalších ľahkých kovov odliate ako jeden kus a ich vlastnosti sa mierne líšia od klasických oceľových diskov. Označenie „liatinové disky“ je zlým označením, také disky neexistujú (z liatiny sa nevyrába) a obvykle je tým myslené liate disky.



***
Homologizácia hliníkových alu diskov

***

Je to schválenie diskov pre prevádzku na slovenských a európskych cestách pre konkrétny typ vozidla.


***
Rozmery alu diskov

***

Pre každý typ vozidla je možné použiť rôzne alternatívy. Základným ukazovateľom pri výbere správnej veľkosti alu diskov je však priemer značený od výrobcu v palcoch.


Priemer kolesa

Ide o základný parameter, bez ktorého by nebolo možné koleso uchytiť. Jeho veľkosť je udávaná v palcoch, pri ktorých platí, že 1 palec znamená 25,4 mm. Štandardne sa rozmery elektrónov pohybujú v rozmedzí 14-22 palcov s tým, že väčšinou platí, že čím väčšie koleso je, tým sú aj vyššie jeho obstarávacie náklady.

Priemer kolesa musí korešpondovať s údajmi v technickom preukaze. Nie je preto problém obstarania alu kolies väčšieho priemeru, avšak v kombinácii s nízkoprofilovými pneumatikami. Tento variant je obľúbený medzi milovníkmi športovejších vozidiel a vodičmi, ktorí ocenia ich estetickú hodnotu.


Šírka kolesa

Druhým základným parametrom pre výber elektrónov je šírka kolesa, pri ktorej zlom výbere by podobne ako v predchádzajúcom prípade koleso nepasovalo do automobilu. Opäť sa udáva v palcoch.



***
Rozteč PCD alu diskov

***

Rozteč PCD je hodnota, ktorá označuje počet dier na rozstupovej kružnici. Je udávaná ako súčin počtu dier na zachytenie skrutiek a priemeru rozstupovej kružnice. Pokiaľ sa teda stretnete napríklad s hodnotou 5x110, znamená to, že disk má päť uchycovacích dier a priemer kružnice prechádzajúcimi ich stredmi je 110 mm.

Tento údaj sa neuvádza v TP, je ho možné zistiť podľa modelu vozidla, alebo vám ho oznámi každý dobrý predajca alu kolies.



***
Zális alebo hodnota ET

***

Ukazovateľ ET udáva vzdialenosť osi od dosadacej plochy v milimetroch. V praxi to značí, ako bude koleso vysunuté z blatníka.Platí, že čím nižšia hodnota ET, tým viditeľnejšie ráfik alu disku vyčnieva. Samozrejme tiež myslite na to, že nič sa nemá preháňať.

S hodnotou ET rozhodne neexperimentujte, môže sa stať, že bude pneumatika drhnúť o podbehy, prípadne disk vôbec nenasadíte, pretože sa ráfik nezmestí napríklad cez brzdový strmeň.Schválený rozmer a špecifikáciu ráfikov aj pneumatík pre vaše auto nájdete vo veľkom technickom preukaze. Väčšinou sú v poznámkach zapísané ešte alternatívne rozmery. Pokiaľ nie, nesmiete ich na aute bez predchádzajúceho zapísania do TP použiť.



***
Značka a predajca alu kolies

***

Pri kúpe hliníkových diskov dbajte na kvalitu a preverené značky, ktoré vám zaručia požadované vlastnosti, bezpečnosť a pôžitok z jazdy. Alu disky musia byť homologované – schválené pre prevádzku na slovenských cestách pre konkrétny typ vozidla, čo vám lacnejšie „no name“ značky väčšinou nezaručia.



     

Výhody alu diskov

     
     

Nevýhody alu diskov

     
     

Nižšia hmotnosť oproti bežným diskom

     
     

Riziko poškodenia laku posypovou soľou

     
     

Moderný vzhľad a výber z mnohých variantov na mieru vášmu vkusu

     
     

Častejšia starostlivosť o povrch kolesa špeciálnymi prípravkami

     
     

Znížená spotreba paliva

     
     

Vyššia obstarávacia cena

     
     

Kratšia brzdná dráha a športovejšia jazda s použitím nízkoprofilových pneumatík

     
     

Pozor pri parkovaní pri obrubníku (poškriabanie znižuje životnosť aj estetickú hodnotu)

     
     

Rýchlejší odvod tepla a lepšie ochladzovanie pneumatík aj bŕzd

     
     

Nižšia tuhosť materiálu vyžaduje starostlivé doťahovanie matíc

     




***
Starostlivosť o disky

***

Každý disk sa vo výrobe do svojej finálnej podoby niekoľkokrát upravuje, preto potrebuje primeranú starostlivosť.

Na alu diskoch sa samozrejme usadzuje špina z brzdových doštičiek a ďalšie nečistoty nabrané pri jazde, čo spôsobuje, že disky časom žltnú a nevyzerajú dobre. Ak ste investovali do kvalitných diskov, investujte do kvalitných značkových prípravkov. Rozhodne sa vám to vráti v podobe pekného vzhľadu a hlavne – dlhšej životnosti.


Starostlivosť o disky závisí aj od ich materiálu, povrchu – leštený, matný, chrómový či klasický strieborný.


  • Striebornú klasiku alebo matné disky bez leštených plôch môžete umývať aj v autoumyvárni alebo agresívnejšími prípravkami,

  • Leštené disky strieborné alebo iných farieb - vyžadujú jemnú starostlivosť, aby sa nepoškodila ich povrchová úprava. Odporúčame špeciálne prípravky, najlepšie ručné umývanie,

  • Chrómové disky – používajte prípravky určené výhradne na čistenie takéhoto povrchu, rovnako ako pri diskoch, ktoré pozostávajú napríklad z viacerých dielov.

  • Čistenie vykonávajte pravidelne. Základom (popri špeciálnych prípravkoch) je jemná handrička/hubka a teplá saponátová voda. Zabudnite na textílie či kefy s abrazívnou plochou, aby ste napríklad nepoškodili lak.

  • Disky zásadne čistite, keď sú úplne vychladnuté.

  • Po kompletnom vyčistení nasleduje voskovanie.

  • Pred uskladnením, napríklad na zimu, disky vždy dokonale očistite. Ak by boli nečistoty v dlhodobom kontakte s kolesami, mohlo by dôjsť k ich poškodeniu.



ZDROJ www.pneumatiky.cz

www.az-pneu.sk




Návrat hore