Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Autoalarmy

Alarm je súčasťou elektronického zabezpečovacieho systému vozidla. Skladá sa z viacerých senzorov prepojených procesorom, teda „mozgom“ alarmu. Autoalarm zhromažďuje dáta zo senzorov, ktoré sú umiestnené na rôznych, špeciálne vybraných miestach – vo vnútri aj mimo vozidla – a na základe toho sa rozhoduje, či zasiahne alebo nie.Pokiaľ sú snímače správne nainštalované, zvyšuje sa šanca, že alarm nespustí poryv vetra alebo v dôsledku prejazdu väčšieho vozidla. Pri nesprávnej inštalácii nebude alarm v prípade vlámania reagovať. V prípade zistenia podozrivých aktivít alarm aktivuje sirénu/akustický signál alebo svetelné signály – čo presne, konfigurujeme pri montáži.

Alarm väčšinou aktivujete a deaktivujete pomocou rádiofrekvenčného diaľkového ovládača - čo má svoje veľké nevýhody.





***
Ako vybrať autoalarm?

***

Najlepší alarm z hľadiska použiteľnosti a účinnosti je ten, ktorý sa ľahko inštaluje a jednoducho plní svoju funkciu zabezpečenia vozidla proti krádeži, teda sťažuje zlodeji úlohu. Dobrý alarm musí vedieť presne nakonfigurovať senzory a ich rôzne usporiadanie tak, aby reagoval iba vo chvíľach skutočného nebezpečenstva. Dôležitá je aj pohodlnosť jeho použitia.





***
Typy autoalarmov podľa miery zabezpečenia

***

*blok**8*

Jednocestné autoalarmy

  • umožňujú diaľkovo aktivovať/deaktivovať alarm, príp. ovládať jeho funkcie

  • signál je vysielaný iba jedným smerom z diaľkového ovládača

  • ak dôjde k poplachu, ohlási sa pomocou sirény

  • diaľkový ovládač funguje na niekoľko desiatok metrov

  • môže byť doplnený aj ďalšími senzormi navyše

  • výhodou je nízka obstarávacia cena

*/*

*4* */*

*/*

*blok**8*

Dvojcestné autoalarmy

  • vylepšený jednocestný alarm, komunikácia prebieha obojsmerne

  • autoalarm dokáže vysielať späť do vášho ovládača (pagera)

  • rýchlo dostanete informáciu, či je vozidlo otvorené, alebo došlo k pohybu

  • prenos prebieha v závislosti od profilu terénu až na niekoľko sto metrov

  • okrem obojsmernej komunikácie majú bohatšie funkcie

  • vyššia obstarávacia cena

*/*

*4* */*

*/*

GSM autoalarmy

  • fungujú na podobnom princípe ako dvojcestné alarmy

  • informácie však smerujú do vášho mobilného telefónu

  • v prípade poplachu vie napísať SMS, alebo zavolať na zvolené číslo

  • cez SMS-ky je možné auto ovládať - naštartovať, zapnúť klimatizáciu…

  • ak má alarm GPS modul, je možné vozidlo sledovať

*blok**8*

GPS autoalarmy

  • fungujú na podobnom princípe ako GSM autoalarmy

  • možnosť sledovania vozidla pomocou GPS signálu

  • moderné alarmy umožňujú sledovať polohu online na smartfóne pomocou aplikácie s mapou

  • ďalšie doplnkové funkcie napr. kniha jázd…

*/*

*4* */*

*/*








***
Rozdelenie alarmov podľa pripojenia do vozidla

***

Podľa pripojenia do auta môžeme autoalarmy rozdeliť na dva základné typy. Ktoré sú to? Na to sa pôjdeme teraz podrobnejšie pozrieť. Spôsob zapojenia voľte podľa toho, či váš automobil podporuje toto pripojenie autoalarmu. Záleží teda hlavne na celkovom veku vášho vozidla (roku výroby.)


Typ zapojenia pomocou analógových káblov

  • tento typ sa hodí skôr do starších áut

  • autoalarm sa jednoducho pripojí káblom na iný kábel

  • autoalarm by mal byť prepojený s takými vodičmi, ktoré má strážiť

  • ak sú to napríklad svetlá, musí byť spojený so svetlami

  • hodia predovšetkým do starších automobilov, ktoré majú jednoduchú elektroinštaláciu vo vnútri


Typ zapojenia na dátovú zbernicu CAN BUS

  • novší typ zapojenia autoalarmu je pripojenie na zbernicu CAN BUS

  • touto zbernicou je vybavená väčšina moderných automobilov

  • ide o opak analógového pripojenia, je to digitálne pripojenie autoalarmu k vozidlu

  • jednoduché pripojenie k automobilu, ktoré je aj časovo nenáročné

  • nemusíte napájať kábel na kábel ako pri predchádzajúcom analógovom type

  • zbernica vie poskytnúť celý rad rôznych informácií autoalarmu (rozsvietenie svetiel, otvorenie kufra…)






***
Senzory

***

Existujú alarmy, ktoré môžu pracovať s niekoľkými (dokonca tromi) rôznymi senzormi súčasne. Odborníci sa však domnievajú, že je lepšie zvoliť jeden senzor. Inštalácia príliš veľa zariadení na jednu zbernicu môže spôsobiť chyby v počítači vozidla.


  • Otrasový senzor - gravitačný senzor - detekuje otrasy vozidla a to väčšinou s nastaviteľnou citlivosťou. Môže fungovať vo 2 stupňoch, kedy rozpozná slabý otras ako kopnutie do vozidla od silného - otvorenie dverí, odtiahnutie. Býva umiestnený mimo riadiacu jednotku alarmu.

  • Ultrazvukový senzor - snímač pohybu - dokáže detekovať cudzí predmet (aj telo) v kabíne vozidla. Inštalácia takéhoto snímača sa odporúča ľuďom, ktorí chcú nielen chrániť svoje vozidlo pred krádežou, ale aj vybavenie vo vnútri.

  • Mikrovlnný senzor - dokáže detekovať cudzí predmet (aj telo) v kabíne vozidla.

  • Tlakový senzor - dokáže detekovať zmenu tlaku, ku ktorej dôjde pri otvorení dverí.






***
Základné funkcie

***
  • Diaľková aktivácia/deaktivácia “Remote arming/disarming” - najzákladnejšie funkcie alarmov s diaľkovým ovládaním.

  • Tichá aktivácia “Silent arming” - alarm sa aktivuje bez akustického signálu. Túto funkciu zapnete priamo na ovládači.

  • Upozornenie na aktiváciu “Arming reminder” - aktivácia/deaktivácia je sprevádzaná zablikaním svetiel alebo iným upozornením.

  • Automatická reaktivácia “Auto rearming” - voliteľne má túto funkciu väčšina alarmov. Alarm sa znovu aktivuje, pokiaľ po deaktivácii nedôjde v danom časovom intervale k otvoreniu dverí, alebo inej akcii (stlačenie tlačidla, apod.).

  • Plávajúci kód "Code hopping technology“ - signál vysielaný ovládačom sa pri každom stlačení mení. Nemožno ho tak ľahko odpočúvať a zneužiť.

  • Vyhľadanie vozidla “Car finder” - zvuková alebo iná signalizácia na povel ovládača. Využitie v miestach s mnohými vozidlami, napr. na parkovisku.

  • LED indikácia “LED indicator” - svetelná dióda je umiestnená na palubnej doske. Nielen vy, ale hlavne prípadný zlodej vidí, že je alarm aktivovaný.






***
Rozšírené funkcie

***
  • Imobilizér “Imobilizer”- do okruhu spínacej cievky, alebo na iné miesto je umiestnené rozpínacie relé. V prípade poplachu svojim rozopnutím znemožní naštartovanie vozidla.

  • Zhasnutie motora “Engine cut off” - diaľkovým ovládačom je možné zhasnúť motor. Prakticky ide o rozopnutie imobilizéra na diaľku.

  • Signalizácia otvorených dverí „Closing door reminder“ - pokiaľ nie sú pri aktivácii alarmu korektne zatvorené niektoré dvere, alarm signalizuje (svetelne, zvukovo). Niektoré alarmy voliteľne signalizujú otvorené dvere aj v neaktívnom režime (väčšinou blikaním smerových svetiel).

  • Vyradenie otrasového senzora „Bypass shock sensor“ prípadne „Round shock sensor“ - umožňuje aktivovať alarm bez toho, aby bol aktívny otrasový senzor. Hodí sa v prípadoch, keď je okolo auta prevádzka, a dochádza tak k falošným poplachom. Ostatné detekované udalosti a vlastnosti (otvorenie dverí, ultrazvukové senzory, imobilizácia, a pod.) zostávajú zachované.

  • Zamknutie zošliapnutím brzdy „Door locking by foot-brake push“ - umožní zamknúť vozidlo zvnútra zošliapnutím brzdy v danom okamihu (napr. počas zapnutia zapaľovania, apod.).

  • Výstup na dover okien „Close window“, „Power window“ - pri zamknutí vozidla (a pred aktiváciou alarmu) vyšle signál pre zatvorenie okien.

  • Zaznamenanie poplachu „Alarm record“, „Vibration record“, „Intrusion alert“ - alarm si zapamätá, že došlo k poplachu (alebo napríklad len k detegovanej vibrácii) a je schopný toto signalizovať.

  • Otvorenie kufra „Trunk release“ - umožní diaľkovým ovládačom otvoriť kufor, zatiaľ čo alarm môže zostať aktivovaný a dvere zamknuté.

  • Núdzové vyradenie alarmu z prevádzky “Reset” - vykonaním špecifickej sekvencie úkonov (zošliapávanie brzdy, spínanie/rozopínanie zapaľovania) je možné niektoré alarmy deaktivovať. Hodí sa pre prípad, že stratíte ovládač.

  • Núdzový poplach „Call for Emergency“ - je možné vyvolať poplach stlačením tlačidla na ovládači.

  • Protizlodejský režim „Anti Hijacking“ - umožňuje spustiť poplach a vypnúť motor na diaľku v prípade, že vozidlo je už ukradnuté a zlodej v ňom uteká.

  • Pasívna aktivácia „Passive arming“ - ide o automatickú aktiváciu alarmu určitú dobu (cca 20s až minúta) potom čo vypnete zapaľovanie, otvorte a zatvorte dvere.

  • Pasívne zamknutie „Passive locking“ - automatické zamknutie vozidla určitú dobu (cca 20s až minúta) potom čo vypnete zapaľovanie, otvorte a zatvorte dvere.

  • Obslužný režim „Valet mode“ - umožní dočasne vyradiť funkcie alarmu – hodí sa, keď napr. máte auto v servise tak nemusíte mechanikovi dať ovládač (potenciálne riziko).





***
Certifikácia autoalarmu

***

Pri výbere alarmu do auta skontrolujte, či má certifikát uznávaného certifikačného orgánu. Samozrejme existuje mnoho certifikačných orgánov. Stojí za to vybrať si autoalarm s certifikátom subjektu, ktorého značku uznáva poisťovacia spoločnosť, kde máte poistený svoj automobil. Vďaka tomu môžete získať výrazné zníženie poistného.

Predajcovia automobilov podporujú inštaláciu továrenských autoalarmov, často ju dokonca vynucujú novým kupujúcim a hrozí, že zruší záruku, pokiaľ bude alarm nainštalovaný na inom mieste, čo je však nezákonné. Podľa odborníkov na automobilovú elektroniku sa navyše súhlas s inštaláciou továrenského alarmu môže ukázať ako nepriaznivý krok. Výrobcovia obvykle do daného automobilu inštalujú rovnaký model alarmu, vždy na rovnaké miesto. Dávajú tak darček zlodejom automobilov, ktorí, keď sa chystajú ukradnúť dané auto, veľmi dobre vedia, ako alarm zneškodniť a ako sa k nemu dostať.

Na trhu sú aj zariadenia, ktoré nie sú samotnými alarmami, ale ktoré dokážu účinne ochrániť vaše auto. Ide o bezúdržbové spúšťacie zámky motora. Zvonka sú úplne neviditeľné, pretože v aute neblikajú žiadne LEDky. Väčšinou fungujú na báze čipovej karty. Keď sa majiteľ priblíži k autu s kartou vo vrecku, blokovanie sa deaktivuje. Keď opustí auto, je tak sa zámok zase zamkne. Táto bezpečnosť je účinná, pretože zlodej nevie, kde je, a má ťažkú ​​úlohu dosiahnuť blokádu a zneškodnenie tohto autoalarmu.


ZDROJ www.elancar.cz



Návrat hore