Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Autobatérie

Autobatéria, aj keď sa to tak na prvý pohľad nemusí zdať, zohráva v našom automobile kľúčovú úlohu. Ako chemický zdroj elektrickej energie je zostavená spravidla z doskových elektród, elektrolytu a separátora, ktorý zabraňuje priamemu kontaktu dvoch elektródových dosiek. Elektrické napätie potom vzniká pri chemickej reakcii medzi dvoma elektródami. Najdôležitejšou úlohou je teda naštartovať vozidlo, dôležité je aj udržať napájanie pre elektroniku automobilu počas vypnutého motora. Životnosť autobatérie skracuje predovšetkým doba, počas ktorej nie je nabitá. Aj nepoužívané batérie totiž trpia samovybíjaním, ktoré môže viesť až k tzv. "hlbokému vybitiu", pri ktorom dochádza k nevratnému poškodeniu batérie.


Ako vybrať vhodnú autobatériu

  1. Riaďte sa označením na starej autobatérii , ak ste si istí, že sa jedná o pôvodnú autobatériu z výroby alebo ju inštaloval skúsený automechanik.

  2. Potrebný typ autobatérie môžete zistiť aj z VIN kódu .

  3. Ak máte manuál k automobilu , aj tu nájdete vhodný typ autobatérie pre vaše vozidlo.





***
Typy autobatérií

***

*blok**8*

Štandardné (údržbové) batérie

  • klasické autobatérie používané najmä pri starších ročníkoch vozidiel

  • nutnosť pravidelnej údržby

  • občasná potreba doplňovania elektrolytu (destilovanej vody)

  • výhodou je pomerne nízka obstarávacia cena

*/*

*4* */*

*/*

*blok**8*

Bezúdržbové batérie

  • najrozšírenejšie a používajú sa pre väčšinu súčasných vozidiel

  • relatívne vysoký výkon pri štarte a dlhá životnosť

  • umožňujú plynulý chod aj energeticky náročnejším automobilom

  • nízka potreba údržby batérie

  • pri správnom používaní nie je potrebné kontrolovať stav elektrolytu a dolievať ho

*/*

*4* */*

*/*

Trakčné batérie

  • oproti predchádzajúcim typom nie sú určené pre jednorazový veľký výdaj energie pri štarte

  • energiu dodávajú konštantne v menšom množstve

  • lepšie odolávajú aj opakovanému hĺbkovému vybíjaniu

  • určené do karavanov, prívesov, lodí alebo vysokozdvižných vozíkov

*/blok**8*

Start-Stop batérie

  • batéria okrem častého naštartovania motora vozidla musí zvládnuť aj zásobovanie všetkých palubných spotrebičov elektrickou energiou v čase, keď je motor vypnutý

*/*

*4* */*

*/*

*blok**8*

Batérie pre brzdnú rekuperáciu

  • umožňujú opätovné uchovanie energie získanej pri brzdení

  • systém nazývaný aj regeneratívne brzdenie

  • premena kinetickej energie na inú (najčastejšie elektrickú) energiu

*/*

*4* */*

*/*

Autobatérie s magickým okom

Väčšina starších autobatérií bola vybavená tzv. magickým okom (hustomerom) , ktoré slúžilo na rýchlu kontrolu stavu batérie (prípadne stavu elektrolytu). Podľa zafarbenia tohto indikátora bolo možné určiť stav nabitia akumulátora. Diagnostika stavu pomocou magického oka ale nie je bezchybná , a práve naopak môže dochádzať k výrazným skresleniam , kvôli ktorým nie je možné stav s istotou odhadnúť. Kvôli tomu magické oko postupne vytlačili modernejšie technológie.





***
Rozdelenie autobatérií podľa technológie výroby

***


Olovené WET autobatérie

  • pracujú pomocou olovených elektród a elektrolytu (kyselina sírová)

  • najlacnejší a zastaralý typ autobatérie

  • nie sú príliš výkonné

  • je potrebné ich udržiavať v dobrom stave, inak s ňou nenaštartujete

  • náročné na údržbu, pretože elektrolyt je potrebné strážiť a dopĺňať

  • častým štartovaním sa opotrebovávajú a majú nízku životnosť (5-7 rokov)


Technológia EFB

  • najnovší typ autobatérií, ktoré sú dodávané do vozidiel so systémami Start&Stop

  • sú veľmi odolné voči cyklickému zaťaženiu , čo je časté vybíjanie pri naštartovaní a dobíjaní pri jazde

  • využívajú kvalitnejšie mriežky a aktívnu hmotu s jemnejšou štruktúrou zrna

  • na ich napájanie nie sú potrebné špeciálne nabíjačky

  • nevhodné pre automobily vybavené brzdnou rekuperáciou

  • najlepší pomer výkon / cena


Autobatérie s prímesou vápnika (Ca/Ca)

  • technológia využíva vápnik, ktorý slúži ako výstuž

  • obsah vápnika zabraňuje odpareniu či vytečeniu elektrolytu

  • radí sa k bezúdržbovým akumulátorom

  • pri úplnom vybití sa batéria môže trvalo poškodiť

  • predstupeň AGM a GEL technológií

  • určené pre energeticky menej náročné vozidlá

  • pomerne lacný typ autobatérie


Technológia AGM (Absorbed Glass Mat)

  • elektrolyt batérie je nasiaknutý v tkanine zo sklených vlákien

  • výkonné batérie a ich rýchlosť nabitia je pomerne vysoká

  • sú bezúdržbové a odolné proti vytečeniu elektrolytu

  • vysoká životnosť, pri úplnom vybití nedochádza k jej poškodeniu

  • využívajú sa v autách, ktoré majú nadštandardnú elektronickú výbavu (Start&Stop, brzdná rekuperácia)

  • nabíjacie prístroje pre tento typ autobatérií musia disponovať režimom nabíjania akumulátorov AGM/GEL


Technológia GEL

  • batérie vhodné aj do energeticky náročných vozidiel

  • elektrolyty týchto batérií sú viazané v kremičitom géle

  • vysoká životnosť, nie sú tak citlivé na vyššie teploty

  • sú úplne bezúdržbové a vysoko výkonné

  • nabíjacie prístroje musia byť učené na nabíjanie AGM/GEL akumulátorov

  • nevhodné pre systémy Start&Stop

  • na dobitie je potrebná špeciálna nabíjačka




***
Kompatibilita batérie

***

Dnešné moderné automobily sú pomerne zložité a obsahujú veľké množstvo rôznych systémov. Na to je potrebné myslieť aj v prípade, že vyberáte autobatériu. Musíte sa presvedčiť, že je autobatéria kompatibilná s vašim autom, resp. s jeho systémami. Jedná sa o vozidlá, ktoré disponujú systémom Start&Stop prípadne majú brzdnú rekuperáciu. Preto sa vždy u obchodníka informujte, či je daná autobatéria vhodná do týchto vozidiel.





***
Norma

***

Postrážte si aj zhodu normy, ktorá udáva štartovací prúd meraný za dosť náročných podmienok. Ten je značený normou EN . Typická hodnota je potrebná 680 ampér a na štítku bude uvedené " 680 A EN ". Niekde blízko bude aj hodnota napätia (najčastejšie 12V) a kapacita baterky (napr. 74Ah).





***
Napätie

***

Väčšina autobatérií pre osobné vozidlá potrebuje napätie 12 V (pri meraní elektromerom by mala mať plne nabitá autobatéria cca 12,6 V). U veteránov (napr. Trabant) môžete naraziť na napätie 6 V a najnovšie modely áut majú 16 V..

Pri nákladných vozidlách sa používajú dve 12V batérie. Nezabúdajte vymeniť obe naraz. Ak by ste vymenili iba jednu, počas krátkej doby by došlo k poškodeniu oboch autobatérií.





***
Kapacita

***

Kapacita udáva, koľko prúdu sa vygeneruje za určitý čas. Udáva sa v jednotke ampérhodina (Ah). Kapacitu pôvodnej autobatérie môžete tiež nájsť na výrobnom štítku pôvodnej autobatérie a pokiaľ vám to priestor dovolí, tak môžete zvoliť aj väčšiu kapacitu.


  • Pre väčšinu benzínových osobných automobilov je dostačujúca kapacita do 65 Ah.

  • Dieselové (vznetové) motory sú náročnejšie, preto volte kapacitu cca 70 Ah a vyššie.

  • Pokiaľ máte vo vozidle dostatok priestoru na autobatériu a zvolíte batériu s vyššou kapacitou, nič sa nedeje a je možné, že taká autobatéria vám vydrží vo vozidle o trochu dlhšie.

  • Pokiaľ však zvolíte batériu s výrazne nižšou kapacitou, je pravdepodobné, že takáto autobatéria bude pre vozidlo slabá a jej životnosť veľmi krátka.




***
Štartovací prúd

***

Výška štartovacieho prúdu značí, koľko prúdu je schopná batéria krátkodobo vydať pri štartovaní vozidla.Udáva sa v ampéroch (A).Všeobecne platí, že čím je vozidlo výkonnejšie, tým vyšší štartovací prúd bude potrebný. Nikdy nevyberajte akumulátory s nižším štartovacím prúdom, než potrebujete.


  • Bežné benzínové motory - autobatérie so štartovacím prúdom do cca 550 A.

  • Dieselové motory - sú náročnejšie, vyberajte autobatérie so štartovacím prúdom nad 600 A.





***
Polarita - pólovanie autobatérie

***

Pólovanie je dôležitý parameter z hľadiska zapojenia. Ale ak zle zvolíte polaritu, batériu nezapojíte a tým pádom nebude ani fungovať.Batérie sa líšia podľa umiestnenia kladného spravidla červeného pólu (na európskom trhu je najčastejšia pravá polarita).


  • Pravá polarita - na pravej batérii nie je žiadne číslo alebo 0.

  • Ľavá polarita - na ľavej strane sa uvádza 1.





***
Veľkosť pólov/kolíkov

***

Veľkosť pólov je dôležitá kvôli zodpovedajúcej veľkosti objímok, ktoré musia na póly presne dosadať.


  • Väčšina áut určených pre európsky trh má totožnú veľkosť označenú číslom 1 ( jedná sa o odlišné značenie ako pri určovaní polarity). Priemery kolíkov sú 19,5 mm pre kladný pól a 17,9 pre záporný.

  • Pri ázijských autách sa môžete stretnúť s výrazne užšími alebo inak tvarovanými pólmi a bežná batéria by bola v tomto prípade nedostačujúca. Ázijské značky majú menšie kolíky s priemerom 14,7 mm pre kladný pól a 13,1 mm pre záporný.





***
Rozmery autobatérie

***

Pri výbere autobatérie by ste mali najskôr overiť, aké máte pod kapotou priestorové možnosti na jej umiestnenie. Keďže má každé auto inak riešené uloženie jednotlivých dielov a batérie každého výrobcu majú iné rozmery (obvykle tiež platí, že čím vyššia má autobatéria výkon, tým je väčší), odporúčame dôkladne premerať priestor vymedzený pre umiestnenie batérie alebo najlepšie pôvodnú batériu (dĺžka, šírka, výška). V opačnom prípade sa môže stať, že batéria bude príliš veľká alebo príliš vysoká či nízka a nebude možné ju správne nainštalovať.





***
Typ uchytenia

***

Autá, ktoré sú určené pre európsky trh, majú uchytenie autobatérie pomocou štandardizovaného uchytenia B13. Autá z dovozu, predovšetkým z ázijského trhu majú atypické uchytenie, čomu musíte tiež prispôsobiť výber autobatérie.




***
Materiál dosiek

***

Materiál dosiek výrazne ovplyvňuje životnosť a vlastnosti batérie. Voľte skôr moderné batérie s doskami hybridnej konštrukcie a batériám s klasickou konštrukciou dosiek obsahujúci prímes antimónu sa skôr vyvarujte. Autobatérie s hybridnou konštrukciou sú síce drahšie, ale dlhšie vydržia a ponúkajú lepšie štartovacie vlastnosti vďaka vyššiemu prúdu.




***
Dátum výroby

***

Na hornej strane batérie vždy nájdete údaj o tom, kedy bola batéria vyrobená. Dátum výroby je vždy vhodné skontrolovať v prípade, že kupujete ojazdené auto z autobazáru. Dátum sa však dozvedáte z nejakého kódu, ktorému je potrebné porozumieť. Neexistuje totiž žiadny univerzálny formát, ktorý by sa používal. Niekde je dátum výroby uvedený v číselnom kóde, kedy je oddelený rok i mesiac výroby. Inde potom slúžia na označenie mesiaca písmená podľa abecedy (Január=A , Február=B a tak ďalej).





***
Kedy je batéria nabitá?

***

Všeobecne platí, že by kľudové napätie nezaťaženej klasickej batérie nemalo dlhodobo klesnúť pod 12,5 V. Opakované vybíjanie pod 12,2 V často spôsobí nevratné poškodenie akumulátora, kedy sa už začne rozpadávať aktívna hmota dosiek.


  • Nabitá batéria na 100% - väčšinou má zmerané napätie cez 12,9 V. Potom sa ale nedá povedať, že batéria nabitá z polovice bude mať niečo málo cez 6 V.

  • Batéria nabitá na 75 % – ak batériu zmeriate a ukáže na voltmetri 12,6 V.

  • Batéria nabitá na 50 % - ukáže zhruba 12,4 V a už je to na hrane.

  • Vybitá batéria neschopná štartovať - ukáže na voltmetri 11,9 V. Len záťažové batérie EFB a AGM zvládnu auto štartovať aj s napätím treba len 12,1 V.





***
Ako sa o autobatériu starať, aby vydržala čo najdlhšie

***

Správna starostlivosť začína podľa odborníkov už v lete, pretože práve to je čas vysokých teplôt a dlhých dovoleniek. Ako to spolu súvisí? Autobatérie sa v horúcich dňoch samy vybíjajú a strácajú tak na svojej kapacite. V kombinácii s tým, že na dovolenku idete autom a potom vozidlo necháte dva týždne niekde nečinne stáť, v zime budete môcť pozorovať väčší odpor studeného motora.Paradoxne je tak zimné obdobie pre batériu oveľa lepšie , pokiaľ je dostatočne nabitá a správne udržiavaná. Potom sa nemusíte báť ani veľmi nízkych teplôt. Každopádne pred každou zimou nezabúdajte automobil nechať skontrolovať vrátane batérie.


A ako spoznáte, že s akumulátorom nie je všetko v poriadku?

Prvými príznakmi môžu byť slabnúce svetlá alebo typické problémy s naštartovaním vozidla . V prípade, že by ste chceli využiť možnosť samonabíjania batérie, mali by ste s vozidlom prejsť minimálne 60 km.


Cena

Najlacnejšiu batériu kúpite za menej ako 1 000 Sk. Jedná sa o menej kvalitné výrobky, vhodné skôr na používanie v starých automobiloch. Spravidla sa jedná o údržbové typy, ktoré budú potrebovať pravidelné dolievanie destilovanej vody.

Kvalitnejšie batérie kúpite od 1 500 Sk a viac. K dostaniu sú výrobky obľúbených značiek, ktoré vám zaručia kvalitu a dlhú životnosť. Možno ich kúpiť v rozsahu 40 - 100 Ah. K dostaniu sú aj kvalitnejšie bezúdržbové typy.

Pre novšie automobily s väčším množstvom elektroniky sú dostupné ešte kvalitnejšie autobatérie. Ich cena je v rozmedzí 2 - 4 000 Sk. Za vyššiu cenu potom kúpite batérie určené pre úžitkové vozidlá, autobusy atď.


Autobatérie dosahujú rôzne kvality vo všetkých ohľadoch svojej výkonnosti. Pravdepodobne najdôležitejšími faktormi pre väčšinu užívateľov, ktoré taktiež určujú cenu batérie, sú výkon a kapacita. Medzi overené značky patria napríklad Varta, Exide, Bosch, Yuasa, Banner, Akuma a ďalšie.

Cena do 2 500 Kč

Batérie pre bežné automobily s nižšou spotrebou v kapacite 40 Ah až 60 Ah sa dajú kúpiť od ceny zhruba 1 000 až 2 500 Sk. Najlacnejšie batérie vyžadujú väčšiu mieru údržby, sú rýchlejšie vybité a nepodávajú vysoký výkon, s cenou sa potom ich vlastnosti logicky diametrálne zlepšujú.

Cena nad 2 500 Kč

Batérie pre automobily s väčším množstvom vstavaných spotrebičov, v kapacite okolo 60 Ah až 100 Ah, sa cenovo pohybujú v rozmedzí 2 000 až 5 000 Sk. Aj tu platí obdobný predpoklad o kvalite stúpajúcej s cenou.

Problémom zostáva pri výbere fakt, že predajcovia môžu udávať podľa smerníc EÚ hodnoty, ktoré sa líšia o plus mínus 10 %, takže reálnej kvality batérie sú často odlišné, než tie deklarované. Z tohto pohľadu však neexistuje príliš veľa možností, ako kvalitu batérie overiť. Táto norma ale nemá za cieľ spotrebiteľa podviesť, je potrebné brať do úvahy, že starnutím batérie jej kapacita klesá. Ak by boli hodnoty stanovené pevne, výrobcovia by boli v skľučujúcej situácii.




Návrat hore