Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Automobilové navijaky

Pri výbere vhodného autonavijaka je najdôležitejšie ujasniť si, akým spôsobom budete navijak na auto používať, či ho budete potrebovať na samo vyslobodzovanie alebo odťahové vozidlo.Musíte prihliadnuť k jednotlivým technickým parametrom. Pri výbere treba myslieť aj na to, že na každý typ automobilu je možné použiť trochu iný typ navijaka. Lanové navijaky sa líšia druhom motora, typom prevodovky a napájacieho napätia. Samozrejme bude veľmi dôležité zvoliť správnu ťažnú silu.





***
Typy navijakov podľa pohonu

***

*blok**8*

Ručný pohon

  • na navíjanie používate systém kladiek

  • kladky prenášajú vašu vlastnú silu

  • pri ťahaní väčších nákladov sa narobíte

  • výhodou sú nízke obstarávacie náklady

*/*

*4* */*

*/*

*blok**8*

Elektrický pohon

  • na svoju prevádzku potrebuje dostatočný prísun elektriny, ktorý zabezpečí autobatérie

  • na zvýšenie kapacity možno použiť dve paralelne prepojené batérie

  • vyznačuje sa nižšou ťažnou silou ako pri hydraulickom pohone

  • budete limitovaní prehrievaním elektromotora

  • možnosť práce aj pri väčších sklonoch

  • príliš dlhé používanie tiež môže spôsobiť vybitie autobatérie

*/*

*4* */*

*/*

*blok**8*

Hydraulický pohon

  • určený aj na profesionálne použitie

  • najlepšia voľba pre potreby nepretržitej práce

  • nie ste limitovaní prehrievaním elektromotora

  • možno ho namontovať na automobil s hydraulickým okruhom

  • zložitejšia montáž - potrebné namontovať hydraulickú nádrž, rozvádzač, čerpadlo, elektromagnetický ventil a ďalšie prvky

  • vyznačuje sa veľkou ťažnou silou

  • na naklonenej rovine hrozí vytekanie oleja

  • nevýhodou je vysoká obstarávacia cena

*/*

*4* */*

*/*





***
Ťažná sila

***

Najdôležitejším kritériom pri výbere navijaka, je ťažná sila navijaka. Je udávaná výrobcom a tiež sa odvíja od dĺžky lana navíjaného na bubon. Vzťahuje sa na prvú vrstvu lana navijaka, tzn. vrstvu, ktorá je najbližšie k bubnu navijaku. Obvykle je na bubne navinuté viac vrstiev lana. Na prvú vrstvu je najnižší prevod a tým vyvinie navijak aj najväčšiu silu.

Pri rozhodnutí, akú minimálnu ťažnú silu zvoliť, vynásobíme celkovú hmotnosť vozidla číslom 1,5. Napríklad pre auto vážiace 2 tony je minimálna odporúčaná ťažná sila navijaku 3 tony. Samozrejme vždy je najlepšie mať navijak s dostatočnou rezervou, pretože auto zapadnuté v kopci a blate zaťaží navijak oveľa väčšou silou.


Ťažná sila pri navijaku 12/24 V

Odporúčaná ťažná sila navijaka by mala byť dosť vysoká na to, aby vyslobodila reálnu hmotnosť vozidla aj napriek prekážkam, ktoré sa môžu vyskytnúť v neštandardných situáciách. Veľkú rolu tu hrá sklon terénu a jeho povrch (bahno, piesok, sneh, ľad a pod.).


Ťažná sila pri navijaku 230/380 V

Navijaky tohto druhu umožňujú nielen priťahovanie bremena (ťažná sila), ale aj jeho zdvíhanie (sila zdvihu).Pri výpočte adekvátnej ťažnej sily hrá veľkú rolu sklon povrchu, pretože predpokladom dosiahnutia max. ťažnej sily navijaka je rovný povrch (plošina). Napr. pri 10° sklone terénu dochádza k zníženiu ťažnej sily až o 1/2, pri 30° sklone o 2/3, pri 80° sklone až o 4/5. Uvedené ťažné sily zahŕňajú 15 % na trenie.

Maximálna sila zdvihu zodpovedá maximálnej povolenej hmotnosti zdvíhaného bremena.





***
Lano navijaka

***

Lano je neoddeliteľnou súčasťou každého autonavijaka. Používajú sa dva výrobné materiály lán navijakov - klasické drôtené lano a syntetické lano. Oba typy majú svoje výhody aj nevýhody.

*blok*

*8*

Drôtené oceľové lano

  • u navijakov najpoužívanejší typ

  • odolnejšie voči opotrebovaniu a vysokým teplotám

  • laná sú náchylnejšie na poškodenie pri nesprávnom navinutí

  • sú tiež ťažšie (37 m lana váži cca 13 kg)

  • nízke obstarávacie náklady

*/*

*4* */*

*/*

*blok*

*8*

Syntetické lano

  • lano sa väčšinou dodáva ako doplnok navijakov

  • syntetické laná sú ľahšie (37 m lana váži cca 2,5 kg)

  • náchylnejšie na poškodenie a menej odolné voči teplu

  • pri odvíjaní lana navijaka pod ťažnou silou vzniká uprostred bubna, kde je umiestnená brzda, pomerne vysoké teplo, odporúča sa odvíjať lano v kratších intervaloch

*/*

*4* */*

*/*

Dĺžka lana

Dĺžka lana sa môže pohybovať v rozmedzí od 10 do 30 a viac metrov. Nie vždy je potrebné kupovať navijak so zbytočne dlhým lanom, na druhú stranu počítajte s rezervou a myslite na to, že lano by nemalo byť vymotané úplne.


Priemer lana

Priemer sa pohybuje od 4 mm, ale môže presiahnuť hodnotu 12 mm.





***
Prevodovka navijaka

***

Prevodovka je veľmi dôležitou súčasťou každého autonavijaka, riadi a ovplyvňuje navíjanie o odvíjanie lana. Lanové navijaky sa vyrábajú v zásade s tromi druhmi prevodoviek. A to so závitovou (slimákovou), ozubenou a planétovou prevodovkou navijaka. Každý typ má svoje výhody aj nevýhody.


Planétová prevodovka

Tento typ prevodovky navijaka používa malé planétové kolesá, podobné ako v automatických prevodovkách. Výhodou sú kompaktné rozmery, nízka hmotnosť a cena. Hlavnou nevýhodou je, že väčšina používa brzdu vo vnútri bubna, ktorý sa zahrieva pri odvíjaní lana pod záťažou. Tento typ prevodovky používa väčšina navijakov. Pri použití navijakov s planétovou prevodovkou je nutné dodržiavať časté prestávky na vychladnutie.


Závitová (slimáková) prevodovka

Závitový (šnekový) prevod je spojený s motorom pomocou ozubeného kolesa. Navijaky so závitovou prevodovkou sú výborné aj na udržanie nákladu, stačí veľmi malá brzdiaca sila. Nevýhodou týchto prevodoviek je nízka rýchlosť navijaka. Tieto prevodovky sa väčšinou používajú pri priemyselných navijakoch.


Ozubená prevodovka

Prevodovka navijaka používa pár ozubených kolies, väčšie koleso na osi motora navijaka a menšie na osi samotného navijaka. Tieto prevodovky sú rýchle, ale majú dosť vysoký odber prúdu, kvôli nízkemu vnútornému prevodovému treniu. Tieto prevodovky nepotrebujú silnú brzdu pri záťaží. Ozubené prevodovky sa prakticky už u navijakov nepoužívajú.




***
Ovládanie navijaka

***

Navíjanie je možno ovládať drôtovo aj bezdrôtovo


  • Bezdrôtové ovládanie - jednoduché a praktické ovládanie pomocou diaľkového ovládača, používa sa u drahších navijakov.

  • Drôtové (káblové) ovládanie - štandardný spôsob ovládania používaný u väčšiny navijakov. Ovládací prvok je umiestnený priamo na kábli.

  • Kombinované ovládanie - umožňuje používať oba spôsoby ovládania.




***
Inštalácia navijaka

***

Dôležité je aj umiestnenie navijaka na vozidle. Pokiaľ budete používať navijak na občasné použitie a nepredpokladáte potrebné použitie v snehu, vode, alebo blate, je možné namontovať navijak pod predný nárazník, čo nenarušuje vzhľad vozidla.Pokiaľ, ale počítate s použitím navijaka v snehu, blate, či vode, budete potrebovať iné umiestnenie navijaka. Navijak by mal byť umiestnený tak, aby elektrické súčasti (elektronika so solenoidmi) boli čo najvyššie nad zemou. Dôležité je tiež, aby navijak neznižovať svetlú výšku vozidla, alebo neznižoval nájazdové uhly. K lanu navijaka a ovládania by mal byť tiež čo najlepší prístup. Samozrejmosťou je umiestnenie navijaku na montážnej doske, ktorá je spojená s pevnou časťou vozidla


Pri používaní navijaka sa vyhnite

  • Navijak by nemal znižovať svetlú výšku vozidla.

  • Navijak by nemal znižovať nájazdové uhly.


Ako by ste mali navijak pripevniť

  • K navijaku by ste mali mať na vozidle ľahký prístup.

  • Navijak by mal byť pripevnený na doske.

  • Doska pod navijakom by mala byť spojená s pevnou časťou vozidla.



Návrat hore