Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Šport | Cyklistika | Bicykle

výsledkov





Gravel bicykle


Vzhľadom najviac pripomína cestný bicykel, berie si z neho celý rad prvkov. Tie sú ale často upravené tak, aby dávali väčšiu kontrolu v teréne , zvýšili odolnosť bicykla a tiež, aby bolo predsa len pohodlnejšie pre obyčajných jazdcov ako cestný špeciál. Ľahko upravená je geometria kolesa a to smerom k väčšiemu pohodliu a ovládateľnosti . Má spravidla vyššiu hlavovú rúrku, kratší predstavec a kratší ľahký rám. Gravely sú osadené cestnými riadidlami, tie ale majú ľahko širší úchop pre väčšiu ovládateľnosť v teréne. Najviditeľnejšou odchýlkou ​​sú širšie plášte so vzorkou. Niektoré gravel kolesá sú viac pre cestu, iné ľahko viac pre terén, ale tieto hlavné znaky sa opakujú a zaručujú veľkú univerzálnosť .

Gravely sú vynikajúcou voľbou pre tých z vás, ktorí radi trávite na bicykloch predĺžené víkendy. Také dlhšie túry býva ťažké naplánovať len v teréne alebo len po ceste a univerzálnosť gravelu využijete na maximum.




***
Cesta alebo hora?

***

Nie je gravel ako gravel. Nájdu sa modely od takmer cestných po takmer horské; záleží na tom, aký typ terénu chcete jazdiť. Ak to vidíte na kombináciu cesta/poľná cetsta, pravdepodobne bude pre vás najvhodnejší gravelový bicykel blížiaci sa cestnému typu. Chystáte sa jazdiť v drsnejších podmienkach, možno aj na nejakom singletracku? Potom sa zamerajte na gravel, ktorý sa geometriou približuje horským bicyklom.




***
Výhody gravel biku:

***




*blok**8*




  • Väčšia univerzálnosť – zvládne aj nespevnené povrchy

  • Pohodlná geometria

  • Robustnejšia konštrukcia

  • Širšie plášte

  • Montážne prvky na uchytenie ďalšej výbavy (nosiče, blatníky)

  • Pri niektorých modeloch aj pružiace prvky

*/*




*4* */*




*/*



***
Univerzálnosť

***

Gravel bike je univerzálny stroj , ktorý poberie skoro všetko, čo mu naservírujete. Vznikol skrížením cestného bicykla a biku , takže vie zabrať na ceste a nezľakne sa ani terénu. Keď hľadáte kompromis medzi efektivitou na asfalte a priľnavosťou v teréne, je gravel bike ideálnou voľbou.

Sériovo mávajú "štrkolety" plášte so šírkou okolo 40 mm. Väčšinou sú ale konštruované tak, aby sa do rámu zmestili rôzne široké kolesá. Vďaka tomu má jazdec možnosť vyladiť si bicykel nielen podľa povrchu, po ktorom jazdí, ale aj podľa individuálnych požiadaviek na jazdný komfort.





***
Odolnosť

***

Gravel bike je zvyknutý na drsnejšie podmienky. Zaobstarávajú si ho bikeri, ktorí hľadajú nové cyklo zážitky. Gravel je totiž v teréne neskutočne rýchly, dobre ovládateľný a pritom takmer nerozbitný. A viac ako ktorýkoľvek full sa hodí aj na prímestské pojazdy.

Odolnosť gravelov oceňujú aj cestári, ktorí sa na ňom pozrú tam, kam nevedie asfalt. Parádnu službu im urobí aj ako druhé kolo na zimu, pretože im dáva porovnateľnú rýchlosť ako ich naleštená žiletka a oveľa väčšiu istotu na mokrých, snehom a štrkom zasypaných zimných cestách.





***
Rýchlosť

***

Nechceme tvrdiť, že je gravel na cestách rýchlejší ako cestička, ale úseky, v ktorých musíte na cestnom bicykli brzdiť, profičtíte na gravele ako by sa nechumelilo. Gravel bike je jednoducho stavaný na tie najrozbitnejšie asfaltky a na poľných a lesných cestičkách vie dať na frak aj celoodpruženým mašinám. Jasne, tie najdrsnejšie traily na gravele nedáte, ale v ľahšom teréne budete mať navrch ako proti fullom, tak proti cestičkám.




***
Pohodlie

***

Hobby cyklista možno rozdiel medzi cestným bicyklom a gravelom nepostrehne. Ostrieľaní jazdci si ale hneď všimnú zmenenú geometriu. Gravely majú oproti cestičkám kratšie rámy, vyššiu hlavovú rúrku a často aj kratšie predstavce. Posed je tým pádom vzpriamenejší a pohodlnejší ako na cestičke. Vyššie položený býva aj stred, aby sa zlepšila priestupnosť terénom. Rovnako ako cestičky sú aj gravely stavané na nájazd kilometrov. Na cestách aj mimo nich.

Cestné riadidlá na graveloch sú zahnuté smerom von, aby širší úchop zaistil lepšiu ovládateľnosť bicykla v teréne. Barany navyše umožňujú meniť pozíciu pri jazde. Pohodlnejšia poloha za riadidlami si tak priamo hovorí o poriadnu porciu kilometrov. A aby ste si na dlhú cestu mohli so sebou zobrať všetko potrebné, majú väčšinou gravel rámy množstvo montážnych otvorov na upevnenie nosičov , košíkov na fľašu či tašiek.




***
Vyššia hmotnosť

***

Práve pri zjazdoch oceníš väčšiu hmotnosť gravelu. Je podstatne stabilnejší než cestný bicykel a zjazdy sú tak vážne parádne.





***
Počet prevodov

***

Gravel ťa poteší počtom prevodov. Zatiaľ čo cyklokros má často len jednoprevodník, gravel má buď jednoplacku s vysokorozsahovými pastorkami, alebo dvojprevodník. Vďaka tomu sa ti bude prudší kopec nielen dobre vyšlapávať, ale taktiež zjazdovať.


Jednoprevodník alebo dvojprevodník?

Budete tráviť viac času na cestách alebo relatívne rovných lesných chodníkoch? Budete potrebovať rýchlo „vybehnúť“ hore alebo „zbehnúť“ dole? Potom nie je dôvod, aby ste sa pripravili o rozsah prevodov. V takomto prípade siahnite po dvojprevodníku. Ak ale plánujete jazdiť traily a „4x4“ terén, pouvažujte nad jednou pílou vpredu. Jej výhodou je celková jednoduchosť, vďaka ktorej odpadnú potenciálne komplikácie v teréne (napr. zhodená reťaz, zanesenie stredu blatom, problémy s radením). Vo všeobecnosti tiež platí, že v zjazdoch v teréne nie je potreba riešiť zvlášť jemné rozdiely medzi prevodmi a už vôbec nie prehadzovanie vpredu i vzadu.






***
Ako jazdiť na gravel bicykli?

***


Vždy sledujte cestu pred vami

Prieskum nepoznaného vás niekedy môže doviezť na krásne (a rozptyľujúce) miesta, ale povrch šotoliny sa môže veľmi rýchlo zmeniť, takže pre istotu radšej neustále sledujte, čo sa deje pred vami.

Zostaňte uvoľnení

Nie je žiadnym prekvapením, že šotolina nie je hladká ako spevnené cesty, na ktoré ste zvyknutí. Je úplne prirodzené, že počas jazdy v drsnom teréne sa snažíte ruky a nohy spevniť, ale práve naopak sa snažte zostať uvoľnením. Vibrácie chcete tlmiť a nie proti nim bojovať.

Zostaňte v sedle uvoľnení

Nespevnený terén znamená menšiu priľnavosť, jazda v stoji tak môže spôsobiť pretáčanie zadného kolesa.

Zoberte si so sebou veľa vody
Je dôvod prečo gravel biky majú toľko rôznych úchytov. Boli by ste prekvapení, koľko vody budete potrebovať, keď vyrazíte v ústrety off-roadovému dobrodružstvu. Obzvlášť, keď sa pohybujete na zapadnutých cestičkách, kde je prístup k pitnej vode veľmi obmedzený.




Návrat hore