Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Digitálne zrkadlovky

Digitálne zrkadlovky boli dlhú dobu najvyššou métou profesionálnych i amatérskych fotografov všetkých bežných žánrov. Táto kategória vychádza z predchádzajúcich generácií kinofilmových zrkadloviek, s ktorými má rovnaký tvar tela, výmenné objektívy postavené na konkrétnych typoch bajonetu, plne manuálne ovládanie, systém sklopného zrkadla a optického hľadáčika. Pri digitálnej verzii zrkadloviek (DSLR – Digital Single Lens Reflex) bolo kinofilmové pole nahradené obrazovým snímačom, pribudol displej pre zobrazenie fotografie a tiež možnosť nastaviť hodnotu citlivosti ISO zvlášť pre každú fotografiu.

K najväčším prednostiam zrkadloviek patrí špičková výstupná kvalita fotografií, vysoké rozlíšenie snímača, možnosť meniť objektívy podľa žánru a konkrétnej situácie, vysoký dynamický rozsah a taktiež veľmi bohatý výber ďalšieho doplnkového príslušenstva.





***
Ako funguje zrkadlovka

***

Jedným z kľúčových prvkov zrkadloviek ako takých je tzv. zrkadlo, od ktorého je odvodený samotný názov tejto kategórie fotoaparátov. Princíp zrkadlovky je postavený práve na tomto zrkadle, ktoré sa nachádza v útrobách fotoaparátu medzi objektívom a uzávierkou. Svetlo prejde objektívom do prístroja tu sa odrazí smerom nahor do hľadáčikovej šachty, tu ho pentaprizmatický hranol, alebo sústava ďalších zrkadiel otočí, aby sme obraz nevideli hore nohami a odtiaľ putuje do hľadáčika, ku ktorému je priložené oko fotografa.

Pokiaľ sa teda pozeráte do hľadáčika zrkadlovky vidíte skutočný obraz cez optickú sústavu objektívu. Pri stlačení spúšte sa zrkadlo sklopí do vodorovnej polohy, hľadáčik v tej chvíli oslepne a svetlo putuje cez uzávierku na snímač.

U kompaktov a bezzrkadloviek zrkadlo chýba, takže tieto fotoaparáty nie sú vybavené hľadáčikom vôbec. Prípadne ho majú, ale ide iba o akúsi náhradu v podobe malého elektronického displeja.

Zrkadlo samotné ale nemá žiadny vplyv na výstupnú obrazovú kvalitu, takže nemožno povedať, že zrkadlovkou možno urobiť lepšiu fotografiu ako bezzrkadlovka. Ide čisto o konštrukčnú záležitosť.





***
Rozdelenie digitálnych zrkadloviek

***

Rovnako ako pri ostatných typoch fotoaparátu je aj pri výbere zrkadlovky z akej kategórie budete svoj vytúžený model vyberať. Tie určujú na aké účely je zrkadlovka primárne určená, ako je na tom po technickej stránke a akými disponuje funkciami, ako kvalitný výstup od nej môžete očakávať a v neposlednom rade aj koľko bude stáť.


Amatérske a rodinné zrkadlovky pre začiatočníkov

Modely tohto radu sú akousi vstupnou bránou do svetla zrkadloviek. Ide o najnižšiu cenovú kategóriu a tak nemožno očakávať ultravysoké rozlíšenie, ani najmodernejšie hyperfunkcie. Na druhú stranu je aj tento základný modelový rad DSLR vybavený množstvom pokročilých funkcií a režimov. Naopak málo kedy sa stáva, že by technické možnosti fotoaparátu brzdili začínajúceho fotografa, pretože možnosti súčasnej techniky sú väčšinou veľmi naddimenzované potrebám používateľov v danej kategórii. Samozrejme sa môže stať, že tu a tam niekto nejaký parameter alebo funkciu postráda, ale potom nezostáva než siahnuť o triedu vyššie.


Pokročilejšie hobby zrkadlovky pre náročnejších amatérov a poloprofesionálov

Vyššia trieda digitálnych zrkadloviek ponúka o niečo viac. Tieto fotoaparáty obvykle disponujú pokročilejšími funkciami a často sú tiež vyrobené z odolnejších materiálov, ktorých základom je často veľmi odolná horčíková zliatina. Často sú tiež utesnené, aby zvládli hrubšie zaobchádzanie a dalo sa s nimi pracovať aj v náročnejších podmienkach.

Tieto modely majú obvykle tiež rozšírené možnosti expozície, takže disponujú vyššou hodnotou citlivosti, ktorá sa dá často nastavovať po 1/3 EV a nie po celých expozičných krokoch, ako je to pri nižších modeloch. Aj čas uzávierky je často kratší a je možné nastaviť 1/8000 s namiesto 1/4000 s. Okrem toho nechýbajú ani vstupy a výstupy na mikrofón, slúchadlá a ďalšie zariadenia. Táto stredná trieda uspokojí ako pokročilého hobby fotografa a v podstate už sa s ňou dá odbaviť určitý typ zákaziek, pokiaľ sa dostane do rúk profesionálneho fotografa.


Profesionálne zrkadlovky pre najnáročnejších užívateľov

Najvyššou triedou zrkadloviek je profi kategória do ktorej obvykle spadajú vlajkové lode danej značky a pár ďalších modelov, ktoré sú na veľmi podobnej úrovni. Tomu zodpovedajú nielen parametre a funkcie týchto fotoaparátov, ale samozrejme ajcena. Tietomodely disponujú extrémne vysokými hodnotami citlivosti a veľmi vysokým rozlíšením, tak aby sa z nich dali robiť aj veľkoformátové zväčšeniny na reklamné účely. Majú tiež maximálnu možnú konektivitu a to ako káblovú tak bezdrôtovú a nechýba ani celý rad pokročilých funkcií, ktoré amatér väčšinou nevyužije a mnohokrát o nich ani nikdy nepočul. Aj tieto fotoaparáty majú veľmi odolné telo a mechanická uzávierka je testovaná na oveľa viac cyklov, takže sa celkovo predpokladá zvýšená životnosť.

Profesionálne zrkadlovky majú najväčšie uplatnenie pri športovej a reportážnej fotografii, ale aj v štúdiovej, reklamnej a produktovej fotografii. Dá sa s nimi ale samozrejme fotografovať čokoľvek iné.






***
Veľkosť snímača DSLR

***

Zásadným prvkom každého digitálneho fotoaparátu je obrazový snímač. Jeho veľkosť ovplyvňuje kvalitu fotografií a do istej miery aj technické možnosti fotoaparátov. Veľkosť snímača sa líši v závislosti od kategórie, triedy a ceny fotoaparátu. Digitálne zrkadlovky rozlišujú dva formáty obrazového snímača.


  • Full-frame (FX) - tento typ snímača vychádza z veľkosti kinofilmového políčka (24 x 36 mm) a sú ním vybavené pokročilejšie a profesionálne zrkadlovky. Väčší snímač má obvykle nižšiu hladinu šumu, disponuje vyšším dynamickým rozsahom a dokáže zachytiť jemnejšie detaily, štruktúry a textúry.

  • APS-C (DX) - ide o menší formát, ktorý zodpovedá zhruba polovici veľkosti kinofilmového poľa (cca 16 x 24 mm). Fotoaparáty s menším snímačom môžu využívať menšie a ľahšie objektívy a je ním osadená väčšina zrkadloviek nižšej a strednej triedy. V ojedinelých prípadoch nájdeme tento senzor aj v profesionálnych zrkadlovkách určených pre reportážnu a dokumentárnu fotografiu.





***
Crop faktor

***

Ako už bolo povedané má veľkosť snímača vplyv na výber samotných objektívov. Tie sú rovnako ako zrkadlovky rozdelené na full-frame a APS-C. Objektívy určené pre kinofilm a digitálne fotoaparáty s väčším snímačom je možné používať aj na APS-C modeloch. Dochádza u nich ale k posunu ohniskovej vzdialenosti, ktorá sa prepočítava tzv. crop faktorom.


  • Crop faktor Canon - 1,6x (napr. objektív 24-70 mm zodpovedá ohnisku 38,4-112 mm)

  • Crop faktor Nikon a Pentax - 1,5x (napr. objektív 24-70 mm zodpovedá ohnisku 36-105 mm)


To je nevýhodou pri objektívoch s krátkym ohniskom, ktorým vďaka tomu prídu o najširší uhol záberu. Výhodou je to naopak pri teleobjektíve so zoomom a dlhším ohniskom, ktoré vďaka tomu získa ešte väčšie priblíženie.

Objektívy APS-C určené pre menší snímač na full-frame zrkadlovky Canon nie je možné nasadiť av prípade Nikonu a Pentaxe ich použiť je možné, ale dochádza k orezaniu obrazu, ktorého časti nie je menší objektív schopný vykresliť. Tým dochádza k strate dát a fotoaparát a výsledný obraz je rovnaký ako by bol zhotovený z menšieho snímača. U APS-C objektívov je ohnisková vzdialenosť uvedená v reálnej hodnote a preto je nutné vždy prepočítať ohnisko príslušným crop-faktorom.





***
Bajonety zrkadloviek

***

Okrem crop faktora je výber k zrkadlovke podmienený aj jej bajonetom. Ten určuje to či je objektív použiť na danom type zrkadlovky. V ponuke je celý rad objektívov tretích výrobcov ako napríklad Sigma, Tamron, Tokina, Carl Zeiss, alebo Laowa a tie vyrábajú jeden typ objektívu pre bajonety rôznych značiek a tak treba vždy vybrať ten správny.

  • Nikon F - zrkadlovky Nikon (DX - formát APS-C / FX - formát full-frame)

  • Canon - zrkadlovky Canon (EF-S - formát APS-C / EF - formát full-frame)

  • Pentax K - zrkadlovky Pentax (DA - formát APS-C / D - formát full-frame)





***
Stabilizácia obrazu v zrkadlovkách

***

Niektoré značky využívajú optický stabilizátor, ktorý je umiestnený v objektívoch a iné majú mechanickú stabilizáciu priamo v tele na obrazovom snímači. U väčšiny bezzrkadloviek je stabilizátor mechanický, ktorý navyše dokáže využiť stabilizáciu objektívu, čím sa zvyšuje jej účinnosť.





***
Pokročilé fotografické režimy zrkadloviek

***

Všetky digitálne zrkadlovky sú koncipované tak, aby s nimi mohla byť realizovaná kreatívnejšia tvorba, pri ktorej je potrebné mať pod kontrolou všetky expozičné hodnoty. Každá zrkadlovka je preto vybavená štvoricou pokročilých režimu P, A, S, M alebo P, Av, Tv M.


  • Programová automatika "P" - je častou voľbou začínajúcich fotografov. Čas a clona je nastavená automaticky, ale je možné meniť pomer medzi nimi rovnako ako citlivosť prípadne korekciu expozície.

  • Preferencie času "S" (Tv) - tento režim sa hodí predovšetkým na fotografovanie pohybu a to ako na jeho zmrazenie, tak na zachytenie pohybovej neostrosti. Čas sa nastaví ručne, clonové číslo sa dopočíta automaticky a keď je nedostatok svetla, pomôžete si vyššou citlivosťou.

  • Preferencia clony "A" (Av) - nájde uplatnenie predovšetkým pri fotografovaní statických žánrov, bez ohľadu na to či chcete dosiahnuť malú, alebo veľkú hĺbku ostrosti. Funguje opačne ako preferencie času, takže clonové číslo si volí fotograf, dĺžku expozície dopočíta fotoaparát a citlivosťou si pomáhate pri zlých svetelných podmienkach.

  • Manuálny režim “M” - v tomto režime nastavuje fotograf manuálne čas, clonu aj citlivosť. Vďaka tomu má pod kontrolou všetky expozičné hodnoty. U niektorých modelov je možné tento režim kombinovať s funkciou automatickej citlivosti AUTO-ISO, takže čas a clonu nastavíte ručne a citlivosť sa dopočíta automaticky na základe aktuálnych svetelných podmienok.





***
Objektívy k zrkadlovkám

***

Ani tá najlepšia zrkadlovka nie je ničím, pokiaľ na nej nenasadíte príslušný objektív. Na rozdiel od kompaktných fotoaparátov, ktoré majú objektív napevno sa dá na DSLR meniť a každý si tak môže vybrať ten ideálny pre konkrétny žáner, vzdialenosť a aktuálne svetelné podmienky.





***
Základné rozdelenie objektívu

***

Objektívy sa dajú rozdeliť podľa niekoľkých základných parametrov. Tie predurčujú pre aké situácie a žánre sa daný objektív hodí.





***
Podľa ohniskovej vzdialenosti

***

Primárne by objektívy delia podľa ohniskovej vzdialenosti, ktorá definuje ich uhol záberu a tiež perspektívu.


Širokouhlé objektívy

  • cca 12 - 24 mm (full-frame)

  • cca 8 - 16 mm (APS-C)

Používajú sa pri fotografovaní širších scén a väčších plôch. Typickým príkladom týchto žánru je krajina, architektúra a interiér. Hodí sa ale aj pre fotografovanie športu, street fotografií a všeobecne reportáží na kratšiu vzdialenosť.


Základné objektívy

  • cca 24-140 mm (full-frame)

  • cca 16 - 85 mm (APS-C)

Objektívy s týmto ohniskom sú univerzálnym riešením pre väčšiny bežných situácií. Čiastočne sa s nimi dajú fotiť krajiny, ale aj rodinné momentky, cestopisy, portréty, produktová fotografia, zátišie atď.


Teleobjektívy

  • cca 100 – 600 mm (full-frame)

  • cca 800 - 400 mm (APS-C)

Dlhšie ohnisko sa používa pri fotografovaní veľmi vzdialených scén a objektov. Typicky sú to reportáže na dlhú vzdialenosť, šport, koncerty a iné kultúrne podujatia, architektonické detaily alebo zvieratá vo voľnej prírode. Ďalej to môžu byť lietadlá, alebo vesmírne objekty atď.


Objektívy s pevným ohniskom a zoomové

Ďalšou dôležitou charakteristikou objektívov je či majú pevné ohnisko alebo sa dá meniť, teda zoomovať.

Pevné - objektívy vynikajú výbornou kresbou a skvelými optickými vlastnosťami. Majú tiež obvykle lepšiu svetelnosť a sú drahšie ako zoomy. Na druhú stranu musíte mať niekoľko objektívov aby ste pokryli viac žánrov alebo mohli fotografovať na rôznu vzdialenosť.

Zoomové - objektívy s premenlivým ohniskom sú univerzálnejšie a pokryjú viac potrieb fotografa. Obvykle ale platí, že čím väčšie majú rozsah zoomu, tým horšia je obrazová kvalita a tým viac sú náchylnejšie na optické vady.


Podľa svetelnosti

Kľúčovým parametrom , ktorý určuje úžitkovú hodnotu objektívu je svetelnosť. Tá určuje koľko svetla pustí objektív na snímač a tiež ako veľmi je možné kontrolovať minimálnu hĺbku ostrosti.


  • Štandardné zoomové objektívy majú tzv. premennú svetelnosť, ktorá je závislá na aktuálne nastavenom ohnisku. Napr. objektív 18-55mm so svetelnosťou f3,5 - f5,6 má najlepšiu svetelnosť na ohnisku 18 mm (f/3,5). S nazoomovaním sa svetelnosť zhoršuje, takže na najdlhšom ohnisku klesne až na f/5,6.

  • Profesionálne objektívy majú svetelnosť konštantnú, takže je rovnaká bez ohľadu na zoom, napr. 24-70 mm f/2,8. Tieto objektívy sú podstatne drahšie.


Pri pevných ohniskách sú v ponuke objektívy s výbornou svetelnosťou f/2,8 - f/2,0 - f/1,8 - f/1,4 - f/1,2 alebo dokonca f/1,0 af/0, 95.

Svetelnosť je zhodná s hodnotou clonového čísla na maximálne odclonený objektív a tak platí, že čím svetelnejší objektív máte, tým viac môžete rozostriť pozadie.




Filtrovať
Od najlacnejšieho
Od najdrahšieho
Živý náhľad
Šírka
Štýlová
Šport
České menu
Červený text
Základná pamäť/kapacita
Zonálne meranie
Zabudovaný blesk
Wi-fi
Výška
Výklopný displej
Vodotesnosť
Videosekvencie
Videosekvencia
Veľkosť senzora
Veľkosť displeja
Veľkosť amoled displeja
Usb
Určenie
Ultrazoom
Ukladanie v tiff
Ukladanie v raw
Ukladanie v jpeg
Typ setu
Typ senzoru
Typ senzora
Typ kitu
Typ foťáku
Typ displeje
Tv výstup
Svetelnosť objektívu:
Stabilizácia obrazu
Season
Sada
Rýchlosť sekvenčného snímania
Rozlíšenie lcd
Rozlíšenie displeja
Rozlíšenie
Pätica na externý blesk
Priemer závitu na filter
Pre náročných
Počet snímok/s(videosekvencia)
Počet megapixelov
Pomer strán (š:v)
Pohlavie
Podvodný
Podpora raw
Ozvučené videosekvencie
Optický zoom
Operačný systém
Odolnosť voči vonkajšiemu prostrediu
Obdobie použitia
Napájanie
Najkratšie zaostrenie
Možnosť použitia microdrive
Modelová rada
Minimálny čas uzávierky
Minimálna iso citlivosť
Min.ohnisk.vzdial. po prepočte
Min. svetelnosť objektivu
Min. rýchlosť uzávierky
Min ohnisková vzdialenosť
Meranie so zdôrazneným stredom
Maximálny čas uzávierky
Maximálne rozlíšenie videa
Maximálne rozlíšenie
Maximálna iso citlivosť
Max.ohnisk.vzdial. po prepočte
Max. svetelnosť objektivu
Max. rýchlosť uzávierky
Max. rozlíšenie videosekvencie
Max. počet snímok za sekundu
Max. ohnisková vzdialenosť
Materiál
Manuálne vyváženie bielej
Listingový popis
Kvalita videosekvence
Korekcia expozície
Korekcia expozic
Kontinunálne snímanie
Kompaktný ultrazoom
Koeficient predĺženia
Jednoduchý
Hľadáčik
Hĺbka
Hmotnosť
Hdmi výstup
Gps modul:
Funkcia gps
Farebný filter
Farba
Face detection
Efektívny počet megapixelov
Dátové média
Druh
Displej
Digitálny zoom
Celkový počet megapixelov
Bodové meranie
Bluetooth
Bajonet fotoaparátu


Návrat hore