Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Elektrobicykle


Elektrobicykle zažívajú boom.Jazdí na nich čoraz viac ľudí a s tým ide ruka v ruke aj ich technologický vývoj.Výrobcovia chrlia na trh mnoho noviniek a modelov a nie je jednoduché sa v nich vyznať.Zvlášť, keď mnohým technickým údajom laik nemôže pri najlepšej vôli rozumieť. Aby ste sa pri výbere elektrobicykla neutopili v technických detailoch, pripravili sme výber základných parametrov, ktoré vám s nákupom pomôžu.


Výhody elektrobicykla

  • vhodný pre každého

  • vyrovnáva výkonnostné rozdiely medzi jazdcami

  • vhodne zvolený typ zvládne aj ťažký terén

  • šetríte svoju energiu, jednoduchý výšľap do kopca

  • rýchlejšia preprava oproti klasickému bicyklu


Nevýhody elektrobicykla

  • väčšia hmotnosť bicykla (štandardne sa pohybuje okolo 21 - 26 kg)

  • náročnejšia jazda pri vybitej batérii

  • vyššia cena





***
Typy elektrobicyklov

***


*blok*

*9*

Trekingové / krosové elektrobicykle

  • vhodné do mesta, na asfaltové cyklotrasy a zvládnu aj ľahší terén

  • kompromis medzi horskými a mestskými bicyklami

  • patria medzi najobľúbenejšie elektrobicykle

  • nevhodné do príliš ťažkého terénu

  • ich súčasťou by mala byť aj mestská výbava (svetlá, blatníky, nosič)

    */*

*3* */*

*/*


*blok**9*

Horské elektrobicykle

  • vhodné na jazdu aj v náročnom teréne

  • mali by byť vybavené kvalitným odpružením a silnými najlepšie hydraulickými brzdami

  • pevná robustná konštrukcia, silný motor a širšie kolesá

  • presné spúšťanie elektromotora potom pomáha jazdcovi v kritických momentoch

  • motor je bežne chránený pred prachom, bahnom a ostatnými nepriaznivými vplyvmi

  • nevhodné na klasickú cestnú cyklistiku


*/*

*3* */*

*/*

*blok**9*

Mestské elektrobicykle

  • vhodné do mesta, ale zvládnu aj kratšiu cyklojazdu mimo mesta

  • ľahké zosadanie, nasadanie a rovné držanie tela (vhodné aj pre seniorov)

  • jednoduchá údržba

  • ich súčasťou by mala byť aj mestská výbava (svetlá, blatníky, nosič)

  • nevhodné do ťažkého terénu


*/*

*3* */*

*/*


*blok**9*

Skladacie elektrobicykle

  • vhodné na prepravu po meste

  • sú ľahké a dajú sa jednoducho zložiť

  • majú menší priemer kolies a sú vhodné skôr na kratšie vzdialenosti

  • nezvládnu ťažší terén

*/*

*3* */*

*/*





***
Veľkosť a nosnosť elektrobicykla

***

Tak ako pri bežnom bicykli, aj tu je pre pohodlie dôležité zvoliť správnu veľkosť rámu elektrobicykla. Ten sa týka predovšetkým výšky vašej postavy. Samotná nosnosť závisí zvyčajne od konštrukcie a použitých materiálov. Okrem vašej hmotnosti pamätajte aj na prípadnú batožinu alebo doplnky. Ak je to možné, snažte sa odporúčanú nosnosť neprekračovať. V opačnom prípade hrozí rýchlejšie opotrebovanie súčiastok, horšie sa s ním manipuluje a spotrebováva viac el. energie. Zvyčajne sa však nosnosť bicykla pohybuje na úrovni 120 – 150 kg.






***
Umiestenie elektropohonu

***

Voľba umiestnenia ovplyvňuje jazdné vlastnosti, ale aj cenu bicykla. Bicykle s motorom uprostredmajú najlepšie jazdné vlastnosti, ale sú drahšie. Preto sa využívajú hlavne pri prémiových modeloch, kde je hlavným parametrom aj čo najväčší zážitok z jazdy a maximálna podobnosť s jazdou na klasickom bicykli. Elektrobicykle so zadným pohonom sú častejšie pri modeloch pre mestské jazdenie.


Pohon v strede kolies - stredový pohon

  • najoptimálnejšie riešenie umiestnenia pohonu

  • plynulé a tiché dávkovanie výkonu a krátka reakčná doba

  • je úspornejši a pri správnom nastavení prejdete dlhšiu vzdialenosť

  • vhodný aj do najnáročnejšieho terénu

  • je zachovaná jednoduchá výmena predného i zadného kolesa

  • nevýhodou je vyššia cena


Pohon v zadnom kolese - nábojový motor

  • najpoužívanejši elektropohon, využívajú ho trekingové i horské bicykle

  • zaručuje pohodovú jazdu s minimálnou námahou

  • krútiaci moment oveľa väčší a zvládne jazdu v teréne

  • zložitejšia výmena plášťa v prípade potreby

  • nerovnomerné rozloženie hmotnosti (zadné koleso je o niečo viac zaťažené)


Pohon v prednom kolese – nábojový motor

  • motor vpredu vyvažuje hmotnosť akumulátora, ťažisko zostáva dobre zachované

  • rovnomerné rozloženie hmotnosti zaručuje komfortnú jazdu

  • vhodný iba na jazdu po spevnenej ceste

  • nevýhodou je časté prekĺzavanie predného kolesa na klzkom alebo nespevnenom povrchu

  • ťažšie predné koleso

  • nízka obstarávacia cena





***
Umiestnenie batérie na elektrobicykli

***

Batérie pre elektrobicykle zaberajú celkom veľa miesta a výrazne menia dizajn kolesa.Batérie majú vplyv aj na jazdné vlastnosti. Tu platí, že čím bližšie ťažisku bicykla a čím nižšie je uložená, tým lepšia a plynulejšia je jazda.



Rámová batéria - je to najoptimálnejšie umiestenie, pripevňuje sa na ráme, alebo zo spodnej strany rámu

  • najčastejšie sa používa pri horských elektrobicykloch

  • týmto umiestnením batérie je dosiahnutý taktiež aerodynamický tvar ale aj pekný vzhľad


Batéria za sedlovou tyčou - je umiestnená často na predĺženom ráme bicykla

  • zvyčajne sa kombinuje s elektropohonom

  • tento typ sa často používa pri skladacích elektrobicykloch


Nosičová batéria - je umiestnená pod nosičom,typická pre mestské a trekingové bicykle

  • jednoduchá manipulácia a prístup ku batérii

  • nevýhodou je rozloženie hmotnosti, ťažisko je posunuté viac dozadu





***
Kvalita a životnosť batérie

***

Batéria dodáva potrebnú energiu, a preto patrí okrem motora k najdôležitejším komponentom. Najčastejšie sa využívajú lítium-iónové batérie, ktoré za predpokladu správnych skladovacích podmienok ponúkajú vysokú kapacitu a dlhú životnosť. Vyžadujú však pravidelné nabíjanie, a aj keď ich nepoužívate, je vhodné udržiavať ich nabité na 50 až 80 % a dobíjať cca raz do mesiaca.


Dĺžka nabíjania batérie

– nabitie batérie na 50% kapacity – približne 1-2 hodiny

– nabitie batérie na 100% kapacity – približne 3-4 hodiny


Dojazd elektrobicykla - kapacita batérie

– kapacita batérie 9-10Ah – dojazd 50-80 km

– kapacita batérie 11-12Ah – dojazd 80-100 km

– kapacita batérie 13-14Ah – dojazd 100-120 km

– kapacita batérie 15Ah a viac – dojazd 120 a viac km


Základné elektrobicykle majú dojazd približne 50 km, tie lepšie potom 80-100 km, drahšie modely dosahujú až 150 km na jedno nabitie. Dojazd elektrobicykla závisí od viacerých okolností

  • profil terénu a náročnosť terénu

  • stupeň asistencie elektropohonu

  • hmotnosť jazdca a nákladu

  • spôsob použitia radenia, štýl jazdy

  • zapojenie sily jazdca

  • poveternostné podmienky, teplota vzduchu

  • správne nahustenie pneumatík, stav bicykla a batérie a pod.





***
Stupne asistencie

***

Každý bicykel ponúka niekoľko úrovní asistencie (spravidla 3, 5 alebo 7). Podľa výberu sa odvíja sila asistencie, akou vám bude elektromotor pri jazde vypomáhať. Niektoré typy ponúkajú módov menej, iné viac. Najmä záleží na kvalite elektromotora a finálnej cene elektrobicykla.


  • Konštantná asistencia – motor vám pomáha stále rovnakou silou alebo vôbec.

  • Progresívna asistencia – motor sa prispôsobuje tomu, ako veľmi šliapete. Čím viac, tým bude asistencie vyššia.


Ovládací LCD displej alebo LED panel sa nachádza na riadidlách a slúži na ovládanie a nastavovanie celého systému, môžete kontrolovať prejdenú vzdialenosť, rýchlosť, aktuálny asistenčný mód a zostávajúcu kapacitu batérie. U väčšiny modelov je možné nastaviť stupeň intenzity, ktorú pri bicyklovaní chcete. Asistenciu elektromotora je možné úplne vypnúť. Treba však rátať s tým, že elektromotor zvyšuje hmotnosť bicykla, čo môže byť pri bicyklovaní cítiť.






***
Údržba elektrobicykla

***

Väčšina výbavy elektrobicykla je presne taká istá, ako u klasického bicykla. Vďaka tomu sa údržby nemusíte obávať. Pravidelná údržba zahŕňa čistenie a mazanie reťaze a ložísk, kontrola funkčnosti bŕzd, nahustenie pneumatík, iba tak bude jazda plynulá a spotreba energie konštantná.


  • Motory sú viac-menej bezúdržbové, môže sa však stať, že v ňom bude treba vymeniť ložiská. Lithium-iontové batérie, ktoré sa používajú na väčšine dnešných elektrobicyklov, sú tiež zväčša bezproblémové. Akurát ich budete musieť raz za niekoľko rokov vymeniť, pretože ich výkonnosť sa časom znižuje. Batérie by mali mať aspoň dvojročnú záruku.

  • Ak elektrobicykel dlhšie nepoužívate, vyberte batériu z bicykla a aspoň raz mesačne ju nechajte dobiť, inak by sa mohla jej kapacita výrazne znížiť.

  • Nikdy neskladujte batériu v mraze a aj mimo sezónu ju čas od času dobite, aby sa nedostala pod kritickú hodnotu napätia. Ak sa tak stane, bude sa znižovať jej kapacita a životnosť a tým pádom aj dojazd elektrobicykla.

  • Ostatnú údržbu a opravy týkajúce sa elektromotora a batérie radšej zverte skúsenému technikovi elektrobicyklov.






***
Cena elektrobicykla

***

Nie vždy musí byť najšťastnejším riešením kúpa lacného elektrobicykla. Výkon motora je obyčajne menší a výdrž batérie slabšia, čo znamená menší dojazd. Lacné mestské elektrobicykle nájdete u predajcov už od 500 €, pričom vôbec nemusia sklamať. Pre starších ľudí sú v skutku vhodné.

Ak ste však náročnejší zákazník a od elektrobicykla očakávate viac, musíte aj viac zainvestovať. Kvalitné horské elektrobicykle kúpite v rozmedzí od 1 300 do 2 000 €. Vyššie cenové kategórie sú už skutočne profesionálne elektrobicykle, ktoré vás môžu vyjsť aj na 5 000 €.


Konečný výber je samozrejme úplne na vás. Berte však do úvahy skutočnosť, že príliš nízka obstarávacia cena elektrobicykla sa výrazne premietne do mnohých výstupných parametrov. V prvom rade bude takýto bicykel veľmi ťažký, čo sa nepriaznivo prejaví počas jazdy a pri transporte. Tiež použitý motor nebude kvalitný a konečná životnosť nebude ani nijako dlhá. Asistencia pohonu zase nebude plynulá, ale skôr žiadna alebo naopak maximálna. V neposlednom rade oželiete výbavu a kvalitu jednotlivých komponentov. Samostatnou stránkou sú aj batérie, ktorých výdrž bude určite nízka.

Drahé elektrobicykle zase ponúkajú všetky benefity, ktoré ich lacnejšie odnože ponúknuť logicky nemôžu. Mimo špičkového prevedenia je reč o pohone, ktorého asistenčná výpomoc je pozvoľná a podľa potreby jazdca. Tiež výdrž a kapacita batérie sa výrazne navýši, čo rovnako platí o celkovom zážitku z jazdy.




Návrat hore