Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Katalyzátory v aute


Katalyzátor je jednou zo súčastí výfukového systému. U nových vozidiel je štandardnou výbavou už od sedemdetsiatych rokov, pretože ochrana ovzdušia a životného prostredia je nesmierne dôležitá. Vzhľadom k rastúcemu počtu áut a stúpajúcemu znečisteniu výfukovými plynmi, musia mať autá zo zákona súčiastky ako je napríklad katalyzátor, ktoré redukujú množstvo škodlivých látok.

Jeho hlavnou úlohou je redukcia množstva škodlivých látok vo výfukových plynoch, ktoré vznikajú pri spaľovaní. To prebieha pomocou chemických reakcií a to redukciou NOx a oxidáciou CO a nespálených uhľovodíkov. Katalyzátor obsahuje vzácne kovy ako platinu, ródium a paládium, ktoré dohromady tvoria katalyckú vrstvu, nanesenú na keramický alebo kovový materiál v tvare včelieho plástu.




Z čoho sa skladá katalyzátor






Ako funguje katalyzátor?

V katalyzátore prebieha katalytická chemická reakcia. Vo vnútri je sústava kanálikov pokrytých katalytickou vrstvou. Najčastejšie je to zmes platiny, paládia a ródia, čiže drahých kovov. Katalytická vrstva má na starosti spustiť reakciu, v ktorej sa škodlivé výfukové plyny menia na dusík, oxid uhličitý a vodnú paru a tým menej zaťažujú ovzdušie. Na to, aby katalyzátor správne fungoval a aby vôbec prišlo ku katalytickej reakcii je treba vysoká teplota. Po naštartovaní motora sa musí výfukové potrubie zohriať a tým aj katalyzátor. Teplota potrebná na správnu funkciu je približne 800 °C. Vyššia teplota už môže celému systému ublížiť.




Podľa vznikajúcich reakcií delíme katalyzátory na :

Trojcestný katalyzátor - je určený pre benzínové motory. Nastávajú v ňom tri reakcie a to oxidácia CO, oxidácia nespálených uhľovodíkov a redukcia NOx. Má aktívnu katalytickú vrstvu z platiny, rhódia a paládia. Trojcestný znamená, že v ňom prebiehajú tri chemické reakcie. V riadených katalyzátoroch merajú objem emisií vo výfukových plynoch lambda sondy, ktoré tieto údaje prenášajú na kontrolnú jednotku upravujúcu zmes výfukových plynov.


Redukčný katalyzátor - redukuje NOx pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva.


Oxidačný katalyzátor - používa sa so vznetovými motormi a jeho práca spočíva v redukcii CHx a CO. Pri vysokej teplote spaľuje aj pevné častice.




Umiestnenie katalyzátora

Katalyzátor môže byť umiestnený za výfukovým potrubím tlmiča, alebo priamo na ňom. V nových modeloch áut je katalyzátor najčastejšie umiestnený vo výfukovom potrubí. Toto riešenie umožňuje rýchle zahriatie zariadenia, pretože jeho efektívna prevádzka je možná pri teplote nie nižšej ako + 300 °C. Okrem toho toto ustanovenie uľahčuje jeho opravu alebo výmenu.




Ako spoznáte poškodený katalyzátor?

Poškodený katalyzátor sa prejavuje najmä zvýšenou spotrebou paliva, ktorú zvykne doprevádzať zápach pri naštartovanom motore. Farba dymu z výfuku bude vtedy modrastá. Navyše sa môžu objaviť problémy so štartovaním a zhasínaním motora či poklesom výkonu a akcelerácie motora. Okrem toho budete počuť tupý zvuk z útrob výfuku.

Na to, že nie je s katalyzátorom niečo v poriadku, vás upozorní lambda sonda, snímač ktorý vyhodnocuje správnu prácu katalyzátora. Pokiaľ katalyzátor nepracuje ako má, indikuje to rozsvietením kontrolky na palubnej doske.


  • zvýšená spotreba paliva

  • zápach pri naštartovanom motore

  • modrastá farba dymu z výfuku

  • tupý zvuk z útrob výfuku

  • problémy so štartovaním a zhasínaním motora

  • pokles výkonu a akcelerácie motora




Dôvody nefunkčnosti katalyzátora

Dôvodov nefunkčnosti môže byť niekoľko. Hlavne pri naftových motoroch časom príde k zaneseniu kanálikov pevnými časticami, ale poškodenie môže prísť aj pri veľmi vysokej teplote, prieniku oleja a príliš bohatej zmesi paliva. Dôvodom môže byť aj mechanické poškodenie katalyzátora.




Životnosť katalyzátora

Životnosť katalyzátorov sa líši, a keďže ich fungovanie nevyžaduje aktívny chod, mali by vydržať počas celej životnosti vozidla. Mechanické poškodenie spôsobené údermi alebo otrasmi ich ale môže zničiť.

TIP : Životnosť katalyzátora je odhadovaná na približne 100 - 150 000 km, no pri zlom zaobchádzaní sa jeho životnosť výrazne znižuje.


Životnosť katalyzátora znižuje :

  • rozdielna kvalita paliva na čerpacích staniciach, ktorá môže v katalyzátore spôsobiť obrátenú reakciu

  • ak sa do katalyzátora dostane nevyhorené palivo, ktoré tu vzplanie

  • presak oleja do častí motora, kde dochádza k spaľovaniu benzínu

  • prudké štartovanie za studena, kedy nebude priestor na zahriatie karburátora

  • opakujúce sa štartovanie bez zapaľovania (to znamená roztláčaním)




Výmena katalyzátora

Pri kontrole na stanici STK, keď si budete vykonávať pravidelnú emisnú kontrolu, merací prístroj namerá zlé hodnoty emisií. V tom momente sa stáva auto nespôsobilé až do výmeny katalyzátora.

Aby bolo možné vymeniť starý karburátor, bude nevyhnutné vymontovať celý výfukový systém. Zvyčajne je na výmenu a inštaláciu potrebná karbónová brúska, zvárací agregát a zdvihák. Riadený katalyzátor je nutné nainštalovať v profesionálnom servise. Neodporúča sa preto katalyzátor vymieňať vlastnoručne.


ZDROJ www.comco.sk

www.topautodiely.sk




Návrat hore