Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Lambda sonda



Lambda sonda je snímač prítomnosti kyslíka vo výfukových plynoch, ktorý na základe chemickej reakcie vytvára elektrický signál. Jeho výstupná hodnota sa mení v závislosti od obsahu kyslíka vo výfukových plynoch.Lambda sonda je kľúčovou súčiastkou katalytickej regulácie, pomocou ktoré vytvára riadiaca jednotka čo najoptimálnejší pomer benzínovej zmesi na spaľovanie.




Ako funguje lambda sonda?

Kyslíková sonda nepretržite sníma množstvo kyslíka obsiahnutého vo výfukových plynoch a získané dáta vysiela riadiacej jednotke. Na základe zistených dát riadiaca jednotka automaticky upravuje bohatosť palivovej zmesi (zmiešavací pomer benzínu a vzduchu). Cieľom tejto regulácie bude ekonomická prevádzka motora a znižovanie množstva škodlivých látok vo výfukových plynoch.




Umiestnenie lambda sondy

Aby získané dáta z výfukových spalín, boli čo najpresnejšie, je lambda sonda umiestnená okolo katalyzátora vo výfukovom potrubí.Z dôvodu čoraz prísnejších emisných noriem sa v moderných benzínových automobiloch používajú dve lambda sondy, jednu regulačnú (umiestnenú pred katalyzátorom) a druhú diagnostickú (umiestnenú za katalyzátorom).

Sonda umiestnená pred katalyzátorom slúži na okamžitú reguláciu palivovej zmesi, zatiaľ čo diagnostická sonda poskytuje prehľad o množstve škodlivín vychádzajúcich z výfuku do ovzdušia.


TIP : Lambda sondu už obsahujú aj moderné dieslové motory, kde slúži podobne ako u zážihových na optimalizáciu vstrekovania paliva do valcov a zníženie škodlivých emisií.




Ako správne vybrať lambda sondu?

Porovnajte konektor a dĺžku kábla. Pokiaľ máte rovnaký konektor a dostatočnú dĺžku kábla (dlhšia sa zmotá), určite vám bude sonda pasovať.



Typy lambda sond

Rozlišujú sa tri typy lambda sond – s oxidom zirkóničitým a s oxidom titaničitým, pri ktorých sa signál prepína iba medzi dvoma limitnými hodnotami. Tretím typom sú širokopásmové sondy, ktoré dokážu snímať hodnoty rovnomerne v celom spektre.


Ďalej rozlišujeme jednoduché, vyhrievané a planárne lambda sondy.

  • Jednoduché lambda sondy - sú pôvodným typom sond, ktoré pre neskreslené snímanie dát musia byť najskôr zahriate na prevádzkovú teplotu výfukovými plynmi. Táto doba trvala až niekoľko minút.

  • Vyhrievané lambda sondy - od 80. rokov sa vyrábajú vyhrievané lambda sondy, ktoré sú vybavené elektrickým vyhrievaním. Vďaka tomu sa zahriatie na prevádzkovú teplotu skrátilo na iba 30 sekúnd. N

  • Planárne lambda sondy - najnovší typ planárnych sond dobu zahriatia skracuje na neuveriteľných 10 sekúnd a vývoj ešte nie je zďaleka na konci.




Zapojenie lambda sondy

a) Počet drôtov

Lambda sondy sa tiež líšia počtom a farbou drôtov.


  • Jednovodičové vedenie - ak má sonda iba jeden drôt, potom sa jedná o klasickú nevyhrievanú kyslíkovú sondu. V tomto prípade negatívne signálne vedenie (kostra) zaisťuje vodivý kontakt medzi puzdrom sondy a výfukovým potrubím.

  • Dvojvodičové vedenie - patrí aj k nevyhrievaným sondám, kedy negatívny vodič vedie do riadiacej jednotky.

  • Trojvodičové lambda sondy - sú už vybavené vyhrievaním, pričom dva vodiče slúžia na vyhrievanie sondy a zvyšný drôt prenáša signál do riadiacej jednotky. Ukostrenie je opäť riešené priamym kontaktom medzi puzdrom sondy a výfukom.

  • Štvorvodičové kyslíkové sondy - fungujú na obdobnom princípe ako trojvodičové sondy, len s tým rozdielom, že negatívny vodič je zapojený do riadiacej jednotky.


TIP : Pri výbere je kľúčovým faktorom je zhodný konektor a približne rovnaká dĺžka elektrických vodičov.


b) Farebné rozlíšenie vodičov

Farebné označenie jednotlivých drôtov sa líši podľa výrobcu a taktiež podľa typu sondy. Bosch používa na vyhrievanie sond biele vodiče, čiernou farbou je značený kladný vodič a šedá farba patrí zápornému vodiču. U iných výrobcov sú vyhrievacie vodiče značené aj hnedou a čiernou farbou.

Podľa farby drôtov je možné rozpoznať aj druh sondy. Ak má sonda čierny, šedý, biely alebo fialový drôt , jedná sa o zirkóniovú sondu. Zatiaľ čo titánové sondy možno spoznať podľa jedného červeného vodiča.




Ako spoznať poškodenú lambda sondu?

Keďže je lambda sonda vystavená extrémnym teplotám, pôsobením vibrácií a agresívnym látkam sú kladené vysoké nároky na jej konštrukčnú kvalitu. Napriek tomu nie je možné zamedziť opotrebovaniu a poškodeniu.


  • Typickým prejavom nefunkčnej lambda sondy je zlé štartovanie motora, zápach benzínu z výfukového potrubia, zvýšená spotreba paliva či kolísanie otáčok.

  • Zle fungujúca alebo priamo nefunkčná sonda sa prejavuje nekultivovaným prejavom motora. Za studena motor cuká a môže zle štartovať.

  • Podstatným prejavom je zníženie výkonu a zvýšenie spotreby, ktorá môže byť až o 15 % vyššia.

  • Niektoré vozidlá indukujú nefunkčnosť sondy kontrolkou na prístrojovej doske.


TIP : Pokiaľ lambda sonda nie je priamo poškodená, len nie je schopná namerať žiadne hodnoty, prepne sa do automatického režimu, ktorý palivovú zmes automaticky obohacuje.

Lambda sondy - poškodenie



Najčastejšie príčiny poškodenia

Mechanické poškodenie lambda sondy ľahko spoznáte vizuálnou prehliadkou. Preventívna kontrola sondy sa odporúča vykonávať pri najazdení 30 000 km.


TIP : Pri všetkých nižšie popísaných poškodeniach je nutné sondu vymeniť.


  • Ulomenie lambda sondy - nastáva, pri nesprávnom uchytení vo výfukovom potrubí.

  • Roztavenie konektora alebo vodičov - je príčinou styku s horúcim výfukovým potrubím, ktoré môže prerušiť kontakty sondy.

  • Skorodovanie kontaktov - nastáva dlhodobému vystaveniu zvýšeniu vlhkosti. Následkom je zlé vedenie signálov alebo jeho strata.

  • Zlomený alebo odtrhnutý kábel - je následkom veľkého napätia v ťahu, ktoré býva spôsobené krátkym vodičom. Pri inštalácii majte vždy dostatočne dlhý kábel.

  • Uvoľnené tesnenie - je tiež následkom vyššie spomínaného veľkého ťahového napätia. Pri nedostatočnej izolácii môže dôjsť ku skratu.

  • Šedé alebo biele usadeniny na snímači sondy - sú dôsledkom nevhodného spaľovania aditív v palive alebo spaľovania motorového oleja .





Kedy sondu vymeniť?

Nevyhrievané sondy sa odporúča meniť po nájazde 50 000 - 80 000 km, zatiaľ čo vyhrievané sondy vydržia dvakrát dlhší nájazd, až 160 000 km. Po tomto nájazde je vhodné preventívne sondu vymeniť, a to aj keď nepozorujete žiadne vady. Postupné opotrebenie totiž znižuje výkon motora, zvyšuje spotrebu a riziko poškodenia katalyzátora.

Výmenu nepodceňujte tiež pri vyššie zmienených neštandardných jazdných prejavoch. Investícia do výmeny je nepatrná v porovnaní s trvalým poškodením katalyzátora, ku ktorému s vadnou lambda sondou môže dôjsť.


ZDROJ www.pietro-eshop.cz




Návrat hore