Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Palivové filtre




Palivový filter je dôležitým konštrukčným prvkom spaľovacieho motora a ovplyvňuje fungovanie vozidla. Jeho hlavným poslaním je čistenie paliva z palivovej nádrže a zábránenie vstupu nečistôt a škodlivých látok do spaľovacej komory.Každé palivo, či je kvalitné alebo menej kvalitné, obsahuje určité nečistoty, ktoré je potrebné filtrovať ešte pred tým, než pracovná látka vstúpi do motora.




Kedy vymeniť palivový filter?

Vo všeobecnosti zanesený palivový filter spôsobuje, že motor v danom okamihu nedostáva dostatok paliva. Preto v podmienkach vyžadujúcich viac paliva motor stráca výkon a pracuje nepravidelne.Ak budete ignorovať uvedené príznaky zaneseného palivového filtra, môže sa to v extrémnom prípade skončiť úplným zablokovaním prívodu paliva alebo vniknutím nečistôt do vstrekovačov a ich poškodením. Výsledkom zanedbania výmeny palivového filtra je teda nepojazdné vozidlo.


1. Ťažké štartovanie vozidla

Jeden z prvých signálov, ktoré môžete očakávať v prípade zlého alebo zlyhávajúceho palivového filtra je, že vozidlo bude ťažké naštartovať a v niektorých prípadoch sa dokonca nepodarí naštartovať vôbec.Automobily potrebujú palivo na naštartovanie motora, ale so špinavým alebo upchatým palivovým filtrom bude tok paliva v systéme obmedzený alebo nekonzistentný, čo zase sťaží štartovanie vozidla. V mnohých prípadoch sa vozidlo aj po niekoľkých pokusoch naštartuje.

TIP : Predtým ako sa však pustíte do výmeny palivového filtra, skontrolujte a vylúčte ďalšie bežné problémy so štartovaním, ako je vybitá batéria či chybný štartér. Môže sa stať, že palivový filter je úplne v poriadku a problém je niekde inde.


2. Motor náhodne vynecháva

Náhodné vynechávanie motora je taktiež ďalším signálom toho, že máte zlý alebo upchatý palivový filter. Deje sa to najmä vtedy, keď vozidlo ide do kopca alebo má ťažký náklad, čo sú situácie, kedy potrebuje viac paliva.

TIP : Zanesený filter znamená, že ho upchávajú častice nečistôt, ktoré bránia prieniku dostatočného paliva do motora.


3. Významný pokles výkonu motora

Ako vlastník auta by ste mali vedieť, aký veľký výkon je vaše auto schopné produkovať a kde sú jeho hranice. Akýkoľvek významný pokles výkonu bude preto ťažké prehliadnuť.Ak spozorujete výrazný pokles výkonu motora, môže to byť znakom toho, že máte problém s palivovým filtrom a je potrebné ho skontrolovať. Pokles výkonu bude najzreteľnejší pri jazde do kopca.

TIP : Pri zlom palivovom filtri je pokles výkonu spôsobený dodávkou paliva do nádrže, ktorá nie je schopná splniť požiadavky motora, pretože palivo neprúdi hladko a v správnom množstve. K tomu však môže opäť dôjsť aj kvôli iným problémom s motorom a palivovým systémom.


4. Motor často zhasína

Zhasnutie motora je jednou z vecí, ktorej sa obáva skoro každý vodič. Ak sa vám to niekedy stalo, možno ste si pomysleli, že to je dôsledok katastrofického problému s motorom. Avšak, nie vždy to tak je, pretože zhasnutie motora môže spôsobiť aj niečo menej závažné, ako je napríklad upchatý palivový filter.Ak je upchatý palivový filter príliš znečistený a dlho sa oň nikto nestará, môže ľahko dôjsť k zhasnutiu motora a to preto, lebo doň neprúdi žiadne palivo.

TIP : V mnohých prípadoch k zhasnutiu v momente, keď naň vyviniete dodatočnú záťaž a motor nemôže získať palivo potrebné na vytvorenie dodatočného výkonu potrebného na jej zvládnutie.


5. Svieti kontrolka motora

Ak sa vo vašom palivovom systéme vyskytne problém, ako je zlý alebo nefunkčný palivový filter, počítač vozidla by to mal spozorovať. Akonáhle je problém zachytený, ECU zapne kontrolku motora.Preto keď vidíte, že sa na palubnej doske rozsvieti kontrolka motora, majte na pamäti, že zlý palivový filter je jeden z možných problémov, vďaka ktorému sa kontrolka rozsvietila.

TIP : Keďže cez zlý palivový filter prejde malé množstvo paliva, motor sa bude trápiť pre nedostatok paliva. A to je dôvod, prečo sa rozsvieti kontrolka motora. Počítač v motore vám síce nezistí problémový palivový filter, ale zistí, že je problém v motore alebo v jeho okolí.




Interval výmeny palivového filtra

Interval výmeny palivového filtra je uvedený v servisnej knižke. Vo všeobecnosti je to jeden až dva roky. Hovoríme však o filtri, takže logicky závisí od množstva paliva a kvality filtra.





Ako vymeniť palivový filter?

Palivový filter sa najčastejšie nachádza v motorovom priestore, niekedy ho možno nájsť na spodnej strane podlahy alebo v najhoršom prípade priamo v nádrži.

Proces výmeny zaneseného filtra nie je náročný proces, stačí odstrániť poistku palivového čerpadla pre jeho vypnutie. Na chvíľu sa naštartuje motor, aby sa uvoľnil tlak paliva, a potom je potrebné motor vypnúť. Filter má svoje upevňovacie prvky, hadičky a spony, ktoré sa musia odpojiť. Potom sa vytiahne a na jeho miesto sa nainštaluje nový, ktorý sa opäť upevní pomocou upevňovacích prvkov. Zapojí sa poistka čerpadla a skontroluje sa funkčnosť systému.


Pri výmene palivového filtra je dôležité mať na pamäti:

  • filter je naplnený toxickým a horľavým palivom

  • palivový systém môže byť pod vysokým tlakom, v takom prípade by sa mal tlak najprv znížiť

  • dbajte na správnu orientáciu filtra (IN/OUT)

  • pred naštartovaním motora chvíľu počkajte, aby čerpadlo mohlo naplniť palivo novým filtrom


Výmena palivového filtra nie je náročný proces, určite je lepšie prenechať ju na odborníkov v autoservise, ktorí zároveň skontrolujú správny tlak v systéme, správny prietok paliva a celkovú funkčnosť všetkých súčiastok systému. V tomto ohľade je potrebné zamedziť akémukoľvek únik paliva. Keďže systém pracuje pod veľký tlakom, je potrebné zabezpečiť jeho správne utesnenie.





Tipy na predĺženie životnosti palivového filtra

  • Základným pravidlom je používanie kvalitných produktov – teda palivový filter od kvalitného výrobcu a používanie kvalitného paliva.

  • Palivo tankujte pred dosiahnutím minimálnej hladiny v nádrži. Na dne palivovej nádrže totiž môže byť usadených najviac nečistôt, či už zo samotného paliva alebo to môžu byť častice a úlomky z palivovej nádrže. Keď vidíte, že ručička hladiny paliva v nádrži klesá k minimu, radšej choďte čo najskôr natankovať, aby si neriskovali predčasné upchatie palivového filtra.

  • Majitelia áut s dieselovými motormi by mali najmä v zime používať špeciálne aditíva do paliva, ktoré zabránia jeho tuhnutiu a prípadnému zamrznutiu. Keď nafta tuhne, tak kryštalizuje, a palivový filter má s filtráciou paliva viac práce než obvykle. Pri použití aditív zostane palivo tekuté a zníži sa jeho bod tuhnutia.



ZDROJ www.filtreaoleje.sk

www.club.autodoc.sk




Návrat hore