Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Parkovacie senzory


Parkovacie senzory pomôžu vyriešiť všetky problémy s parkovaním, ideálne sú pre všetkých, ktorí majú problémy správne odhadnúť vzdialenosť medzi automobilom a prípadnou prekážkou.Predtým výsada drahších modelov, dnes samozrejmosť v ponuke príplatkovej výbavy snáď ku každému vozidlu. Vlastne by sme asi ťažko hľadali nejaké auto, ktoré parkovacími senzormi nemožno vybaviť.




Ako vybrať parkovacie senzory?

Dve najdôležitejšie kritériá spočívajú vo voľbe optimálneho modelu podľa miesta použitia a funkčnej technológie . Počas nákupu sa potom oplatí brať ohľad tiež na spôsob upozornenia , prípadne farbu senzorov.Venujte zodpovedajúcu pozornosť tomu, aby ste zariadenie umiestnili presne tam, kde má byť, pretože v opačnom prípade nebudú fungovať.




Typy parkovacích senzorov podľa miesta použitia

Parkovacie senzory majú odlišný počet senzorov, to koľko senzorov budete využívať, záleží na tom, kde chcete jednotlivé snímače umiestniť.


Senzory pre zadný nárazník

Klasické cúvacie senzory, ktoré sa inštalujú do zadného nárazníka alebo do ŠPZ, senzory so 4 snímačmi. Majú však obmedzený snímací rozsah. Tí, ktorí ocenia aj predné senzory, ktoré sa inštalujú na predný nárazník, budú voliť parkovací senzor s 8 snímačmi.

Aktivácia u zadných senzorov - postačí zapojenie do parkovacieho svetla, ktoré v prípade signalizácie cúvania automaticky zopne aj senzory. Tie budú k dispozícii po celý čas cúvania.


Senzory pre predný nárazník

Predné senzory so 4 snímačmi je možné dokúpiť dodatočne, inštalujú sa na predný nárazník. Počítať však musíte s ďalším výdavkom za ich montáž, ktorá je viac časovo náročná.

Aktivácia u predných senzorov - prebieha štandardne zošliapnutím brzdového pedálu a ich funkčnosť je obmedzená na niekoľko desiatok sekúnd.


Senzory kombinované / predné aj zadné

Kombinácia predných a zadných senzorov dodáva úplnú istotu pri cúvaní zavinenú zlým odhadom vzdialenosti od ostatných vozidiel.Kombinované senzory obsahujú predné a zadné senzory, obvykle majú 6 snímačov, možno však kúpiť aj senzory s 8 snímačmi umiestnenými na všetkých koncoch vozidla. Senzory so 6 snímačmi sú dostupnejšie, vďaka 8 senzorom však odstránite všetky slepé zóny.





Parkovacie senzory podľa technológie

Ultrazvuková technológia

  • na princípe ultrazvuku funguje väčšina parkovacích senzorov

  • pomocou echolokácie senzor vysiela a meria zvukové vlny vysokej frekvencie

  • senzor vysiela signál o frekvencii 48, 58 alebo 68 kHz

  • z vracajúceho sa signálu je vypočítaná vzdialenosť k najbližšej prekážke


Elektromagnetická technológia

  • namiesto jednotlivých senzorov je po celom obvode vnútornej strany nárazníka prilepená anténa

  • funguje na dynamickom princípe, dokáže detekovať iba ak je auto v pohybe

  • výhodou tejto technológie je jednoduchá a šetrná montáž a demontáž

  • odpadá nutnosť vŕtania do nárazníka


Kamerová technológia

  • poskytuje dokonalú kontrolu

  • vďaka kamere získavate reálny obraz a senzory sa postarajú o signalizáciu

  • na displeji uvidíte nielen obraz z kamery ale aj vodiace pruhy a presnú zostávajúcu vzdialenosť

  • systém je najčastejšie dodávaný s LCD monitorom zabudovanom v spätnom zrkadle

  • nevýhodou je náročnejšia montáž a vyššia obstarávacia cena




Spôsob signalizácie

Všetky prístroje bývajú vybavené akustickým signálom - ten sa rozoznie v okamihu, keď dôjde k prekročeniu určenej hranice a riziko nárazu je skutočne vysoké a akustická frekvencia sa zvyšuje so zmenšujúcou sa vzdialenosťou od prekážky. U väčšiny cúvacích asistentov sa dá regulovať hlasitosť pípania nad prekážkou.

Kľúčovú súčasť predstavuje praktický displej zobrazujúci vzdialenosť od ostatných vozidiel. Pri lacnejších zariadeniach sa stretnete iba s grafickým odhadom, drahšie modely sú schopné uviesť priamo počet metrov na displeji.




Pozor na falošný poplach

Vďaka tomu, že senzorov je v nárazníku viac, je potom vodič schopný vidieť, že napríklad ľavým rohom svojho vozidla je už len kúsok od kamenného múrika, zatiaľ čo vpravo má ešte miesta dostatok. Bohužiaľ senzory nie sú natoľko pokročilé, aby boli schopné rozpoznať, že napríklad pol metra pred už spomínaným kamenným múrikom vyrastá z praskliny v asfalte trs trávy. Akustická aj optická signalizácia už teda bije na poplach, ale v zrkadle vidíte, že múrik je stále ešte bezpečne ďaleko. S tým treba pri používaní parkovacích asistentov počítať a nespoliehať sa na nich stopercentne .




Uhol snímania

Uhol snímania je uhol vo vertikálnom smere zhora nadol (smerom od kufra k zemi). Najčastejšie sa pohybuje okolo 60°. Uhol do strán, teda v horizontálnom smere býva v rozmedzí 110 - 150 °. Tu platí pravidlo, čím je uhol snímania väčší, tým väčší budete mať aj lepší prehľad pri parkovaní.


Dosah detekcie prekážky

Mali by ste si odsledovať, aká je minimálna detekčná vzdialenosť - ako ďaleko ste od prekážky, keď už senzor nepípa, ale vydáva stály tón.Dosah býva v rozmedzí niekoľkých centimetrov po cca 2,5 metrov od vozidla. Pri dosahu detekcie hrá dôležitú úlohu predovšetkým minimálna vzdialenosť, ktorá by mala byť v rozmedzí 30 – 10 cm.




Farba senzorov

Senzory sa dodávajú v niekoľkých základných farbách, za štandard sa dá považovať kombinácia čiernej a bielej farby. Zohnať sa dajú aj varianty v rôznom lesku, prevažná väčšina z nich však ide prelakovať do farby vozidla. Nástrek farby vykonávajte veľmi tenkou vrstvou tak, aby nedošlo k vniknutiu farby dovnútra senzora.





Dodatočná montáž senzorov

Parkovacie senzory je možné namontovať aj pri vozidlách staršieho dátumu výroby, ktoré neboli s touto položkou ponúkané. Existuje nespočetné množstvo sád, s ktorými je to pre šikovného majstra otázka jedného popoludnia. Tu ale odporúčame nepozerať po tých najlacnejších, ktoré si občas ukazujú čo chcú a skôr si trochu priplatiť za kvalitnejšie .




Inštalácia senzorov

Drôtové

  • pri inštalácii je nutné prepojiť jednotlivé snímače pomocou drôtov

  • hlavný vodiaci kábel je nutné viesť z kabíny do kufra

  • jednotlivé senzory sa potom umiestňujú do nárazníkov, do výšky asi 40 cm

  • senzory si môžete nainštalovať sami, odporúča sa však radšej prenechať túto náročnejšiu inštaláciu odborníkom

  • výhodou tohto riešenia je nižšia cena, nevýhodou je viditeľnosť káblov


Bezdrôtové

  • najväčšou prednosťou je jednoduchšia montáž

  • montáž sa zaobíde bez zásahu do karosérie vozidla

  • toto riešenie patrí k dostatočne spoľahlivému

  • nevýhodou je však kratšia detekčná vzdialenosť a vyššia obstarávacia cena




Umiestnenie senzorov

Pre správnu funkciu cúvacích senzorov je nutné dodržať hlavne minimálnu výšku od vozovky, aspoň 40 cm. Dôležitým faktorom je správna vertikálna alebo horizontálna orientácia jednotlivých senzorov. Každý parkovací snímač má na sebe vyznačené miesto, ktoré má byť otočené smerom nahor. Vzdialenosť snímačov medzi sebou nie je obmedzená. Dôležité je, aby boli v osi kvôli designu. Senzory neodporúčame navŕtavať do kovového nárazníka, môže to ovplyvniť ich správnu funkčnosť.



Návrat hore