Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
výsledkov

Štartovacie káble a štartovacie stanice


K strate kapacity akumulátora dochádza úplne prirodzene pri nižších teplotách a pri častých štartoch na krátke vzdialenosti. Pokiaľ autobatéria nenaštartuje motor vozidla ( neotočí motorom ), potom je najjednoduchším riešením skúsiť naštartovať pomocou štartovacích káblov. Káble odporúčame voziť so sebou aj v letnom období. Akumulátor sa môže vybiť aj pri vyšších teplotách, keď napr. zabudnete vypnúť svetlá alebo keď auto má nekontrolovaný odber prúdu. Okrem toho môžete na ceste pomôcť kolegovi, ktorého tento problém postihol. Roztláčanie vozidla s vybitým akumulátorom sa všeobecne u novších vozidiel neodporúča, aby nedošlo k poškodeniu katalyzátora, vstrekov alebo „preskočeniu“ rozvodového remeňa.


TIP : Pri nákupe štartovacích káblov sa nezabudnite presvedčiť, že spĺňajú požadované normy. Na obale výrobku hľadajte označenie DIN 72 553 alebo ISO 6722.





Vybitá batéria pri aute. Ako ju poznám?

Dôvodov, prečo sa vám nepodarilo naštartovať, môže byť viac, než len vybitá baterka. Vedeli by ste ich spoznať a vyriešiť?


  • Motor sa pomaly otáča - to je signál, že batéria stráca svoju kapacitu. U starších áut sa vám podarí naštartovať aj so slabšou baterkou. Ale novšie autá potrebujú na štart dané množstvo energie a ak dostanú menej, vyhodnotia to ako chybu a nenaštartujú vôbec.

  • Cvakanie z motora, motor sa netočí - skúste naštartovať cez káble. Ak sa to nepodarí, závada bude v štartéri alebo elektroinštalácii.

  • Nefunguje nič - nefunguje ani zámok ani svetlá. Keď vylúčite vybité diaľkové ovládanie, bude to pravdepodobne spôsobené tým, že autobatéria je úplne vybitá

  • Nízke teploty - príčinou vybitia batérie môžu byť zima a nízke teploty. Autobatérie sú všeobecne veľmi citlivé na výkyvy teplôt a chladné počasie.






Kedy batéria stráca najviac energie?

Najmä v zimnom období a pri krátkych jazdách

Pokiaľ necháte automobil dlhú dobu stáť vonku a na mrazoch, v extrémnych prípadoch môže dôjsť k nenávratnému poškodeniu akumulátora. Nie je výnimkou, že pri veľkých mrazoch sa vybije aj pomerne mladý akumulátor. Pri jazde iba niekoľko kilometrov sa batéria nestačí dobíjať a iba stráca energiu, pri opakovaných štartoch sa batéria vyčerpáva.




Prierez vodiča

Práve vodič prenáša elektrický prúd, a pokiaľ je vodič príliš tenký, môže sa stať, že sa prepáli a požadovaný prúd vôbec neprenesie. Prípadne sa môže nadmerne zahrievať, čo z dlhodobého hľadiska tiež nie je nič dobré.


  • menšie a benzínové autá - postačí prierez vodiča 15 mm²

  • väčšie autá s objemom motora od 2l a dieslové autá - prierez 25 mm²

  • nákladné vozidlá - káble s prierezom väčším ako 30 mm²


TIP : Pri výbere správnych káblov sa však nenechajte zmiasť ich hrúbkou. Niektoré káble, ktoré sa javia ako dostatočne masívne môžu mať iba silnú izoláciu a môžu skrývať nekvalitný tenký vodič.




Materiál vodiča

Pozornosť je tiež potrebné venovať materiálu vodiča.

  • Vodiče z medi - to čo potrebujete sú kvalitné medené vodiče s dobrou vodivosťou a životnosťou. Sú samozrejme cenovo nákladnejšie, než tie hliníkové. Najideálnejšou voľbou sú káble zo 100% medi, prípadne tie, ktorých zloženie vodičov tvorí aspoň 99% medi.

  • Vodiče z hliníka - nie sú vhodné najmä z dlhodobého hľadiska, ľahšie zlomia a nemajú takú dobrú vodivosť ako je to pri medi.


TIP : Aj tu používajú niektorí výrobcovia je jednoduchý trik, imitujú medené vodiče hliníkovými. Poťahujú totiž hliníkové jadro tenkou vrstvou medi a orientovať sa teda musíte podľa informácií na obale káblov.





Materiál izolácie

Okrem samotných vodičov sa zamerajte na použité materiály izolácií a svoriek. Kvalitná izolácia dokáže zamedziť nebezpečný a nežiadúci skrat a ochráni vás pred zásahom prúdu pri manipulácii.Pokiaľ je použitá kvalitná guma alebo silikón, zostanú štartovacie káble dostatočne pružné aj v tuhých mrazoch.

Nie je nič horšieho, než vybrať káble z premrznutého vozidla, rozmotávať ich na kosť stuhnuté a zamotané, keď navyše ani nejdú poriadne natiahnuť, pretože stuhnutá izolácia stále drží tvar puzdra, v ktorom boli uskladnené.




Dĺžka káblov

Bežná dĺžka štartovacích káblov sa pohybuje od 2,5 do 6 metrov. Vhodné sú káble dlhšie v dĺžke od cca. 3,5 metra, pretože nie vždy je možné pristaviť oživovacie vozidlo dostatočne blízko autu, ktorému vypovedala batéria službu. Niektoré autá majú akumulátor umiestnený mimo kapoty a je teda nutné káble ťahať cez celú šírku auta.


TIP : S dĺžkou kábla rastie aj odpor, pokiaľ potrebujete dlhé káble, vyberajte z tých, ktoré majú zároveň väčší prierez.





Spracovanie svoriek

Vhodné je, ak sú svorky opatrené ochranou proti skratu, napríklad vhodne riešenou izoláciou alebo správnym tvarovaním. Pri nešikovnej manipulácii so svorkami sa totiž môže stať, že pri štartovaní dôjde k skratu, ktorý je samozrejme nežiadúci.Dostatočne pevné držanie pri zachyteni zaistia svorky, ktoré by mali mať zúbky na vnútornej hrane a v kĺbe silné pružiny. Podstatná je taktiež dostatočne veľká styčná plocha svoriek s pólom baterky. Bez veľkých kontaktných plôch na kontakty akumulátora vám budú aj hrubé vodiče zbytočné.





Štartovací prúd

Maximálny štartovací prúd býva spravidla vždy uvedený v názve daných štartovacích káblov. Pre správnu funkciu je potrebných aspoň 400 A. Pri niektorých kvalitných kábloch to ale môže byť aj 800 až po 1 500 A.Všeobecne platí, že čím väčší prúd káble znesú, tým väčšie alebo silnejšie vozidlo môžu zvládnuť naštartovať. Nie je to síce rozhodujúce, každopádne sa možno podľa prevádzkového prúdu aspoň čiastočne riadiť.


  • menej výkonné vozidlá, napríklad s benzínovými motormi do zdvihového objemu 1 600 ccm, postačí prúd cca 400 - 600 A

  • dieselové motory so zdvihovým objemom až 2 000 ccm, je potrebné väčší prúd okolo 800 A

  • nákladné a úžitkové vozidlá, ktorých motory značne prevyšujú svojimi prevádzkovými parametrami motory osobných automobilov, prúd minimálne 800 A, ideálne sú však hodnoty presahujúce 1 000 A

  • kamióny potrebujú štartovacie káble s prúdom 1 200 1 500 A




Bezpečnostné zásady

Pri štartovaní vozidla štartovacími káblami dodržujte bezpečnostné zásady . U káblov si dajte pozor na ich vedenie, aby sa izolácia nepoškodila o pohyblivej časti. Dôležité tiež je, aby sa pripojené svorky vzájomne nedotkli. Nepohybujte sa okolo s cigaretou a iným otvoreným ohňom.




Ako zapojiť štartovacie káble

Ako prvé skontrolujte, či obe vozidlá majú rovnaké napätie 6V, 12V, 24V . Uistite sa, že všetky elektrické zariadenia ako je klimatizácia, rádio atď. máte vypnuté.

Návod na zapojenie by mal byť pri každých štartovacích kábloch. Ak nie, zapamätajte si nasledujúci postup :


  1. červený kábel pripojte na kladný (+) pól vybitého akumulátora

  2. druhý koniec červeného kábla pripojte na kladný (+) pól nabitého akumulátora

  3. čierny kábel pripojte na záporný ( -) pól nabitého akumulátora

  4. druhý koniec čierneho kábla pripojte na kostru vozidla (napr. blok motora alebo uzemňovací kolík) s vybitým akumulátorom

  5. nikdy nepripájajte kábel na záporný pól vybitého akumulátora

  6. uistite sa, že káble sú mimo dosahu pohyblivých častí motora ako vrtule ventilátora, remeň a pod., aby nedošlo k ich zachyteniu a následnému skratu


Naštartujte automobil s nabitou batériou, čím sa zvýši tok prúdu. Nechajte pár minút bežať vo voľnobežných otáčkach a potom skúste naštartovať auto s vybitou batériou.Pozor, nemusí chytiť na prvýkrát a preto neštartujte príliš dlho. Káble sa začnú vplyvom vysokého prietoku prúdu zahrievať a je dobré robiť medzi pokusmi o naštartovanie prestávky.

Štartovanie vykonávajte krátko, maximálne do 10 sekúnd. Medzi jednotlivými pokusmi o naštartovanie robte prestávky.Akonáhle motor naštartujete, nechajte ho bežať 15-20 minút, aby došlo k aspoň čiastočnému nabitiu batérie a mohli ste po odpojení káblov a vypnutí motora opäť naštartovať.

Po naštartovaní odpojte káble (demontáž káblov vykonávate obráteným postupom).Potom je treba čo najskôr dobiť vybitú batériu dlhšou jazdou alebo ideálne nabíjačkou v garáži na plnú kapacitu.





Štartovacie stanice

Okrem štartovacích káblov je možné zakúpiť aj štartovacie stanice nazývané aj štartovacie boxy. Nájdete ich tiež pod označením štartovacie zdroje alebo boostery.

Slúžia nielen ako nabíjačky autobatérií, zároveň sú schopné naštartovať vozidlo pomocou štartovacích káblov bez prítomnosti iného vozidla. Štartovacie stanice, ktoré sú napájané zo siete, vyžadujú zdroj el. energie.

Možno ich využiť na pomocné naštartovanie auta alebo ako samostatný zdroj elektrickej energie v karavanoch, lodiach. A využiť ich môžete aj ako mobilné napájanie pre akékoľvek spotrebiče od náradia, cez televíziu alebo napríklad chladiaci box, alebo ako power banka do auta pre dobitie mobilu, GPS navigácie…


Vstavaná batérie štartovacích staníc

Niektoré modely majú integrovanú batériu, tie potom nie sú závislé na pripojení do 220V siete. Môžete ich voziť v kufri auta a nie ste závislí na pomoci druhých vozidiel.Pomôžu vám naštartovať nielen vo vašej garáži, ale aj kdekoľvek na ceste. Vybrané modely je možné nosiť v priehradke a používať ako power banku na dobíjanie mobilných telefónov, tabletov, GPS navigácií a ďalšie elektroniky.

Typy štartovacích zdrojov

  • Elektrický zdroj - štartovacie stanice pre pripojenie do siete – závislé od elektrickej siete, nemajú integrovanú batériu. Nie sú teda vhodné na dobíjanie autobatérií mimo garáž.

  • Benzínový zdroj - funguje ako elektrický adaptér a je vhodný najmä pre vodičov veľkých áut a kamiónov.

  • Štartovacie powerbanky – majú integrovanú batériu a sú menšie a ľahšie ako modely, s ktorými sa nepočíta s častým prenášaním. Energiu vášmu akumulátoru teda dodajú kdekoľvek.





Ako naštartovať auto so štartovacím zdrojom?

  • Vypnite zapaľovanie automobilu.

  • Pripojte červený kábel na kladný pól vybitej batérie.

  • Pripojte čierny kábel na záporný pól.

  • Po pripojení kábla naštartujte.




Užitočné funkcie štartovacích zdrojov

  • Ochrana proti skratom, obrátenej polarite a prepätiu.

  • Automatické vypnutie po dobití autobatérie.

  • Niektoré prenosné modely je možné dobíjať nielen zo siete, ale aj z konektora pre autozapaľovač .

  • Kompresor - nafúkne loptu, lehátko, bazén a pod.

  • LED svietidlo - posvieti napríklad pri výmene kolesa.

  • Kolieska - umožnia ľahší pohyb po garáži.

  • Testery autobatérií- pomôžu zistiť, či je akumulátor v poriadku.





Nabíjačka autobatérií zmierni vaše trápenie

Pokiaľ jazdíte len krátke trasy, kedy sa batéria nestihne poriadne dobiť, mohla by byť riešením nabíjačka autobatérií. Udržiavaciu kúpite okolo tisíc koruny. S väčším rozpočtom zoženiete aj inteligentnú nabíjačku, ktorá sama rozpozná potrebnú hodnotu prúdu a sama sa vypne, keď je batéria nabitá.




Návrat hore