Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
Poradíme s výberom horského bicykla

   13min.
   besporty.sk
   redakcia
   zdielať




Horské bicykle

Horské bicykle sú špecifické tým, že sú zamerané na jazdu v teréne. Od klasických bicyklov sa líšia najmä tým, že majú robustnejší a menší rám, pričom stred bicykla je posadený vyššie – tieto vlastnosti umožňujú lepšie jazdné vlastnosti v teréne. Horské bicykle majú aj širšie plášte, ktoré dokážu lepšie priľnúť k nerovnému terénu a lepšie tlmiť nárazy. Obvykle majú aj väčší rozsah prevodov, takže vás nezastaví ani naozaj prudký kopec v ťažšom teréne.

Čím viac je bicykel určený do terénu, tým viac záleží na jeho geometrii. Najlepší tlmič, systém prepákovania a materiál, z ktorého je rám vyrobený, nezachráni zlé proporcie rámu, ktoré by vám mali uľahčiť jazdu v teréne a priniesť skvelý pocit z jazdy.





Rozdelenie podľa štýlu jazdy

Horské bicykle , označované skratkou MTB (z angl. mountain bike), sa delia podľa toho, na aký štýl jazdy sú navrhnuté. Hlavné rozdiely nájdete v geometrii rámu, plášťoch, odpruženej vidlici, brzdách a celkovo v použitých materiáloch.


Touring - rekreačné horské bicykle

  • najobľúbenejší a najuniverzálnejší typ horských bicyklov

  • určené pre všetkých jazdcov, ktorí nevedia aké prevedenie zvoliť

  • začiatočníci ocenia veľkú mieru stability a ľahkú ovládateľnosť

  • poradia si s rovinkami, stúpaním a klesaním z kopca

  • nevhodný pre extrémne podmienky a náročné cyklistické športy



All mountain - cestovné horské bicykle

  • pohodlné a ľahko ovládateľné

  • špecializujú sa na zdolávanie dlhých tratí s technickými úsekmi

  • poradí si s ostrým klesaním aj s jazdou do kopca

  • vhodné pre začínajúcich aj pokročilých cyklistov


Cross-country XC - pretekárske horské bicykle

  • určené pre náročnejších a pokročilejších cyklistov

  • dokážu vyvinúť veľkú rýchlosť a zároveň si poradia s naozaj náročným terénom

  • vhodné na pretekanie a adrenalínové jazdenie v teréne

  • jazdec sedí v typickej naklonenej pozícii

  • vyznačujú sa nízkou hmotnosťou pre ľahšie manévrovanie

  • veľké odpruženie pre účinné tlmenie nárazov



Enduro - terénne horské bicykle

  • sú podobné zjazdovým špeciálom

  • komponenty sú však variabilnejšie

  • majú o niečo menšie funkčné zdvihy, často s možnosťou pevného uzamknutia

  • vďaka teleskopickým sedlovkám možnosť jednoducho meniť počas jazdy zjazdovú a prejazdovú polohu

  • nevýhodou je ich vyššia hmotnosť

  • plášte sú na pevnom povrchu pomerne pomalé


Downhill a freeride - zjazdové horské bicykle

  • určené pre zvládanie najťažších terénov a tratí

  • freeride - celoodpružená konštrukcia je schopná vydržať nielen nerovnosti, ale aj vysoké skoky a dopady

  • downhill - vyniká svojou stabilitou pri strmej jazde dole a vyznačuje sa vysokou hmotnosťou

  • svojimi vlastnosťami podporujú rýchlu jazdu s nutnosťou okamžitého zastavenia

  • vysoký zdvih predného a zadného odpruženia a vysoká stabilita

  • výrazne vyššia obstarávacia cena



Fat biky

  • fatbike sú ďalším vývojovým stupňom hardtail bicyklov

  • určené prevažne do ťažkých terénov ako sneh alebo piesok

  • nadrozmerné plášte so šírkou od 3,7 do 5” a viac poskytujú bicyklom tohto typu vynikajúcu trakciu

  • sú vhodné hlavne pre začiatočníkov, pretože plášte sú odolné aj na nepriaznivom teréne

  • odolné náboje, vidlice a kľučky sú u týchto kolies samozrejmosťou

  • ak však plánujte na bicykli jazdiť v lete, dlhšie trasy a v členitom teréne, tak na tomto type bicykla si to neužijete






Systém odpruženia

Systém odpruženia sa zásadne prejaví v správaní bicykla, rovnako tak, ako typ namontovaného tlmiča. Typická je pre horské bicykle odpružená vidlica , ktorá tlmí vibrácie a nárazy pri prejazde terénom. Pokiaľ budete jazdiť v naozaj ťažkom teréne, tak sa určite oplatí investovať do celoodpružených bicyklov , ktoré majú odpruženie aj vzadu.



Hardtail - odpružená predná vidlica

  • bicykle s odpruženou prednou vidlicou a pevným rámom

  • svižná jazda v menej náročnom teréne

  • maximalizujú efektivitu šliapania a vďaka jednoduchému rámu sú aj ľahšie

  • menej komfortné v náročných terénoch, nedokážu sa toľko prispôsobiť povrchu

  • lacnejšie a menej náročné na údržbu


Full - celoodpružené

  • majú navyše zadné odpruženie zakomponované v ráme

  • určené do náročnejších terénov, technických zjazdov a na zdolávanie prekážok

  • dobre kopírujú terén, lepšia jazdná istota a komfort pre jazdca

  • vyžadujú značne viac energie pre rovnako rýchlu jazdu ako hardtaily

  • potrebná väčšia údržba najmä kvôli tlmiču navyše

  • vyššia obstarávacia cena


TIP : U oboch typov horských bicyklov existuje často možnosť uzamknutia odpruženia (zadného aj prednej vidlice), čo je funkcia využiteľná najmä pri jazde na ceste, kde odpruženie jednoducho nie je potrebné.






Odpruženie vidlice - tlmiče

V dnešnej dobe už výrobcovia vsádzajú na pokročilý variant, ktorý predstavujú odpružené vidlice s tlmičmi. Tie môžu byť buď pružinové, alebo vzduchové.

Vzduchové tlmiče

Za výhody vzduchových tlmičov býva považované, že môžu byť pomerne ľahko a viac variabilne nastavené podľa požiadaviek jazdca, ktorý tak môže sám korigovať mieru odpruženia podľa svojej aktuálnej váhy alebo terénu. Vidlice odpružené vzduchovým systémom sú tiež ľahšie a ponúkajú väčšiu stabilitu. Pre väčšinu rekreačných cyklistov, ktorí neplánujú zdolávať príliš technické terény, je tak vzduchové riešenie najlepšou voľbou.





Materiál rámu

Materiál rámu má zásadný vplyv na hmotnosť a pevnosť.


Hliníkový rám

Hliník je najobvyklejším riešením pre cenovo dostupné horské bicykle. Je pomerne ľahký, nie je drahý a nepodlieha korózii. Vďaka moderným zliatinám a pokročilým technológiám odľahčovania sa na hliníkových rámoch stavajú aj dobre vybavené modely stredných a vyšších tried.

Vyskytuje sa u väčšiny rekreačných horských bicyklov. Je pevný, čo je jeho prednosť (nedochádza ku krúteniu rámu), ale aj nevýhoda (pružné materiály lepšie pohlcujú vibrácie). Je pomerne ťažký.


Karbónový rám

Karbón je potom voľbou pre cyklistov, ktorí nemajú hlboko do vrecka a chcú to najlepšie. Rámy z uhlíkových vlákien kombinujú množstvo vlastností, ktoré sú pre konštrukciu kolies ideálne. Vyznačujú sa veľmi nízkou hmotnosťou a pevnosťou, pritom však veľmi dobre absorbujú rázy a vibrácie. Karbón môže pôsobiť ako dokonalý materiál, má ale svoje negatíva. Patrí medzi ne vysoká cena a vyššia náchylnosť na poškodenie. Napríklad náraz do kameňa pri páde môže znamenať fatálnu deštrukciu celého rámu. Nájdete ho pri lepších a závodných bicykloch. Je podobne pevný ako hliník, ale výrazne ľahší. K nevýhodám patrí jeho krehkosť a vyššia obstarávacia cena.


Titanový rám

Používa sa pri drahších závodných bicykloch. Sú ťažšie ako karbón, ale pevnejšie.


Oceľový rám

Pre vysokú hmotnosť sa už takmer nepoužíva. Treba povedať, že pre mnoho cyklistov je oceľový rám srdcovou záležitosťou a vyhľadávajú ho aj za cenu vyššej hmotnosti. Oceľ tiež dokáže trochu lepšie absorbovať nerovnosti ako hliník. Existujú aj špeciálne oceľové rámy, kde aj hmotnosť nie je taká veľká. Tieto kolesá sú však väčšinou veľmi drahé.





Veľkosť rámu

Veľkosť rámu bicykla sa spravidla udáva v centimetroch alebo v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Ďalšou možnosťou je klasické konfekčné značenie (XS, S, M, L, XL). To sa ale nie vždy bude zhodovať s veľkosťou vášho oblečenia a mnohokrát sa môže líšiť podľa výrobcu. Z tohto dôvodu sa radšej riaďte rozmermi, ktoré sú uvedené v jednotkách dĺžky.



Určuje tak, že sa cez rám postavíte obkročmo s chodidlami na zemi a zameriate miesto medzi rozkrokom a hornou rámovou rúrkou. Tu by malo byť ideálne minimálne 5 - 10 cm miesta.


TIP : Ak máte tú možnosť sa na bicykel posadiť a skúsiť si ho prejsť . Môžete mať totiž atypickú postavu, kratšie ruky, dlhšie nohy a zrazu sa vymykáte z tabuliek. Vyskúšaním dvoch alebo viacerých veľkostí docielite to, že vám vybraný bicykel sadne. Potom sa už dajú nastaviť ďalšie parametre ako výška a dĺžka sedla, zdvihnutie predstavca a ďalšie.






Geometria rámu

Čím viac je bicykel určený do terénu, tým viac záleží na jeho geometrii. Najlepší tlmič, systém prepákovania a materiál, z ktorého je rám vyrobený, nezachráni zlé proporcie rámu, ktoré by vám mali uľahčiť jazdu v teréne a priniesť skvelý pocit z jazdy.

Športové rámy sú vhodné pre jazdcov, ktorí bicykel využívajú pravidelne a jazdia športovejšie, prípadne si zájdu nejaký ten amatérsky závod. Vďaka geometrii rámu ste na bicykli viac položenia a výkon stúpa strmo nahor. Športové rámy sú tiež ľahšie. Bicykle so závodnými rámami sú potom určené pre naozaj náročných jazdcov. Posed je tu ešte viac položený ako pri športovom ráme. Rámy sú potom väčšinou vyrobené z odľahčeného hliníka alebo karbónu.





Priemer kolies - Rozdelenie podľa veľkosti ráfika

Druhým spôsobom je delenie horských bicyklov podľa veľkosti ráfika, teda priemeru kolesa. Veľmi dlho existoval iba jeden obľúbený rozmer, a to 26", ktorému postupne vznikla konkurencia v zaujímavejších 29" modeloch. V posledných rokoch sa tešia obľube aj 27,5" horské bicykle.


Priemer 26”

  • v súčasnosti sa skôr využíva pri detských bicykloch, bicykloch menších veľkostí alebo “dirt” bicykloch

  • obratnejšie, lepšia kontrola bicykla

  • výhodou je ľahšia akcelerácia (zrýchlenie)

  • zostupy sú často problémovejšie, ale sú výborné pri strmých výstupoch

  • nevhodné na prekonávanie prekážok, horšia priestupnosť terénom


Priemer 27,5”

  • sú kompromisom medzi priemerom 26” a 29”

  • univerzálna veľkosť, vyhľadávajú ich ženy aj muži

  • zachovávajú si veľa z ovládateľnosti a zrýchlenia menších kolies

  • nie sú vhodné pre veľmi vysokých jazdcov


Priemer 29”

  • vďaka svojej veľkosti ľahko prekonávajú prekážky

  • v momente, keď sa rozbehnete, ste schopní vyvinúť väčšiu rýchlosť s menším úsilím

  • lepšie držia rýchlosť

  • ich geometria je prispôsobená väčším kolesám, kratší rázvor pre lepšiu ovládateľnosť aj stred šliapania je posunutý dole, posed nie je oveľa vyšši ako pri klasických 26” bicykloch

  • trochu klesá ovládateľnosť


Priemer 29,5”

  • je naopak dosť ovplyvnená valivým odporom ich šírky, ktorý do značnej miery ovplyvňuje jazdné vlastnosti, na oplátku za to však jazdec môže očakávať perfektnú priľnavosť, ktorá umožňuje zdolávanie náročných prekážok.






Plášte

Plášte na horský bicykel majú spravidla výraznejšie vzorovanie a väčšiu šírku ako cestné typy. Tento tvar im pomáha zdolávať náročnejší terén, ale znižuje rýchlosť. Pre výber plášťa platí pomerne jednoduché pravidlo - čím náročnejší terén plánujeme zdolávať, tým väčšiu šírku by náš plášť mal mať. Pokiaľ budeme jazdiť v rovnejšom teréne a náš výkon bude zameraný predovšetkým na plynulú rýchlu jazdu, je vhodné voliť užšie plášte.


Širka plášťa

  • cca 2,0″ - vhodné na spevnené cesty či asfalt, sú ľahké a majú nízky valivý odpor

  • 2,1–2,3″ – univerzálna šírka pre crosscountry kolesá, zvládnu lesné cesty a stredný terén

  • 2,4–3,0″ – vhodné na traily a zjazd, dobrá priľnavosť, vyššia váha a valivý odpor


Vzor plášťa

  • bežné jazdenie – užšie plášte, menší vzor, husto pokrytý nízkymi štupľami, takmer plný centrálny prúžok

  • jazda v teréne – širšie plášte, hlbší vzor, vysoké štuple s medzerami pre dobrý záber


Hmotnosť plášťa

Plášte s vyššou hmotnosťou sú odolnejšie proti pretrhnutiu v náročnom teréne, avšak pri jazde na dlhšiu vzdialenosť vám dajú viac zabrať. Preto sa pre maratónsky štýl jazdenia používajú skôr ľahšie prevedenie, a pre disciplíny ako freeride zase ťažšie. Plášť musí zodpovedať podmienkam , v ktorých bude používaný a tiež veľkosti kolesa .


TIP : Plášte na horskom bicykli je možné samozrejme vymeniť, a preto nejde o zásadný parameter, ktorý by vás mal limitovať vo výbere.





Brzdy



V-brake + čeľusťové brzdy

  • dva brzdné klátiky svojim trením o ráfik kolesa brzdia jeho otáčky

  • ľahko ovládateľné

  • používané hlavne pri trail rekreačných bicykloch

  • ich výkonnosť rýchlo klesá ak prídu do kontaktu s vodou alebo bahnom

  • ak potrebujete rýchlo zareagovať ich výkon môže byť nedostatočný

  • výhodou je cenová dostupnosť


Kotúčové - mechanické brzdy

  • oproti v-breakes sú plne funkčné aj vo vlhkom a bahnitom prostredí

  • výkonnejší systém brzdenia

  • k brzdeniu dochádza vďaka treniu špeciálnych doštičiek o kotúč pripevnený k osi kolesa


Kotúčové - hydraulické brzdy

  • najvýkonnejší systém bŕzd

  • brzdenie pomocou stlačenia brzdových piestov so špeciálnym minerálnym olejom alebo brzdovou kvapalinou

  • možno brzdiť pomocou dvoch prstov a bicykel máte neustále pod kontrolou

  • vyššia cena a potrebná pravidelná údržba






Riadidlá

Na jazdu v teréne sú obvykle pri horských bicykloch dimenzované aj riadidlá, ktoré sú navrhnuté širšie v porovnaní s klasickými bicyklami. To vám prepožičia väčšiu stabilitu. Väčšinou býva šírka riadidiel v rozpätí od 600 do 800 mm.

Tvarov riadidlá možno rozdeliť na lomené a rovné.


Rovné riadidlá

  • zvierajú vzájomne nepatrný uhol 3 až 5°

  • určené predovšetkým pre športové závodné jazdenie a skúsenejších jazdcov

  • sú trochu užšie a menšie, umožňujú tak o trošku znížiť váhu bicykla

  • ch posadenie je prispôsobené pre prikrčenú pozíciu jazdca

  • zlepšujú aerodynamické vlastnosti


Lomené riadidlá (tzv. lastovičky)

  • vďaka svojmu prehnutiu vyššie a nahnuté smerom k jazdcovi

  • vďaka svojmu tvaru lepšie pružia a redukujú otrasy z terénu

  • úchop riadidiel pohodlnejší pre zápästia

  • komfortnejšia jazda, posed vo vzpriamenejšej pozícii

  • používané hlavne pre rekreačné i športové jazdenie






Pedále

Pedále sa môžu zdať na prvý pohľad okrajovým parametrom, ale aj tu máte na výber z viacerých typov. Každý má svoje špecifiká. Vzájomne sa líšia predovšetkým v tom, ako pevne noha na šliapačke drží. To ovplyvňuje pohodlie aj bezpečnosť jazdy. Stretnúť sa môžete so štyrmi variantmi:


  • Klasické pedále – dnes sa už príliš nevyskytujú. Klasické hladké pedále z kovu alebo plastu, sú lacné a bez špeciálnej úpravy (protišmykové výstupky) pre priľnavosť obuvi.

  • Platformové pedále – v porovnaní s klasickým typom disponujú širšou plochou na umiestnenie nohy a majú na sebe úpravu proti kĺzaniu (protišmykové výstupky). Vhodné do náročných terénov, kde často potrebné zložiť nohy z pedálov.

  • Nášľapné pedále – umožňujú pevné spojenie šliapačky s topánkou. Výhodou je, že tým pádom zaberáte aj pri pohybe nohy nahor. Zloženie chodidiel nie je také rýchle, teda sa nehodí pre časté zosadnutie. V prípade pádu sa však sami pomocou bezpečnostného systému (poistky) odpoja. Väčšej obľube sa tešia skôr pri cestnej ako horskej cyklistike.

  • Magnetické pedále – kompromis medzi nášľapným a platformovým typom. Noha tu nie je tak pevne fixovaná, napriek tomu drží na svojom mieste. Magnetické prevedenia sú menej rozšírené.








Prevody a prehadzovačka

Počet prevodov bicykla je výsledkom vynásobenia počtu predných prevodníkov počtom ozubených kolies kazety. Horské bicykle sú k dispozícii v rozmedzí od jedného do 30 prevodov. Ak vezmete do úvahy množstvo kombinácií prevodníkov, ozubených kolies a počet zubov na nich, veci naberú na komplexnosti.

V skratke, najdôležitejšou vecou, ktorú treba zvážiť, je vaša kondička a terén na ktorom budete jazdiť. Ak budete jazdiť veľa strmých stúpaní a jazda do kopca vám bude robiť ťažkosti, mali by ste si zvoliť bicykel s viacerými prevodmi. Ak ste zdatný cyklista alebo ak budete jazdiť iba na rovine, tak vám nebude treba bicykel s viacerými prevodmi. Menej prevodov naviac uberie bicyklu na hmotnosti.

Horské bicykle tradične majú 2 alebo 3 prevodníky kvôli poskytnutiu výberu menej náročných prevodov pre jazdu do kopca. No na druhej strane horské bicykle s jedným prevodníkom a kazetou obsahujúcou 9, 10 alebo 11 ozubených kolies sú veľmi populárne. Bicykle s jedným prevodníkom sú ľahšie a jednoduchšie, pretože budete potrebovať iba jeden menič na menenie prevodov na kazete, čo vám umožní použiť tie prevody ktoré potrebujete.

Majte však na pamäti, že prevody je po kúpe bicykla možné upraviť, takže si nad prevodmi nemusíte priveľmi lámať hlavu. Najčastejšie sú horské bicykle osadené komponentmi od Shimano alebo Sram. Môžete si vybrať klasickú prehadzovačku , alebo si priplatiť za elektronickú , ktorá radí presne a za každého počasia pomocou malého motorčeka.


Aký prevodník – koľko „placiek“ – vybrať?

  • Jednoplacka (1×X) – najmodernejší typ, len jeden pastorok, radí sa iba vzadu na početnej kazete, takmer žiadne riziko pádu reťaze, pretože nedochádza ku kríženiu

  • Dvojplacka (2×X) – historicky najrozšírenejší typ (avšak na ústupe), vďaka rozsahu prevodov do pomaly aj do rýchlo vhodná aj na svižnejšiu jazdu po spevnených cestách

  • Trojplacka (3×X) – dnes už vzácny typ radenia, len pri starších modeloch a lacných bicykloch, mnoho kombinácií prevodov, veľká hmotnosť, náchylnosť k problémom





Horský bicykel pre deti

Zásadná pri výbere detského bicykla je veľkosť. Pohybuje sa v rozmedzí 12 až 26". Tu pozor, horské bicykle pre dospelých začínajú veľkostne na tejto hodnote, ich konštrukcia a geometria sa však od detských modelov výrazne líšia. Nie je tak možné kúpiť jedno rovnaké kolo pre otca i syna. Okrem bežných tabuliek sa pri výbere veľkosti riaďte faktom, že dieťa musí pri sedení na horskom bicykli dosiahnuť špičkou nohy na zem.

Pri množstve detských bicyklov sú implementované brzdy na princípe protismerného šliapania. Ak chcete pre svoje dieťa zaobstarať naozaj horský bicykel, predpokladá sa jeho aspoň základné znalosti jazdy na bicykli. Tento spôsob bŕzd je tak pre nich, a najmä v akomkoľvek náročnejšom teréne ako je asfaltová cesta, značne nevhodný. Pri použití klasického ovládania bŕzd pomocou páčok musíte prispôsobiť ich vzdialenosť od riadidiel tak, aby detské krátke prstíky na páčky dosiahli.

Ďalšou veľmi diskutovanou témou pri voľbe detského bicykla je prítomnosť či absencia prehadzovačky. Tu platí podobný predpoklad ako pri výbere bŕzd. Ak uvažujete skutočne o detskom horskom bicykli , je prehadzovačka nevyhnutnosťou.


Viac v článku “Horské bicykle pre deti”






Dámske horské bicykle


Väčšina horských bicyklov je navrhnutá ako unisex, teda pre obe pohlavia. Ženy ale môžu okrem toho do svojho výberu zahrnúť aj špecificky dámske varianty, ktoré im vychádzajú v ústrety svojim komfortom, voľbou osadenia a samozrejme dizajnom.

Špeciálne modely horských bicyklov pre ženy majú prispôsobenú geometriu dámskej stavbe tela. Väčšinou sa jedná o bicykle s nižšie položenou hornou rámovou rúrkou. Ženy kúpu dámskeho horského bicykla určite ocenia, najmä pre pohodlnejšiu jazdu, lepšiu ovládateľnosť a menšiu veľkosť. Najväčšie rozdiely oproti unisex horským bicyklom sú v dĺžke rámu a predstavca, šírke riadidiel, mäkkosti odpruženia a šírke sedla.


  • dámske sedlá - sú kratšie a trocha širšie (sedadlo môžete kedykoľvek ľahko zmeniť podľa toho, aké vám bude vyhovovať).

  • riadidlá - bývajú menšie a užšie – ženy majú užšie ramená ako muži, preto mávajú dámske verzie bicyklov riadidlá užšie. Jazda na bicykli, na ktorom nevyhovuje šírka riadidiel môže viesť k bolestiam chrbta.

  • horná rámová rúrka - býva nižšie položená, kvôli pohodlnejšiemu nastupovaniu a vystupovaniu.

  • brzdové páčky – ženy majú menšie ruky ako muži, takže v niektorých prípadoch môže byť pre ženu ťažšie dosiahnuť komfortne na brzdy. Preto dámske verzie bicyklov majú brzdové páčky menšie a bližšie.

  • kratšie kľuky – aby bolo pohodlné dočiahnuť so sedla na pedál.

  • odpruženie – väčšina dámskych horských bicyklov má tiež jemnejšie odpruženie, ktoré sa využíva v bicykloch pre nižších jazdcov, pretože ženy sú zväčša ľahšie ako muži.


TIP : Pokiaľ ale nepotrebujete špecificky dámske farby, sedlo alebo napríklad gripy, pokojne zvoľte bicykel, ktorý nie je špecificky dámsky, ale cítite sa na ňom dobre.

09.11.2022, zdroj: besporty.sk, autor: redakcia  






Návrat hore