Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
Ako vybrať správny elektrobicykel?

   13min.
   besporty.sk
   redakcia
   zdielať

Elektrobicykle





Ako elektrobicykle fungujú?

Ak si myslíte, že elektrobicykel bude šliapať za vás, mýlite sa. Elektrobicykle disponujú elektropohonom, ktorý iba pomáha pri šliapaní . Na bicykli je tzv. režim asistovaného šliapania , ktorý si môžete nastaviť podľa vlastných požiadaviek. Obvykle (nie vždy) býva na bicykli 3-5 režimov, ktoré je možné ovládať na displeji či ovládači. Asistenta je možné kedykoľvek vypnúť a šliapať bez úplnej pomoci. Výkon motora je priamo úmerný intenzite šliapania. Čím rýchlejšie cyklista šliape, tým väčší je výkon motora. Výkon motora má nastavenú maximálnu hranicu. Pokiaľ ju frekvencia šliapania presiahne, výkon sa ustáli na maximálnej hodnote a viac sa nezvyšuje.



v




Výhody elektrobicyklov

  1. Menej vynaloženého úsilia na zdolanie dlhších a ťažších trás (najmä do kopca).

  2. Preprava na elektrobicykli je rýchlejšia a veľmi flexibilná . Dostanete sa všade. Bicykel môžete využiť do mesta aj do prírody.

  3. Elektrobicykle so sebou prináša aj menšiu fyzickú záťaž napríklad na vaše kĺby a svaly.

  4. Sú ekologicky šetrné dopravné prostriedky .

  5. Zlepšenie duševného zdravia .







Delenie podľa typu konštrukcie


Mestské elektrobicykle

Určené na pohodlnú a relatívne rýchlu dopravu po meste. Mávajú vzpriamený posed a nemajú stredovú rúrku a sú tak veľmi pohodlné na nasadanie aj zosadnutie. U tohto typu nie je potrebné preferovať veľkú batériu a dlhý dojazd, naopak je možné uprednostniť rôzne nosiče na nákup a podobne.

  • určené na jazdu po meste aj kratšiu jazdu mimo mesta

  • ideálne na jazdu do zamestnania

  • jednoduché nasadanie aj zosadnutie, vhodné aj pre staršie osoby

  • vzpriamený posed so širokým mäkkým sedlom

  • pohodlná jazda na stabilných veľkých kolesách

  • obvykle disponujú plnou mestskou výbavou (blatníky, osvetlenie, zvonček alebo stojan)

  • často vybavené nosičom alebo košíkom na prepravu menšieho nákladu

  • cenovo menej nákladné

  • nevhodné do ťažkého terénu


Horské elektrobicykle

Určené pre aktívnych cyklistov na celé spektrum aj náročných povrchov, kde využijete v akomkoľvek stúpaní silu elektrobicykla v úplne pohodlnej jazde lesom, lúkami. Odpruženie je kvalitné a rozdeľujú sa na horské elektrobicykle s odpruženou prednou vidlicou a horské elektrobicykle celodpružené. Jazdný dosah výborný a udávaná hodnota dojazdu je reálna aj v kopcovitej krajine.

  • určené na jazdu aj v náročnejšom teréne mimo spevnených povrchov

  • motor je bežne chránený pred prachom a blatom

  • pevnejšia a robustnejšia konštrukcia

  • hliníkové alebo karbónové rámy

  • batéria umiestnená v ráme

  • nevhodné na cestnú cyklistiku


Trekingové a krosové elektrobicykle

Vhodné do ľahšieho terénu aj do mesta. Sú ideálne pre tých, ktorí sa ešte nerozhodli, kde budú jazdiť, sú viac prispôsobené jazde v meste svojou geometriou, hmotnosťou, ale aj výbavou. Často na nich nájdete nosiče, osvetlenie alebo blatníky. Oproti horským elektrobicyklom , ktoré sú univerzálne pre obe pohlavia, geometrie krosových kolies bývajú prispôsobené zvlášť pre mužov a ženy.

  • univerzálny cestný bicykel

  • kompromis medzi mestským a horským bicyklom

  • určené do ľahšieho terénu aj na asfaltové cyklotrasy

  • športovejší štýl jazdy a cykloturistiky, zvládnu aj ľahší terén

  • zväčša odpružená predná vidlica

  • batéria je plne integrovaná v ráme

  • dámske modely majú zníženú hornú rámovú rúrku


Cestné elektrobicykle

Čistokrvné cestné elektrobicykle nie sú zatiaľ veľmi rozšírené a ponuka je pomerne úzka. Napriek tomu už dnes nájdete cestné elektrobickle, ktoré sa od klasických cestných odlišujú len minimálne a na ceste ich veľmi ľahko prehliadnete.Vyznačujú úzkymi pneumatikami, ktoré umožňujú veľmi rýchlu jazdu. Športový posed, jazda bez odporu a ľahká váha sú najväčšou výhodou cestných elektrobicyklov. Bývajú ľahšie a je tomu prispôsobená aj hmotnosť batérie.

  • určené na rýchlu jazdu

  • určené na jazdu na asfaltových upravených cestách

  • úzke pneumatiky umožňujú veľmi rýchlu jazdu

  • športový posed a jazda bez odporu

  • nízka váha


Skladacie elektrobicykle

Primárne určené na skladanie a jednoduchú prepravu aj v MHD. Spôsoby rozloženia sa podľa výrobcov elektrobicyklov líšia, ale sú v princípe rovnaké. Pre svoju skladnosť sú vítaným doplnkom vybavenia pre karavanistov a jachtárov. Jednou z hlavných výhod je ľahké parkovanie elektrobicykla a jeho nutnosť nosenia do bytu, kde po zložení sa zmestíte do každého výťahu.

  • určené na cestovanie po meste

  • možnosť zloženia a prepravy v aute alebo v MHD

  • rozloženie a spätné zloženie je veľmi jednoduché

  • jednoduché nasadanie aj zosadnutie, vhodné aj pre staršie osoby

  • motor umiestnený v náboji zadného kolesa

  • malé kolesá môžu spôsobiť problémy na nerovnom teréne


Elektro fatbike

Pre milovníkov jazdy na snehu, piesku, ale aj po kamenistých cestách, na ktorých hrubé pneumatiky oproti klasickému odpruženiu dokážu oveľa lepšie absorbovať otrasy.

  • určené do veľmi náročného terénu

  • priemer kolies sa pohybuje od 4 do 5 “ (palcov)

  • extrémne široké pneumatiky dokážu oveľa lepšie absorbovať otrasy

  • výborné brodivé schopnosti

  • kvôli vysokému odporu kolies nevhodné na cestnú cyklistiku






Správna veľkosť elektrobicykla

Veľkosť rámu

Ideálna veľkosť elektrobicykla sa vyberá rovnako, ako u klasického bicykla, teda odvodzuje sa od výšky postavy, prípadne od dĺžky dolných končatín.


Veľkosť rámu podľa výšky postavy

výška postavy

do 165 cm

označení

S

silniční s koly 28"

do 44 cm

trekingová a krosová s koly 28"

16"

horská s koly 27.5" a 27.5+"

16"

horská s koly 29"

15"

výška postavy

160-175 cm

označení

M

silniční s koly 28"

do 48 cm

trekingová a krosová s koly 28"

18"

horská s koly 27.5" a 27.5+"

18"

horská s koly 29"

17"

výška postavy

175-185 cm

označení

L

silniční s koly 28"

do 52 cm

trekingová a krosová s koly 28"

20"

horská s koly 27.5" a 27.5+"

20"

horská s koly 29"

19"

výška postavy

185-200 cm

označení

XL

silniční s koly 28"

do 55 cm

trekingová a krosová s koly 28"

22"

horská s koly 27.5" a 27.5+"

22"

horská s koly 29"

21"

výška postavy

nad 195 cm

označení

XXL

silniční s koly 28"

58-60 cm

trekingová a krosová s koly 28"

24"

horská s koly 27.5" a 27.5+"

24"

horská s koly 29"

23-24"





Priemer kolies

Veľkosť kolies sa takisto udáva v palcoch a pri výbere je nutné okrem výšky jazdca brať do úvahy aj preferovaný terén a štýl jazdy. Väčšie kolesá lepšie prekonávajú prekážky a na jeden „záber“ prejdete väčšiu vzdialenosť. Naproti tomu menšie kolesá sa hodia do mesta, kde sa ráta s tým, že častejšie sa mení smer aj rýchlosť jazdy.


  • 26″, 27,5″ a 29″ - horské elektrobicykle

  • 28″ - mestské, trekingové a krosové bicykle

  • 16″, 20″ a 24″ - skladacie a detské bicykle

  • 29” - sú vhodné pre ľudí s výškou nad 170 cm

  • 26” - skôr pre deti a ľudí s menšou postavou






Geometria rámu a posed

Pri výbere elektrobicykla je potrebné brať do úvahy, že výrobcovia premietajú jeho primárne zameranie do celkovej geometrie, čo sa logicky prejaví aj v posede:


  • Mestské a skladacie elektrobicykle - posed vzpriamený s nízkym nástupom (tzn. že spravidla nemajú hornú rámovú rúrku a tak je nasadanie / zosadanie rýchle a bezpečné, čo oceníte v hustej mestskej premávke a na križovatkách.

  • Trekingové elektrobicykle - posed čiastočne vzpriamený, ale stále veľmi pohodlný. Vyrába sa v pánskom (s hornou rámovou rúrkou) alebo dámskom prevedení (bez nej).

  • Krosové elektrobicykle - podobné trekingovým, ale majú športovejší charakter (upravenú geometriu, odolnejšie vybavenie), kedy je posed prispôsobený na jazdu nielen po ceste, ale aj v ľahšom teréne.

  • Horské bicykle - kategória so širokým rozsahom posedov, ktoré sú predurčené okrem geometrie rámu aj veľkosťou kolies a veľkosťou zdvihov prednej vidlice, prípadne zadného tlmiča (u elektrobicyklov celoodpružených). Všeobecne sa dá povedať, že čím viac je bicykel športovejšie zameraný, tým viac sa na ňom "leží". Špeciálnou kategóriou sú tzv. enduro elektrobicykle, ktoré sú primárne určené svojou špeciálnou geometriou na zjazdenie kopcov s nespevneným povrchom. Tieto elektrobicykle majú navyše veľké zdvihy odpruženej vidlice aj zadného tlmiča - 160 mm a viac. Z týchto dôvodov sú pre bežnú jazdu po rovine (cykloturistiku) nevhodné, ale keď s takýmto elektrobicyklom vojdete do ťažšieho terénu s prudkými zjazdmi, tak si jazdu náramne užijete!





Typ motora a jeho umiestnenie

  • Motor v strednej časti - optimálne umiestnenie motora - výborne vyvážený a má skvelé jazdné vlastnosti a vysoký výkon. Úspornejší vďaka voľbe optimálnych otáčok, prídavný pohon sa dávkuje veľmi efektívne, krátka reakčná doba asistencie. Vďaka optimálne nastaveným otáčkam motora sa dojazd môže predĺžiť až o 20%. Nevýhodou je vyššia obstarávacia cena.

  • Motor v náboji zadného kolesa - najlepší pomer cena/jazdné vlastnosti - lepšie prenáša krútiaci moment, vďaka ktorému nedochádza k prekĺzavaniu. Je vhodný pre cestných či mestských cyklistov, ale aj pre cyklistov s krosovými elektrobicyklami do ľahkého terénu. Ľahšia manipulácia s predným kolesom. Výhodou je jeho nižšia cena oproti stredovému pohonu.

  • Motor v náboji predného kolesa - najlacnejší variant - dnes už zriedkavo používaný, oceníte najmä pri pokojných jazdách v meste alebo pri cestnej turistike. Nevýhodou je zvýšená hmotnosť prednej časti kolesa a tým aj horšia ovládateľnosť, dochádza často k prekĺzavaniu predného kolesa v klzkom teréne





Výkon motora

Motor elektrobicykla musí spĺňať legislatívu pre používanie v prevádzke na pozemných komunikáciách. Pri výkone je to jasne daná hranica, ktorá nesmie presiahnuť 250 W.

Predsa sa však stretnete so silnejšími motormi napr. 350W. U týchto motorov je výkon umelo znižovaný pomocou riadiacej jednotky na požadovaných 250W, aby elektrobicykel spĺňal vyhlášku. Ak je výkon motora umelo znižovaný, má neustále rezervu a nie je tak zaťažovaný, čím sa zvyšuje jeho celková životnosť.


TIP : Silnejší motor oceníte predovšetkým pri jazde v teréne, naopak pri mestských, trekových a krosových bicykloch väčšinou stačí výkon slabší.






Nosnosť elektrobicykla

Všeobecne sa pohybuje medzi 120 – 160 kilogramami. Pre úplnú väčšinu z nás teda rozhodne viac ako postačujúce aj s ťažkým batohom na chrbte. Nájdu sa ale aj výrobcovia, ktorí ponúkajú elektrobicykle s nosnosťou nad 170 kg.






Batéria a jej umiestnenie

Batérie sú spolu s motormi najdôležitejšou časťou elektrobicykla.

  • Batéria na ráme - najoptimálnejšie umiestnenie -zohľadňuje ťažisko kolesa, ktoré nie je narušené a tak nie je narušená ani jeho ovládateľnosť. Najčastejšie sa používa na horských elektrobicykloch.

  • Batéria za sedlovou tyčou - vhodná predovšetkým do mestských alebo skladacích bicyklov. Rovnako ako batéria na ráme bicykla, batéria na sedlovej tyči nenarúša stabilitu, vyberá si však daň vo forme ďalšieho rámu, a teda ďalšej šliapacej sústavy.

  • Nosičová batéria - vhodná do mestských a trekingových bicyklov, poskytuje optimálne jazdné vlastnosti pre jazdu mestom a na pevnom povrchu, priestor nad batériou sa dá využiť na košík alebo pripevnenie nákladu. Nízka váha, jednoduchá manipulácia a nízka obstarávacia cena.


Typ batérie

  • Li-Ion ( Lithium Ion) - majú zvýšenú kapacitu, nízku hmotnosť a dlhšiu životnosť. Batérie sú konštruované až na 1 000 nabíjacích cyklov. Nevýhodou je vyššia cena oproti NiMH batériám.

  • Li-Pol (Lithium Polymérová) - dobrý pomer váh/výdrž/životnosť. Veľmi nízke samovybíjanie, citlivé na presné nabíjanie. Je potrebné používať iba nabíjačky dodávané výrobcom.

  • NiMH (Nikel Metal Hydride) - vysoká kapacita, možnosť rýchleho nabíjania a vysoká spoľahlivosť. Sú konštruované na 500 nabíjacích cyklov, potom môžu byť repasované. Skladovanie batérií je možné vo vybitom aj v nabitom stave.

  • LiFePO4 (Lithium Železo Fosfát) - relatívne nový typ batérie. Odolnosť voči mrazu bez straty kapacity a schopnosť rýchleho nabíjania. Konštruované na 1 000 nabíjacích cyklov. Menej náchylné na starnutie, zbavené pamäťového efektu. Netoxické, články dokážu veľmi rýchlo vydávať aj absorbovať energiu, výborná teplotná stabilita. Nevýhodou je vyššia hmotnosť aj rozmery. Vyznačuje sa nižšími výrobnými nákladmi

  • Olovená (gélová) batéria - pre svoju extrémnu váhu (často viac ako 8 kg) a pre obsah kyseliny sírovej sa už na elektrobicykloch takmer nepoužíva.


Kapacita batérie

Kapacita batérie sa udáva v tzv. Watt Hodinách (Wh), čo je medzinárodný štandard. 1Wh znamená, že batéria dokáže dodávať elektrický výkon 1W po dobu 1 hodiny. Dnes sú na trhu najčastejšie batérie od 400 Wh do 700 Wh.


Na kapacite batérie závisí dojazd elektrobicykla.

  • mestské a cestné - kapacita do 400 Wh

  • horské bicykle - kapacita nad 500 Wh


TIP : Pokiaľ je kapacita batérie príliš nízka, motor prestane mať hladký chod a začne mať nepravidelný chod. V takomto prípade vypnite systém elektropohonu a ďalej pokračujte bez jeho pomoci ako na bežnom bicykli.


Zahriatie batérie

Zahriatie batérie je bežný jav a nie je chybou. Batéria je chránená teplotným senzorom a v prípade nadmerného prehriatia (napr. pre vysoké okolité teploty) sa automaticky odpojí. Počkajte, až vychladne na prevádzkovú teplotu a potom pokračujte v jazde.


Životnosť a záručná doba batérie

Životnosť je daná spôsobom a intenzitou používania a nemusí byť rovnaká ako záručná doba. Pri intenzívnom používaní môže byť životnosť kratšia ako poskytovaná záruka.

Životnosť batérie býva v rozmedzí 600 až 1000 plných dobíjacích cyklov. Potom je zhruba na polovici svojej kapacity. Batéria nemá pamäťový efekt, takže ju môžete nabíjať aj po krátkej jazde a po každom použití..


Dĺžka nabíjania batérie

Dĺžka nabíjania závisí od typu batérie, ale väčšinou sa pohybuje v rozmedzí 3 - 6 hodín, takže môžete v pohode jazdiť celý deň a za krátku dobu si bicykel dobiť a opäť vyraziť na cesty.


  • nabitie batérie na 50% kapacity trvá približne 1 – 2 hodiny

  • nabitie batérie na 100% kapacity trvá približne 3 – 4 hodiny

  • aj pri nepoužívaní bicykla sa batéria vybíja


Ku každému elektrobicyklu samozrejme dostávate nabíjačku, ktorú si vezmete so sebou na výlet, kde si nie ste istí jeho dĺžkou, takže v prípade potreby si elektrobicykel jednoducho dobijete z akejkoľvek zásuvky.






Dojazdová vzdialenosť

Vzdialenosť, ktorú elektrobicykel prejde na jedno nabitie batérie, sa nazýva dojazd. Je to jedna z najdôležitejších špecifikácií elektrobicykla.Tento parameter sa odvíja od kapacity batérie, jazdného štýlu, profilu trate, hmotnosti jazdca, typu motora, riadiaceho systému, nastavenia intenzity asistencie motora, poveternostných podmienok vrátane teploty či vetra. Priemerná dojazdová vzdialenosť sa pohybuje medzi 80 - 100 km na jedno nabitie.


Orientačný dojazd

- kapacita batérie 9 Ah - 10 Ah , motor v náboji kolesa: 50 - 80 km / jedno nabitie

- kapacita batérie 11 Ah – 12 Ah , motor v náboji kolesa: 80 – 100 km/jedno nabitie

- kapacita batérie 13 Ah – 14 Ah , motor v náboji kolesa: 100 - 120 km/jedno nabitie

- kapacita batérie 15 Ah a viac , stredový motor: 120 km a viac/jedno nabitie


Faktory ovplyvňujúce dojazd elektrobicykla

  • profil trasy (dlhé prudké stúpanie vyčerpáva batériu rýchlejšie)

  • počasie - teplota, protivietor (ideálna teplota je okolo 20°C, bezvetrie)

  • hmotnosť jazdca a nákladu (väčšia hmotnosť = väčšia spotreba)

  • technický stav bicykla (dobre nastavený a premazaný bicykel kladie menší odpor)

  • tlak v pneumatikách (podhustené pneumatiky = väčšia spotreba)

  • štyl jazdy (čím viac sily vynaložíte, tým menej energie spotrebuje motor)

  • zvolený režim asistencie (vyšší mód = väčšia spotreba)

  • aktuálna kapacita batérie (vyššia kapacita = väčší dojazd)

  • počet dobití/vybití (čím viac dobití/vybití = nižšia kapacita batérie)






Maximálna rýchlosť

Podľa legislatívy je obmedzená maximálna rýchlosť pri použití elektromotora na 25 km/h. Pri prekročení rýchlosti 25 km/h sa motor automaticky odpojí a vy šliapete vlastnou silou. Niektorí predajcovia ponúkajú možnosť navýšenia rýchlosti, takéto elektrobicykle je potrebné registrovať a dodržiavať podobné predpisy ako pri motocykli.







Režim elektrickej asistencie

Vačšina elektrobicyklov ponúka možnosť nastavenia rôznych úrovní asistencie motora podľa aktuálnej potreby a určujú pomoc, ktorú vám poskytne motor.Nastavujú sa pomocou LCD displeja, ktorý poskytne aj praktické údaje ako rýchlosť, prejdená vzdialenosť a stav batérie.

Čím je vyššia úroveň asistencie, tým je kratší dojazd bicykla. Pri dlhších cestách je najlepšie vybrať najskôr nízku úroveň asistencie a zvýšiť ju, až keď budete potrebovať pomoc navyše napr. pri stúpaní do kopca.


Najnižšie nastavenie asistencie (režim Eco)

  • úroveň pomoci môžu pohybovať medzi 25-80% (pri každom zábere pedála bude hnacia jednotka poskytovať dodatočné 25-80% navyše, až do 250 wattov alebo 25 km/h).

  • najvhodnejší pre maximálny dojazd e-bicykla

  • najvhodnejšia na použitie v rovinatom teréne


Štandardná úroveň asistencie (režim Standard)

  • v normálnom režime sa úroveň asistencie pohybuje okolo 100 – 150%

  • dojazd je limitovaný cca. na polovicu


Najvyššia úroveň asistencie (režim Boost)

  • maximálna pomoc nad 200%, je vyšší výkon dokonale prispôsobený temperamentnej jazde pri vyššej kadencii.

  • úroveň pomoci hlavne pri prudkom stúpaní

  • znížený dojazd, režim je najlepšie využívať šetrne a len pre krátke vzdialenosti


Funkcia WALK

  • asistencia pri chôdzi – využitie napr. pri tlačení bicykla do prudkého kopca

  • pracuje len pri chôdzi nižšej ako 6 km/h





Tipy na predĺženie životnosti batérie elektrobicykla

Životnosť batérie závisí od toho, akým spôsobom ju používate a ako sa o ňu staráte. Životnosť batérie viete predĺžiť, ak sa o ňu budete správne starať.


Dobíjanie batérie

  • Snažte sa batériu nevybíjať pod 20%. - pri hlbokom vybití dostáva batéria zbytočne zabrať a znižuje sa tým do budúcnosti jej kapacita. Najhoršie sú na tom batérie, ktoré ich majitelia nechali odstavené s malou kapacitou po dlhú dobu. Vo vybitej lítiovej batérii sa spustí proces oxidácie čo negatívne ovplyvňuje kapacitu a tiež životnosť batérie. V prípade odstavenia elektrobicykla (napr. v zimnom období) odporúčame batériu plne nabiť aspoň raz za 90 dní.

  • Nenabíjajte batériu ihneď po dojazde - batéria by mala pred nabíjaním vychladnúť. Pokiaľ začnete nabíjať zahriatu batériu, ktorá nemá možnosť vychladnúť, jej degradácia je potom počas nabíjania výrazne rýchlejšia.

  • Batériu nenabíjajte úplne - pokiaľ to nie je bezpodmienečne nutné, nenabíjajte batériu doplna. Batériu ničí tzv. “prebíjanie” Pri nabíjaní batérie nad 85 % kapacity (napätie cca 40 V) rastie vnútorný odpor batérie, batéria sa viac zahrieva a tým sa výrazne urýchľuje degradácia zápornej elektródy. Pôvodcom tejto degradácie je značná chemická nestálosť nabitého článku. Bolo preukázané, že nabíjanie batérie na 41 V namiesto 42 V (tzn. cca na 90%) predĺži jej životnosť 2x alebo viac.

  • Nabíjajte batériu radšej malým prúdom - rýchlo-nabíjačku, používajte ju iba v prípade nutnosti na výletoch a pod. Batériu s ňou určite nenabíjajte pravidelne. Vysoký nabíjací prúd spôsobuje väčšie zahriatie batérie a tým jej rýchlejšiu degradáciu.

  • Používanie nesprávnej nabíjačky môže výrazne znížiť životnosť batérie.


Skladovanie batérie

  • Batéria by mala byť uskladnená v suchom prostredí v izbovej teplote, Neskladujte batériu v extrémnych teplotách teda nie v prekúrenej miestnosti, ale ani nie v mraze. Veľké teplo alebo veľká zima ovplyvňujú výkon a skracujú životnosť batérie.

  • Skladujte čiastočne nabitú batériu - pri dlhšom odstavení batériu skladujte nabitú iba na 3/4 až polovičnú kapacitu. Pre dlhšie skladovanie - napríklad cez zimu nechajte batériu nabitú cca z polovice. Bude dochádzať k nižšiemu samovybíjaniu a znižovaniu životnosti.

  • Pri používaní sa vyhnite dlhodobému parkovaniu elektrobicykla na priamom slnku.

  • Batérie, ktoré dlhodobo pracujú pri teplote 5 °C alebo menej a pri teplote 40 °C, sa opotrebovávajú rýchlejšie (dôsledok chemických procesov v batérii). Ak je batéria často prevádzkovaná pri týchto vysokých alebo nízkych teplotách, má to negatívny vplyv na životnosť.





Údržba elektrobicykla

O elektrobicykel je samozrejme potrebné náležite sa starať. Treba udržiavať funkčné a nastavené brzdy, priebežne je treba kontrolovať stav a hustotu pneumatík, správne nastavené riadidlá a všetky ostatné veci všetkým dobre známe z normálneho bicykla. Raz za rok by ste mali dať bicykel do autorizovaného servisu, kde ho skontrolujú a nastavia po technickej stránke.

Po každých 150 až 200 km je potrebné urobiť kompletnú údržbu bicykla. Máme na mysli mazanie reťazí, ložísk, meničov rýchlosti, brzdiaceho a riadiaceho lanka a všetkých ostatných pohyblivých komponentov, skontrolovať všetky spoje a skrutky. Zároveň je dobré vyčistiť horšie dostupné časti bicykla, to však už nemá nejaký veľký vplyv na funkčnosť bicykla ako takého. Čo sa týka elektroinštácie, je vhodnejšie nechať údržbu na kvalifikovaného pracovníka.



29.12.2022, zdroj: besporty.sk, autor: redakcia  






Návrat hore