Viskozita je premenlivá veličina, ktorá je závislá na teplote. Počas činnosti automobilového oleja dochádza okrem iného i k zmenám prevádzkových teplôt. V záujme dobrej účinnosti mazania je, aby sa viskozita oleja menila v závislosti na teplote čo najmenej. Táto závislosť je určená tzv. viskozitným indexom. Čím je tento viskozitný index väčší, tým je závislosť viskozity na zmenách teploty nižšia.
Pre charakteristiku viskozitných vlastností motorových olejov sa používa špecifikácia podľa SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Pre klasifikáciu olejov používa táto norma 6 zimných tried označených číslom a písmenom "W" (z angl. Winter) a 5 letných tried označených číslom.
Zimné triedy : 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Letné triedy : 20, 30, 40, 50, 60
ACEA - Asociácia európskych konštruktérov vozidiel - nahradila v roku 1991 CCMC (Združenie konštruktérov automobilov), ktoré vzniklo ako reakcia na to, že špecifikácia API plne nevyhovuje pre európske typy motory, ktoré sa od amerických konštrukčne líšia.
Klasifikácia ACEA od roku 2004 delí nové motorové oleje do troch skupín:
oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené „A/B“
oleje kompatibilné s katalyzátormi pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené „C“
oleje pre vysoko výkonné vznetové motory, značené „E“
TIP : Výkonnostný stupeň je udávaný číslom. V súčasnej dobe sa používajú nasledujúce výkonnostné triedy ACEA.
Oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory
A1/B1 - Oleje aditivované proti tvorbe usadenín na pieste, tvorbe kalov, opotrebovaniu a oxidácii za vysokých teplôt. Spĺňajú požiadavky na superľahký beh a úsporu paliva. Sú vhodné iba pre niektoré motory.
A3/B3 - Oleje určené pre vysoko zaťažované zážihové a vznetové motory alebo pre predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu motora.
A3/B4 - Oleje pre vysokovýkonné zážihové motory a vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva, vhodné tiež pre použitie popísané v kategórii B3.
A5/B5 - Vysoko stabilné oleje určené pre predĺžené výmenné intervaly vo vysoko zaťažovaných zážihových a vznetových motoroch. Spĺňajú požiadavky na superľahký beh a úsporu paliva. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
Oleje kompatibilné s katalyzátormi – pre zážihové a ľahké vznetové motory
C1 - Oleje určené na použitie s katalyzátormi DPF (filter pevných častíc) a TWC (trojčinný katalyzátor) vo vysokovýkonných motoroch požadujúci nízkoviskózny olej s nízkym SAPS (chemické limity) as viskozitou pri vysokej teplote a vysokom strihovom zaťažení (HTHSV) vyšší mPa.s. Oleje predlžujú životnosť katalyzátorov a znižujú spotrebu paliva. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
C2 - Oleje na použitie s katalyzátormi DPF a TWC vo vysokovýkonných motoroch konštruovaných pre nízkoviskózne oleje s HTHSV vyššie ako 2,9 mPa.s. Oleje predlžujú životnosť katalyzátorov DPF a TWC a znižujú spotrebu paliva. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
C3 - Oleje na použitie s katalyzátormi DPF a TWC vo vysokovýkonných motoroch. Predlžujú životnosť katalyzátorov DPF a TWC. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
Triedy API (API = American Petroleum Institute) informujú o amerických požiadavkách a kvalitatívnych kritériách, ktoré motorový olej spĺňa. Podľa tejto normy rozlišujeme motorové oleje podľa použitia na oleje pre benzínové motory, označené písmenom "S" (z angl. Service) a na oleje pre naftové motory, označené písmenom "C" (z angl. Commercial).
Väčšina olejov je použiteľná pre oba typy motorov a je potom označená kombináciou oboch písmen, napr. SG/CF-4.
SA - Oleje bez prísad pre motory pracujúce v miernych podmienkach s malým zaťažením, vyrobené v rokoch 1940 – 1950.
SB - Oleje s prísadami proti tvorbe usadenín pre motory vyrobené v rokoch 1951 – 1963.
SC - Oleje s prísadami proti tvorbe usadenín a nízkoteplotných kalov pre motory vyrobené v rokoch 1964 – 1967.
SD - Aditivované oleje s detergentnými a disperznými prísadami pre motory vyrobené v rokoch 1968 – 1971.
SE - Oleje pre veľmi namáhané motory vyrobené v rokoch 1971 - 1979.
SF - Oleje pre vysoko namáhané motory vyrobené v rokoch 1980 – 1988.
SG - Oleje pre motory vyrobené v rokoch 1988 – 1993, ktoré spĺňajú najprísnejšie požiadavky na minimalizáciu opotrebovania a tvorby kalov.
SH - Oleje rovnakých vlastností ako SG sú však testované podľa náročnejších noriem. Určené pre motory vyrobené v roku 1996 a staršie.
SJ - Olej pre motory vyrobené v roku 2001 a staršie.
SL - Oleje prekonávajúce API SJ zvýšenou úsporou paliva a možnosťou predĺžených výmenných lehôt.
SM - Oleje najvyššej kvality prekonávajúce API SL zvýšenou oxidačnou stabilitou, vyššou ochranou proti opotrebovaniu a usadeninám. Uvedená do platnosti od roku 2004.
CA - Oleje pre nepreplňované, mierne namáhané, naftové motory vyrobené v rokoch 1940 – 1960.
CB - Oleje pre nepreplňované stredne namáhané motory vyrobené v rokoch 1949 – 1964.
CC - Oleje pre mierne preplňované, stredne zaťažované motory vyrobené v rokoch 1964 – 1970.
CD - Oleje pre preplňované, vysoko zaťažované, motory vyrobené v rokoch 1970 – 1979. Obsahujú aditíva proti tvorbe vysokoteplotných chladenín a korózii ložísk.
CD-II - Oleje pre dvojtaktné motory.
CE - Oleje pre výkonné, vysoko zaťažované, rýchlobežné, preplňované motory vyrobené po roku 1983.
CF - Nahrádza CD oleje pre motory s nepriamym vstrekovaním, majú vylepšené vlastnosti.
CF-2 - Oleje pre dvojtaktné motory. Obsahujú prísady proti opotrebovaniu a tvorbe usadenín.
CF-4 - Oleje pre najviac zaťažované motory ťažkých nákladných vozidiel pracujúcich v najnáročnejších podmienkach. Zavedená v roku 1990.
CG-4 - Motorové oleje pre motory vyrábané od roku 1995 s dôrazom na plnenie emisných limitov. Oleje pre najzaťažovanejšie vysokootáčkové motory pracujúce v najnáročnejších cestných a terénnych podmienkach.
CH-4 - Oleje pre najzaťažovanejšie vysokootáčkové motory pracujúce v najnáročnejších cestných a terénnych podmienkach. Zavedená v roku 1998.
CI-4 - Zavedená v roku 2002. Oleje pre vysokootáčkové vysoko zaťažované motory s recirkuláciou výfukových plynu (EGR) spĺňajúce emisné limity stanovené od roku 2004.
ACEA – Asociácia európskych konštruktérov vozidiel – nahradila v roku 1991 CCMC – Združenie konštruktérov automobilov, ktoré vzniklo v roku 1972 ako reakcia na to, že špecifikácie API plne nevyhovujú pre európske typy motorov, ktoré sa od amerických konštrukčne líšia.
Klasifikácia ACEA od roku 2004 delí nové motorové oleje do troch skupín :
oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené „A/B“
oleje kompatibilné s katalyzátormi pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené „C“
oleje pre vysoko výkonné vznetové motory, značené „E“
TIP : Výkonnostný stupeň je udávaný číslom. V súčasnej dobe sa používajú nasledujúce výkonnostné triedy ACEA.
Oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory
A1/B1 - Oleje aditivované proti tvorbe usadenín na pieste, tvorbe kalov, opotrebovaniu a oxidácii za vysokých teplôt. Spĺňajú požiadavky na superľahký beh a úsporu paliva. Sú vhodné iba pre niektoré motory.
A3/B3 - Oleje určené pre vysoko zaťažované zážihové a vznetové motory alebo pre predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu motora.
A3/B4 - Oleje pre vysokovýkonné zážihové motory a vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva, vhodné tiež pre použitie popísané v kategórii B3.
A5/B5 - Vysoko stabilné oleje určené pre predĺžené výmenné intervaly vo vysoko zaťažovaných zážihových a vznetových motoroch. Spĺňajú požiadavky na superľahký beh a úsporu paliva. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
Oleje kompatibilné s katalyzátormi – pre zážihové a ľahké vznetové motory
C1 - Oleje určené na použitie s katalyzátormi DPF (filter pevných častíc) a TWC (trojčinný katalyzátor) vo vysokovýkonných motoroch požadujúci nízkoviskózny olej s nízkym SAPS (chemické limity) as viskozitou pri vysokej teplote a vysokom strihovom zaťažení (HTHSV) vyšší mPa.s. Oleje predlžujú životnosť katalyzátorov a znižujú spotrebu paliva. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
C2 - Oleje na použitie s katalyzátormi DPF a TWC vo vysokovýkonných motoroch konštruovaných pre nízkoviskózne oleje s HTHSV vyššie ako 2,9 mPa.s. Oleje predlžujú životnosť katalyzátorov DPF a TWC a znižujú spotrebu paliva. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
C3 - Oleje na použitie s katalyzátormi DPF a TWC vo vysokovýkonných motoroch. Predlžujú životnosť katalyzátorov DPF a TWC. Sú vhodné len pre špeciálne navrhnuté motory.
Mnohí výrobcovia automobilov a motorov požadujú od motorových olejov splnenie ďalších požiadaviek, ktoré nie sú zahrnuté v metodike predošlých klasifikácií.
Najznámejšie sú nasledujúce normy :
VW 501.00 - ľahkobežné motorové oleje pre benzínové a nepreplňované naftové motory
VW 500.01 - bežné motorové oleje pre benzínové a nepreplňované naftové motory
VW 502.00 - ľahkobežné oleje pre benzínové motory
VW 503.00 - ľahkobežné aj bežné oleje pre benzínové motory s predĺženou dobou výmeny
VW 505.00 - oleje pre nepreplňované aj preplňované naftové motory
VW 505.01 - oleje pre nepreplňované aj preplňované naftové motory vrátane motorov čerpadlo – tryska
VW 506.00 - ľahkobežné aj bežné oleje pre naftové motory s veľmi dlhou dobou výmeny
VW 506.01 - ľahkobežné oleje pre naftové motory TDi (čerpadlo – tryska) predĺžené výmenné intervaly
VW 504.00 - ľahkobežné oleje pre benzínové motory, obmedzenie sulfátového popolu, predĺžené výmenné intervaly
VW 507.00 - ľahkobežné oleje pre naftové motory, obmedzenie sulfátového popolu, predĺžené výmenné intervaly
MB 228.1 - oleje pre nepreplňované aj preplňované naftové motory
MB 228.3 - oleje pre nepreplňované aj preplňované naftové motory osobných i nákladných automobilov, vhodné pre diaľkovú prepravu a predĺžené výmenné lehoty
MB 228.5 - pre obdobnú oblasť použitia ako MB 228.3, ale s vyššími úžitkovými vlastnosťami – ďalšie možné predĺženie výmenných lehôt v ľahkých triedach až do 45.000 km, v ťažkých triedach až do 160.000 km (servisný ukazovateľ)
MB 228.51 - oleje pre nákladné automobily, obmedzenie sulfátového popolu, síry a fosforu, približne zodpovedá ACEA E6
MB 229.1 - oleje pre benzínové a naftové motory osobných vozidiel (vyššie požiadavky oproti ACEA A2-96/A3-96 a B2-96/B3-96)
MB 229.3 – oleje pre osobné vozidlá s predĺženými intervalmi výmeny (30 000 km)
MB 229.51 - pre osobné automobily s naftovými motormi, vybavenými filtrom pevných častíc, a pre benzínové motory s predĺženými servisnými intervalmi. Vychádza z požiadavky ACEA A3/B4 a C3: oleje zodpovedajúce tejto špecifikácii sú nízkopopolné a long life.
MAN 271 - približne zodpovedá ACEA E2
MAN M3275 - približne zodpovedá ACEA E3
MAN M3277 - približne zodpovedá ACEA E4, porovnateľné s MB 228.5
MAN M3477 - približne zodpovedá ACEA E6, porovnateľné s MB 228.51
Motorové oleje pre dvojtaktné motory motocyklov, mopedov, skútrov, trávnych kosačiek a motorových píl sa klasifikujú najčastejšie podľa noriem API (USA) a JASO (Japonsko).
API TA - oleje pre mopedy a iné malé motory
API TB - oleje pre skútre a iné vysokozaťažené motory 50 až 200 ccm
API TC - oleje pre vysokozaťažené, vysokoobrátkové motory
JASO FA - oleje pre mopedy a iné malé motory
JASO FB - oleje pre skútre a iné vysokozaťažené motory 50 až 200 ccm
JASO FC - oleje pre vysokozaťažené, vysokoobrátkové motory
ZDROJ www.motoil.cz