Motorový olej má za úlohu motor správne a rýchlo mazať, chrániť od nepriaznivých vplyvov, pred kondenzáciou vodných pár, nečistotami a pod. Navyše má veľký vplyv aj na spotrebu paliva.Motorový olej je technicky zložitý výrobok, ktorý sa používa ako mazivo pri spaľovacích motoroch. Tento olej plní funkciu ako mazaciu, tak aj chladiacu, čistiacu, ale taktiež chráni motor pred koróziou. Ak chcete, aby váš motor zostal čo najdlhšie v dobre forme, musíte sa oň starať. S tým súvisí výmena oleja a filtrov.
Pri výbere motorového oleja sa mnohí vodiči pozerajú na značku alebo cenu s tým, že čím lepší a drahší olej, tým lepšie bude motor fungovať. Vo väčšine prípadov však tento predpoklad neplatí.Dôležitejšie ako značka sú špecifikácie a normy pre konkrétny typ vozidla, ktoré určujú výkonnostnú triedu, a rovnako dôležitá je aj viskozita oleja. Pokiaľ sa tieto údaje na obale zhodujú s požiadavkami výrobcu motora, môžete ho bez obáv používať.
Motorové oleje je možné rozdeliť do 3 základných kategórií. Rozdiel medzi jednotlivými typmi a ich cenou v úrovni rafinácie, ktorou jednotlivé oleje prechádzajú počas výrobného procesu.
Minerálne oleje
Minerálne oleje sa vyrábajú spracovaním ropy. Ropa je najskôr zbavená vody a mechanických nečistôt, následne sa použitím frakčnej destilácie (proces rozdeľovania chemických látok podľa bodu varu, zahrievaním teploty, pri ktorej sa jednotlivé frakcie/zložky vyparujú) rozdeľuje na petrolejové, benzínové, naftové a olejové frakcie. Výroba pokračuje ďalšími destiláciami, kde sa zo základnej olejovej frakcie oddeľuje olej a mazut. Poslednou destiláciou dostaneme základ pre motorový olej.
Minerálnym olejom sa dnes už väčšina výrobcov automobilov a motorov vyhýba, hlavne kvôli ich vysokej viskozite, nižšej tepelnej odolnosti a horším mazacím schopnostiam v porovnaní s polosyntetickými a syntetickými olejmi.
oleje sa vyrábajú sa spracovaním ropy
obsahujú viac parafínov a nečistôt
minerálnym olejom sa dnes už väčśina výrobcov vyhýba
Syntetické oleje
Tieto oleje sa vyrábajú syntézou (chemická reakcia, pri ktorej zlúčením dvoch alebo viacerých prvkov vznikne produkt, ktorý je zložitejší ako predošlé látky) z odlišných látok ako je ropa. Syntetické oleje majú vyššiu tekutosť pri nižších teplotách a majú menšiu odparnosť. Majú lepšie mechanické a chemické vlastnosti, no sú aj drahšie, ako minerálne oleje.
oleje sa vyrábajú syntézou z odlišných látok ako ropa
majú vyššiu tekutosť pri nižších teplotách
majú menšiu odparnosť
lepśie mechanické a chemické vlastnosti
sú však drahšie ako mineralne oleje
Polosyntetické oleje
Polosyntetické oleje sú hydrokrakované oleje s vyššou tepelnou stabilitou v porovnaní s minerálnymi olejmi.Je to zmes syntetického a minerálneho oleja, pričom pomer syntetického oleja nie je vyšší ako 30%. Sú navrhnuté tak, aby mali výhody syntetických olejov a cenu minerálnych olejov.
špeciálne zmesi minerálnych a syntetických olejov
ponúkajú lepší výkon a vyššiu účinnosť
sú dostatočne odolné voči náhlym zmenám teplôt
Výkonnostná kategória / špecifikácia API a ACEA
Charakterizuje okamžité aj dlhodobé vlastnosti motorového oleja pri rôznych pracovných podmienkach a formách prevádzkového zaťaženia. Sú hodnotené rôzne vlastnosti, ako napr. oxidačná stabilita, odparnosť, ochrana proti opotrebovaniu a tvorbe usadenín, proti korózii, oxidačná stabilita oleja, penenie oleja, úspora paliva a pod.
Na označenie výkonnostnej kategórie motorových olejov sa používajú nasledujúce normy:
klasifikácia API
klasifikácia ACEA
firemné normy výrobcov motorov a vozidiel (VW, MB, MAN, VOLVO, TATRA)
klasifikácia MIL-L (normy americkej armády)
iné klasifikácie (napr. ILSAC)
TIP : V súčasnosti sa pre určenie výkonnostných noriem motorových olejov používajú predovšetkým špecifikácie API, ACEA a firemné normy výrobcov motorov a vozidiel. Klasifikácia CCMC je už zastaraná a uvádza sa iba občasne.
Hodnotu viskozity výrobca spravidla neodporúča, tú si môže zvoliť každý podľa použitia automobilu (mestská premávka, diaľnice, krátke cesty, klimatické podmienky v ktorých bývate) .
Najprv je potrebné zdôrazniť, že viskozitné údaje nemajú nič spoločné s kvalitou či životnosťou oleja, ani s kvalitou mazania, ani s tým, či je olej syntetický, minerálny alebo nejaký iný.Viskozitné údaje podávajú informáciu o tom, ako ľahko alebo ťažko možno olej dopravovať na potrebné miesta, ako veľmi je olej tekutý, riedky alebo hustý. Odborne sa tomu hovorí čerpateľnosť a viskozita oleja. Čerpateľnosť oleja sa meria pri záporných teplotách až -35 °C, viskozita sa meria pri 100 °C, teda približne pri prevádzkovej teplote oleja.
Zimné číslo
Viskozitná špecifikácia má väčšinou tvar napr. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 a pod. Prvé číslo udáva vlastnosti oleja pri nízkych teplotách, tj čerpateľnosť oleja. Čím je toto číslo nižšie, napr. 5W či 0W, tým bude olej tekutejší v zimných mrazoch a tým lepšie ráno naštartujeme studený motor a rýchlejšie sa aj olej dostane na všetky potrebné miesta. Pri studenom motore to v zime môže pri oleji SAE 15W-40 trvať trebárs aj 20 sekúnd, zatiaľ čo pri oleji SAE 0W-30 pri rovnakých podmienkach iba 1 sekundu.
Dnes sa čoraz viac presadzujú motorové oleje s čo možno najnižším zimným číslom. Dôvodom je lepšia ochrana motora pri studených štartoch, kedy na kritických miestach motora nie je ešte dostatočné množstvo oleja. Čím skôr sa motor celý premaže, tým menej trpí a tým sa zvyšuje jeho životnosť.
Letné číslo
Druhé číslo informuje o viskozite oleja pri približne prevádzkovej teplote oleja. Čím je toto číslo vyššie, tým je olej pri prevádzke automobilu hustejší a tým väčší kladie odpor proti vzájomnému pohybu trecích plôch. V dobách jednosezónnych olejov sa udávalo iba toto číslo. Ak teda máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, pri prevádzkovej teplote budú mať všetky tieto oleje rovnakú viskozitu a nebude medzi nimi v tomto smere žiadny rozdiel. Rozdiel bude iba v tekutosti a čerpateľnosti pri nízkych teplotách.
Viskozitný index
Väčšinou platí, že čím je rozdiel zimného a letného čísla väčší, tým má olej vyšší viskozitný index. Ten udáva ako sa mení viskozita oleja s teplotou. Väčší rozdiel a vyšší viskozitný index znamená, že zmena viskozity s teplotou bude menšia. V praxi sa u niektorých spotrebiteľov vžil dojem, že čím je tento rozdiel väčší, tým je olej lepší, pretože lepšie maže. Naopak, výroba takéhoto oleja znamená, že sa musí použiť väčšie množstvo polymérnych modifikátorov viskozity, ktoré pri prevádzke oleja degradujú (strihová nestabilita) a zhoršujú sa viskozitné vlastnosti oleja.
Oleje, napr. SAE 10W-50 alebo 10W-60, sú určené pre motory súťažných vozidiel, ktoré sú tepelne veľmi namáhané, najmä vďaka vysokým otáčkam motora. V motoroch aj s turbodúchadlom, s bežnými alebo aj mierne zvýšenými otáčkami je použitie týchto olejov úplne zbytočné.
Dopĺňať by sa mal vždy olej rovnakej viskozitnej triedy aj výkonovej klasifikácie. So zámenou oleja rôznych značiek nie je žiadny problém, pretože princíp olejov je taký, aby sa mohli dopĺňať. Dokonca, aj keď na doplnenie použijete olej inej klasifikácie, tak sa nič vážne z krátkodobého hľadiska nestane.
Nemiešajte minerálne oleje (SAE 15W-40, 15W-50, 20W-30,40) s olejmi syntetickými (SAE 0W a 5W-30, 40, 50).
Motorový olej má za úlohu motor správne a rýchlo mazať, chrániť od nepriaznivých vplyvov, pred kondenzáciou vodných pár, nečistotami a pod. Navyše má veľký vplyv aj na spotrebu paliva. To všetko sú argumenty, prečo použiť ten správny olej. Vždy je ale lepšie aspoň nejaký olej v motore, aj keď nemusí byť ten správny, ako olej žiadny.
Čím nižšia je viskozita oleja, tj čím je olej redší, tým kladú pohybujúce sa súčasti motora menší odpor a tým je nižšia spotreba paliva.Nižšie zimné viskozitné číslo zabezpečí úsporu paliva so studeným motorom a nižšie letné číslo potom úsporu paliva pri prevádzkovej teplote motora. Z týchto dôvodov je možné len odporučiť používanie nízkoviskóznych olejov, tzv. ľahkobežných, napr. SAE 5W-30 s odporúčanou výkonovou špecifikáciou. Aj keď sú tieto oleje drahšie, extrémom sú napríklad longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva väčšinou všetko vynahradí. Nevýhodou ľahkobežných olejov je mierne zvýšená hlučnosť motora a možnosť vyššej spotreby oleja.
TIP : Pri automobiloch s krátkym ročným prebehom (do 10 tis. km) či pre prevažujúcu mimomestskú a diaľničnú prevádzku je potom ekonomicky účelné voliť oleje napr. SAE 10W-40 alebo 15W-40.
Aditíva sú chemické látky, ktoré zlepšujú a dodávajú oleju nové vlastnosti. Antioxidanty zlepšujú odolnosť proti starnutiu. Aditíva na zníženie opotrebenia chráni motor pred vysokým opotrebením, čistiace aditíva dodávajú oleju čistiace účinky. Podľa určenia použitia oleja a jeho požadovaných vlastností sa aditíva pridávajú v rôznej kombinácii a množstve. Toto sa nazýva legovanie oleja. Podiel aditív pri moderných motorových olejoch je medzi 15-30%.
Hydrokrakové oleje
Sú to minerálne základové oleje, ktoré sa v rafinérii nákladným spôsobom ešte ďalej upravujú. Dlhé reťazce molekúl sa štiepia a nadväzujú sa na ne atómy vodíka. Tým získavajú vlastnosti syntetických mazacích olejov. Typické viskozity sú: 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Polo-syntetické oleje
Sú to minerálne oleje s obsahom syntetických komponentov. Majú zlepšené vlastnosti pri studených štartoch motora, udržujú čistotu vnútrajška motora a zaručujú výbornú ochranu pred opotrebovaním. Typické viskozity sú: 5W-40, 10W-40.
Plno-syntetické oleje
Syntetické základné oleje tvoria základ pre motorové oleje so zreteľne zlepšenými vlastnosťami. Plne syntetické motorové oleje sú použiteľné v benzínových aj dieselových motoroch a ponúkajú optimálnu ochranu proti opotrebovaniu, veľmi dobrý rozvod oleja pri studených štartoch, ľahkobežné vlastnosti a výbornú čistotu motora. Spĺňajú najvyššie štandardy kvality predpísané API,ACEA a firemnými normami jednotlivých výrobcov vozidiel. Obzvlášť odporúčané sú pre dlhé intervaly výmeny oleja. Typické sú: 0W-30, 0W-40, 5W-40.
Ľahkobežné oleje
Ľahkobežné oleje majú priaznivú tekutosť pri nízkych teplotách, vyznačujú sa nízkou čerpacou prácou a vysokou tepelnou zaťažiteľnosťou. Majú preto pozitívny vplyv na spotrebu pohonných hmôt . Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Celoročné oleje
Viacstupňové (viacrozsahové) motorové oleje sa môžu v našej miernej klíme celoročne používať. Tieto oleje nie sú v zimnom období príliš husté av letnom období pri vysokých teplotách motora príliš riedke. Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Výmena závisí od počtu kilometrov, ktoré autom najazdíte. Mnohí motoristi majú v pamäti, že motorový olej by sa mal meniť každých 15 000 km.Dôležité je rozlišovať, či jazdíte výhradne v mestskej premávke, v medzimestskej premávke, alebo, naopak, v tej kombinovanej. Pri každej z nich sa totiž komponenty motora úplne inak opotrebúvajú.
Minerálne oleje
Minerálne oleje 5W-40 sa napríklad oplatí meniť v mestskej premávke po 10 000 km, v prípade kombinovanej po 12 000 km, pri medzimestskom šoférovaní je to po 13 500 km.
Polysyntetické oleje
Ak máte k dispozícii polysyntetické oleje (napr. 10W-40 a 5W-40), mechanici odporúčajú meniť olej v aute v mestskej prevádzke po 12 000 km, v kombinovanej po 13 500 km a v medzimestskej premávke po 15 000 km.
Syntetické oleje
V prípade syntetických olejov (5W-40 a 5W-30) je interval ešte dlhší, a to v mestskej prevádzke po 13 500 kilometroch, v kombinovanej a medzimestskej až 15 000 km.
Pri syntetických motoroch s predĺženou životnosťou v mestskom režime stačí meniť olej po prejdení 17 000 km, pri kombinovanom 20 000 km a pri medzimestskom až 25 000 km.
TIP : Ak chcete mať istotu, olej by ste mali meniť každý rok, pretože podliehajú aj oxidácií. Väčšina áut je dnes vybavená palubným počítačom, ktorý na nutnosť výmeny oleja upozorní asi 1 000 km pred vypršaním servisného intervalu.
Výrobcovia motorových olejov