Brzdový systém je jedným z najdôležitejších v motorovom vozidle a každý prvok bez výnimky v ňom zohráva významnú úlohu.Správne fungovanie brzdovej sústavy závisí nielen na údržbe jeho mechanických a hydraulických komponentov, ale aj na kvalite brzdovej kvapaliny, ktorej úlohou je premena mechanického stlačenia pedála na hydraulický tlak v brzdovom strmeni .
Okrem tejto životne dôležitej úlohy je brzdová kvapalina zodpovedná za udržiavanie mazania brzdovej sústavy a ochranu jej komponentov pred koróziou .
chráni vnútro brzdového systému pred koróziou určitými prísadami
chráni pohyblivé prvky (brzdové piesty a cievky) brzdového systému pri vysokom tlaku
dodržiava prípustné napučiavanie alebo zmršťovanie gumových a elastomérových tesnení
musia byť miešateľné a kompatibilné s existujúcimi brzdovými kvapalinami a brzdovými systémami
Na brzdovú kvapalinu sú kladené dosť vysoké nároky. Predovšetkým je nevyhnutné, aby vedela spoľahlivo prenášať silu - aby bola nestlačiteľná, čo brzdová kvapalina je, dokonca má aj dostatočne vysoký bod varu.
V závislosti od chemického zloženia rozlišujeme tri typy brzdových kvapalín. Kvapaliny na báze silikónu, glykolu alebo minerálnych olejov. V automobilovom priemysle sa kvapaliny na báze minerálnych olejov takmer nepoužívajú s výnimkou Citroenu – LHM (Citroën liquide hydraulique). DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1 sú brzdové kvapaliny na báze glykolu a DOT 5 je silikónová kvapalina.
Brzdové kvapaliny na báze glykolu sú hygroskopické - viažu na seba vodu a vzdušnú vlhkosť z okolia. Hygroskopické kvapaliny v priebehu servisného intervalu vďaka absorbcii vody degradujú a znižuje sa ich bod varu. Zároveň je ale vďaka tejto ich vlastnosti zaistené rovnomerné rozptýlenie vody v brzdovej kvapaline a nevznikajú teda väčšie zhluky vody, ktoré by spôsobili fatálne zlyhanie brzdového systému.
Brzdové kvapaliny na báze silikónu hydrofóbne - neviažu na seba vodu a vzdušnú vlhkosť z okolia.
Voda má bod varu za bežných podmienok niekde okolo 100 ° C, čo nie je až taký problém pri intenzívnom brzdení dosiahnuť. Akonáhle je bod varu vody prekročený, stáva sa z nej para, ktorá sa dá stlačiť a funkcia bŕzd už bude narušená. Pri ďalšom zošliapnutí brzdového pedála tak vodič môže vnímať isté oneskorenie a akúsi "mŕtvu zónu". Pedál sa dá stlačiť, ale účinok nie je príliš znateľný, až väčšie zadupnutie vyvolá potrebný efekt. Za to môže práve para, ktorú treba stlačiť ako prvú.
Pri brzdových kvapalinách sa rozlišuje suchý bod varu a mokrý bod varu.
Mokrý bod varu charakterizuje kvapalinu do istej miery kontaminovanou vodou (absorbovala 3,7% vody, čo je priemerná hodnota absorbcie vlhkosti).
Suchý bod varu sa týka novej kvapaliny, ktorá ešte neabsorbovala žiadnu vlhkosť,
Pre spoľahlivú prevádzku brzdového systému musí brzdová kvapalina udržiavať konštantnú viskozitu v širokom rozsahu teplôt vrátane extrémne nízkej teploty. Toto je obzvlášť dôležité pri brzdových systémoch, ktoré sú vybavené systémom ABS alebo systémom ESP.
Brzdové kvapaliny musia spĺňať skúšku viskozity pri - 40 ° C a minimálna viskozita pri tejto teplote musí byť DOT 3 1 500 mm² / s DOT 4 1 800 mm² / s DOT 900 mm² / s DOT5.1 900 mm² / s
Vhodný typ kvapaliny spoznáte podľa označenia DOT doplneného o číslo, ktoré nájdete na nádržke brzdovej kvapaliny. Všeobecne najpoužívanejšia je brzdová kvapalina DOT 4, používa sa do väčšiny konvenčných áut. Športové vozidlá používajú kvapalinu DOT 5.1.
DOT 3
glykolová brzdová kvapalina
bod varu min. 205°C a mokrý bod varu min. 140°C
absorbuje cca. 1 až 2 % vody za rok
kompatibilita s DOT 4 a DOT 5.1
DOT 4
glykolová brzdová kvapalina
bod varu min. 230°C a mokrý bod varu min. 155°C
absorbuje cca. 1 až 2 % vody za rok
kompatibilita s DOT 3 a DOT 5.1
používa sa v autách s väčšími nárokmi na účinnosť bŕzd a pri ABS, ESP..
DOT 5
silikónová brzdová kvapalina
bod varu min. 260 °C a mokrý bod varu min. 180°C
je hydrofóbna - neabsorbuje vodu z okolia
nie je kompatibilná s inými DOT
používa sa najmä u veteránov a vojenskej technike
DOT 5.1
glykolová brzdová kvapalina
bod varu min. 260°C a mokrý bod varu min. 180°C
absorbuje cca. 1 až 2 % vody za rok
kompatibilita s DOT 3 a DOT 4
používa sa pri veľmi náročných brzdových systémoch
Označenie Suchý bod varu Mokrý bod varu Viskozita Hlavná zložka TABUĽKA
DOT 2 190 °C 140 °C – Ricínový olej/alcohol
DOT 3 205 °C 140 °C 1500 mm²/s Glycol Ether
DOT 4 230 °C 155 °C 1800 mm²/s Glycol Ether
LHM 249 °C 249 °C 1200 mm²/s Minerálny olej
DOT 5 260 °C 180 °C 900 mm²/s Silikón
DOT 5.1 260 °C 180 °C 900 mm²/s Glycol Ether
Ak vo vozidle, kde výrobca odporúča, alebo kde svojvoľne máte brzdovú kvapalinu DOT 5.1 a potrebujete doplniť systém, alebo ho odvzdušniť, môžete na doplnenie použiť aj špecifikáciu DOT 4. Tá je s DOT 5.1 plne kompatibilná. Ak vymieňate celý objem, alebo po oprave znova napĺňate systém, použite len DOT 5.1.
DOT 5 je silikónová kvapalina, preto sa rozhodne nesmie miešať so žiadnou inou kvapalinou na glykolovej báze (DOT 3, DOT 4, DOT 5.1).
Ak by ste doplnili kvapalinu DOT 5 do systému, ktorý obsahuje DOT 3 alebo 4, vzniknutá zmes rozleptá pryžové tesnenia brzdového systému. Poškodenie je otázkou krátkej doby (pár dní/týždňov) a výsledkom je nutná kompletná výmena tesnení v celom brzdovom systéme. Nie je to lacná, ani ľahká oprava.
TIP : Ideálne je samozrejme dopriať autu to, čo do neho patrí.
Obvykle sa odporúča vymeniť brzdovú kvapalinu podľa špecifických odporúčaní výrobcu , ktoré sa môžu líšiť v závislosti od typu použitého výrobku. Zhoršenie stavu brzdovej kvapaliny je pomerne rýchle, a to aj za prítomnosti minimálneho množstva vody, a preto spravidla odporúčame vymeniť ju po uplynutí 2 až 3 rokov.
Postupom času má brzdová kvapalina tendenciu cez póry brzdových potrubí absorbovať vonkajšiu vlhkosť. To vedie k postupnému zhoršovaniu pôvodných vlastností, najmä bodu varu, čo môže byť u 3-ročnej brzdovej kvapaliny podstatne nižšie ako u úplne novej brzdovej kvapaliny. To vedie k pomalšej reakcii pri brzdení a v niektorých prípadoch nemá stlačenie brzdového pedála žiadny účinok: tento jav sa nazýva plynové vrecko a brzdová kvapalina pri ňom vrie, pretože pri brzdení dosahuje vysokú teplotu.
Brzdové kvapaliny sú výrobcom zafarbené iba za účelom lepšieho pozorovania prípadného úniku z okruhu.
DOT 3 číra, svetlo žltá, modrá a vínová
DOT 4 číra, svetlo žltá a vínová
DOT 5 purpurová, alebo fialová
DOT 5.1 číra, svetlo žltá a modrá
TIP : Okrem toho by mala byť brzdová kvapalina ideálne priezračná a čistá. Časom kvapalina degraduje, zostane tmavá a zakalená, čo naznačuje, že sa v nej nahromadili nečistoty, a že je čas ju vymeniť.