Dnes sú už prakticky všetky vozidlá vybavené riadiacou jednotkou – malým vstavaným počítačom, ktorý zodpovedá za správny chod automobilových systémov, ako je napríklad ABS, klimatizácia a tak podobne. V prípade, že nastane nejaký problém, riadiaca jednotka je schopná ho detekovať a o probléme vodiča informovať prostredníctvom rozsvietenej ikony alebo výstražnej správy na palubovej doske. Riadiaca jednotka tiež obsahuje databázu s výpisom rôznych porúch a štatistík – pre prístup k týmto údajom slúži autodiagnostika, prístroj, ktorým sa dá jednoducho k riadiacej jednotke pripojiť a potrebné dáta si pozrieť. Je autodiagnostika výsadou autoservisov, alebo ju možno mať aj doma a základnú diagnostiku riadiacej jednotky si urobiť svojpomocne?
Autodiagnostika je zariadenie slúžiace na prístup do pamäte riadiacej jednotky vozidla. V tejto pamäti sú uložené rôzne chybové záznamy a štatistiky, vďaka ktorým je možné odhaliť príčinu závady a v niektorých prípadoch závadu pomocou samotnej autodiagnostiky vyriešiť. Kvalitnejšie autodiagnostiky disponujú sadou pokročilých nástrojov, vďaka ktorým je možné nastavovať a upravovať parametre jednotlivých funkcií vozidla (príkladom môže byť ABS, automatická prevodovka, filter pevných častíc a podobne).
Medzi základné funkcie autodiagnostik patria:
Prevencia - zisťovanie súčasného technického stavu vozidla. Odhalí v predstihu závady predtým, než dôjde k závažnejšiemu problému.
Riešenie problémov - autodiagnostika zahŕňa aj napr. prečítanie pamäte riadiacej jednotky vozidla, meranie emisií, vyhodnocovanie údajov a mnoho ďalších úkonov. Je dobrá už v prípade vzniknutých problémov.
Šetrenie na opravách - nehrozia opakované opravy v prípade omylov. Vďaka autodiagnostike sa dá problém určiť úplne presne. Opravy sú šetrnejšie a rýchlejšie.
Diagnostiku je potrebné cez kábel prichytiť do diagnostickej zásuvky OBD pomocou štandardizovaného OBD konektora (On-Board Diagnostic), aby mohla komunikovať s riadiacou jednotkou vozidla. Diagnostická zásuvka sa vo väčšine prípadov nachádza v kabíne pri vodičovi (v spodnej časti palubovej dosky alebo v blízkostu riadiacej páky). Prístroj potom beží sám, v prípade použitia počítača je nutné mať nainštalovaný príslušný program.
V súčasnosti sa pracuje s jediným súborom noriem, ktorý sa nazýva OBD (On Board Diagnostic). Toto označenie zhlukuje nasledujúce normy: ISO 9142, ISO 14230, SAE J 1979, SAE J185..
OBD klasické
zastaralejší typ diagnostiky, ktorý sa dnes už prakticky nepoužíva
využívalo sa do áut vyrobených pred rokom 2000
v prípade, že k týmto starším autám chcete pripojiť diagnostiku so štandardom OBD II, bude potrebný špeciálny adaptér
OBD II štandard
plošný štandard OBD II dokáže spolupracovať s väčšinou vozidiel
okrem relatívne starých áut by ho mali podporovať prakticky všetky vozidlá
16 pinový konektor zabezpečuje prístup diagnostických zariadení k údajom a dátam vozidla
OBD vstup môže byť umiestnený v spodnej časti palubovky alebo v blízkosti riadiacej páky
V praxi existujú hlavne tri typy diagnostik . Tie sú navyše pomerne ľahko rozlíšiteľné prakticky na prvý pohľad.
OBD II štandardná autodiagnostika (Hand - held)
štandardná autodiagnostika
aktivuje sa po pripojení cez 16 pinový konektor a samotný displej
výhodou je veľmi jednoduché ovládanie
na samotnom displeji volíte model a značku vozidla
vďaka tomuto riešeniu nebudete potrebovať žiadne ďalšie zariadenia
nevýhodou môže byť o niečo vyššia cena, môžete však nájsť aj cenovo dostupné modely
OBD II bezdrôtový adaptér (skener) integrovaný port pre priame zapojenie OBD adaptér bezdrôtovo komunikuje s notebookom, smartfónom prostredníctvom Bluetooth alebo WiFi po zapojení skenera do OBD II konektora je potrebné skener spárovať pomocou aplikácie aplikácia však nebýva súčasťou adaptéra následne je umožnené čítať potrebné údaje a dáta vyznačuje sa malým rozmerom (krabička podobná flash-disku) a dobrou mobilitou
OBD II drôtový adaptér (PC skener) v podstate sa jedná o alternatívu predchádzajúceho typu bezdrôtového adaptéra rozdiel je predovšetkým v tom, že sa drôtovo pripája priamo k OBD konektoru na jednej strane je 16-pinový adaptér a na druhej USB konektor pre pripojenie k PC, notebooku či smartfónu nainštalovaním softvéru údaje možno analyzovať priamo v počítači niekedy výrobca dodáva aj patričný softvér
Aby bolo možné autodiagnostiku použiť, musí byť kompatibilná s OBD štandardom vášho automobilu. Niektoré diagnostiky sú univerzálne a použiť ich môžete na prakticky každý model a značku auta. Niektoré modely či automobilky majú špecifické štandardy, ktoré OBD protokol nemusí vedieť dekódovať.
Každý výrobca v popise produktu uvádza, s akými vozidlami je jeho autodiagnostika kompatibilná, aby nedošlo k pochybeniu v súvislosti s kompatibilitou. Potrebné je si všímať takisto rok modelového radu daného vozidla.
Norma uvádza, že 16-pinová zásuvka má byť umiestnená na vodičovi dobre dostupnom mieste do 50 cm od volantu. Väčšinou ju nájdete zo spodnej strany palubnej dosky. Niekedy je potrebné sňať spodný kryt volantu.
TIP : Po pripojení cez OBD II konektor je potrebné sa zorientovať v poveloch samotnej diagnostiky a prepínať sa medzi potrebnými údajmi. Diagnostika vozidla by vždy mala prebiehať buď to pri naštartovanom motore vozidla, alebo so zapnutým zapaľovaním.
Autodiagnostiky sú vybavené základnými funkciami, s cenou zariadenia rastie počet nadštandardných funkcií
Chybové kódy – pomocou zariadenia rozpoznáte jednotlivé poruchy a zistiť môžete aj dôvod poruchy.
Mazanie chybových kódov – niektoré chybové kódy je možné jednoducho vymazať.
Výmena oleja – autodiagnostika vás upozorní na výmenu oleja.
Pamäť – využiť môžete pamäť, kde sa zobrazujú jednotlivé závady.
Airbag – aktivovať alebo deaktivovať je možné airbagy alebo napríklad ABS.
Živé zobrazenie – načíta parametre v reálnom čase.
Redukcia - niektoré automobilky stále zostávajú pri svojich pripojovacích otvoroch, redukcia zaručí pripojenie bez problému
Rada pre kúpu je jediná, vždy sa uistite, že daná autodiagnostika je plne kompatibilná s vašim modelom vozidla.
Ak ste rozhodnutí investovať do diagnostického nástroja, pri ktorom miniete podstatne menej peňazí ako pri riešení už existujúceho problému, vaše kroky sú jasné. Koľko si pripraviť na zaobstaranie kvalitnej autodiagnostiky? Cenové rozpätie je pomerne obrovské. Tu sú aspoň tri zásadné relácie.
V prípade týchto zariadení je cenové rozpätie pomerne široké. Od najlacnejších autodiagnostík, ktorých hodnota sa pohybuje na úrovni 10 až 20 € sa nemusíte vždy dočkať 100-percentnej kompatibility. Na druhej strane, niekedy dokážu aj tie najlacnejšie diagnostické zariadenia pomôcť. Najčastejšie ide o OBD II adaptéry. V cenovom rozpätí od 30 do 100 € už máte autodiagnostiky, ktoré pre neprofesionálne použitie budú viac ako dostačujúce.
Vo vyššom cenovom pásme od 120 do 300 € sú už k dispozícii profesionálne modely, ktoré nájdete takisto vo viacerých autoservisoch. Cenovo nákladnejšie autodiagnostiky s profesionálnym softvérom a pravidelnou aktualizáciou vás môžu vyjsť aj na viac ako 600 či 1 000 €.
Autodiagnostiky do 20 €
V súčasnosti nájdete veľmi solídny výber skutočne lacných diagnostík. Niektoré môžete kúpiť napríklad aj len okolo 10 €. V naprostej väčšine prípadov ide o bezdrôtové scannery s Bluetooth rozhraním. Menej často o scannery s USB pre PC.
Autodiagnostiky do 100 €
Niekde pod hranicou tisíce Sk začína sortiment modelov s vlastnou jednotkou. Najobľúbenejšie OBD tohto typu sa pohybujú v relácii okolo 40 až 60 €.
Autodiagnostiky nad 100 €
Okolo tejto hladiny už začínajú predovšetkým originálne, značkové autodiagnostiky konkrétnych automobiliek či koncernov a neskôr aj komplexné profesionálne nástroje. V oboch prípadoch cena bežne stúpa k stovkám €.