Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
Poradíme s výberom chladiacej kvapaliny

   4min.
   bemom.sk
   redakcia
   zdielať

Chladiace kvapaliny


Vodou chladený motor potrebuje k svojmu behu okrem kvalitného oleja aj chladiacu kvapalinu.Chladiaca kvapalina je v motorom priestore uskladnená v expanznej nádržke s pevne uzatvoreným viečkom a tesnením. Z expanznej nádržky následne prúdi systémom chladenia motora cez prívodné potrubie, chladič, vývodné potrubie, malý a veľký chladiaci okruh, pričom pri dosiahnutí prevádzkovej teploty motora pomáha chladiť ostatné rozohriate časti motora. Dôležitú úlohu tu hrá aj snímač teploty chladiacej kvapaliny.





Funkcia chladiacej kvapaliny

Primárnou úlohou je chladenie motora, predovšetkým plynulé odvádzanie prebytočného tepla z motora do chladiča ale aj ochrana jeho chladiacej sústavy. Teplo je naviazané na chladiacu tekutinu a odvádzané chladiacou sústavou do chladiča, kde je potom uvoľňované do vzduchu. Takto ochladená tekutina sa opäť vracia späť. Podiel nemrznúcej zmesi v obsahu počíta s celoročnou prevádzkou vozidla a zaisťuje tak naštartovanie motora aj v zimných mesiacoch.

Okrem uvedeného odvodu tepla má chladiaca kvapalina aj iné pozitívne účinky na ochranu chladiča a jeho tesnenia. Zloženie kvapaliny dokáže rozpúšťať vodný kameň a zabraňuje tak jeho usadzovaniu, a navyše pôsobí proti vzniku hrdze. Všetky tieto vlastnosti významne ovplyvňujú dĺžku životnosti motora.


  • chladenie motora a dobrá funkčnosť a efektívnosť celej chladiacej sústavy

  • ochrana chladiacej sústavy a tesnenia chladiča

  • dokáže rozpúšťať a zabraňuje usadzovaniu vodného kameňa

  • pôsobí proti vzniku korózie

  • zaisťuje naštartovanie motora aj v zimných mesiacoch





Zloženie chladiacej kvapaliny

Z viac ako 90% kvapalina obsahuje monoetylenglykol, pričom zvyšok tvorí voda a rôzne aditíva (látky zabraňujúce vzniku korózie), stabilizátory a regulátory pH, farbivá a látky na zabránenie penenia chladiacej kvapaliny.





Druhy chladiacich kvapalín

Napriek tomu, že je na trhu chladiacich kvapalín celý rad, správny typ pre svoje vozidlo spoznáte jednoducho. Vodítkom bude manuál vozidla a pokiaľ nie je po ruke, vyčítate typ priamo z nádobky na kvapalinu, ktorá sa nachádza pri motorovej časti vozidla (guľatá nádobka s farebnou tekutinou a skrutkovacím vekom).Jednotlivé kvapaliny sú označované typmi a rozlišujú sa sfarbením, nemali by sa kombinovať, aj keď to výrobcovia vyslovene nezakazujú. Kvapaliny označené rovnakou farbou možno spolu kombinovať, pretože ich zloženie je takmer identické.


Typ Farba kvapaliny Termín výmeny Určenie pre vozidlá TABULKA

typ B bezfarebná 2 – 3 roky staršie ročníky áut, poľnohospodárske a stavebné stroje

G10 žltá farba 2 – 3 roky staršie ročníky áut, pri ktorých hlava valcov nie je z hliníkových zliatin

G11 (typ C) modrozelená farba 2 - 3 roky staršie ročníky áut do r. 1996, hlava valcov je vyrobená zo zliatiny hliníka

G12 (typ D) červená farba 5 rokov ročníky áut od 1996 a 2001

G12+ (typ F) fialová alebo ružová farba 5 rokov novšie ročníky áut

G12++ (typ G) fialová alebo ružová farba 5 rokov alebo najazdených 250 000 km novšie ročníky áut

G13 fialová farba 5 rokov vhodná do všetkých áut





Ako postupovať v prípade úbytku vody v chladiacej sústave?

V prípade, že bude chladiaca kvapalina vo vašom vozidle rýchlo ubúdať, je potrebné navštíviť autoservis. Ide pravdepodobne o poškodenie tesnenia chladiacej sústavy. Pokiaľ vám počas jazdy začne svietiť kontrolka, tak na najbližšom mieste zastavte . Ako dočasné riešenie pre dojatie môžete do chladiacej sústavy naliať obyčajnú vodu v prípade mrazivého zimného obdobia núdzovo aj akúkoľvek inú chladiacu kvapalinu, najlepšie však s rovnakou špecifikáciou akú už v motore máte.




Ako prebieha doplnenie a výmena chladiacej kvapaliny?

Chladiaca kvapalina je teda mimoriadne dôležitá pre chladenie motora, preto by sme ju mali pravidelne kontrolovať. Jej správne dolievanie a výmena v presne určených intervaloch zabezpečí, že vás auto na ceste nenechá v štichu, no hlavne správnou údržbou predĺžite aj jeho životnosť. Ak by chladiaca kvapalina stratila svoje účinky, môže nastať problém napríklad pri prehriatí motora.





Kontrola chladiacej kvapaliny

Chladiacu kvapalinu je vhodné raz ročne skontrolovať - najlepšie pred zimou. Kontroluje sa hladina a kvalita kvapaliny hustomerom alebo refraktometrom. Farba kvapaliny by sa aj po používaní mala čo najviac podobať pôvodnej farbe, ak farba zhnedne, bude ju potrebné vymeniť.

Kontrola bodu mrazu a bodu varu pri nových autách odpadá, keďže výrobcovia do áut dnes dávajú chladiace zmesi mimoriadne odolné voči klimatickým podmienkam.





Celková výmena chladiacej kvapaliny

Celková výmena by mala prebehnúť u starších typov kvapalín G11, G48 (zelenomodrý typ) každé 2 až 3 roky , u novších G12+, G12++, G13 raz za 5 rokov. Výmena kvapaliny je potrebná najmä z dôvodu vyčerpanosti aditív, ktoré chránia vnútro motora proti korózii. Ide o celkové vypustenie a naliatie novej kvapaliny.

TIP : Výmena chladiacej kvapaliny vyžaduje dôkladné odvzdušnenie, ktoré môže byť niekedy veľmi náročné, mali by ste ju prenechať mechanikom v autoservise.





Dopĺňanie chladiacej kvapaliny

Sú situácie, kedy si chladiacu kvapalinu musíte doplniť sami pri dlhších alebo pre motor náročnejších cestách. Pokiaľ kvapalinu iba dopĺňate, nemusí sa stará zmes vypúšťať. Stačí otvoriť kapotu a nájsť nádobu na chladiacu kvapalinu. Ide väčšinou o priehľadnú nádobu s farebnou tekutinou. Hladina kvapaliny sa musí pohybovať medzi dvoma naznačenými ryskami, kde je napísaná minimálna a maximálna hodnota. Potom len stačí veko opatrne odskrutkovať, kvapalinu doliať a bezpečne zavrieť.


TIP : Chladiace kvapaliny dopĺňajte výhradne v momente, keď je motor dostatočne vychladnutý. Nádobku neotvárajte v okamihu, keď ste s automobilom práve zastavili . Chvíľku vyčkajte, než sa motor ochladí, inak riskujete popálenie.




Riedenie chladiacej kvapaliny

Destilovaná voda sa môže sa pridať do chladiacej kvapaliny v určitom množstve, prípadne ako núdzová látka na krátku jazdu do autoservisu v prípade poruchy systému chladenia. Destilovaná voda sa však môže pridať iba v lete, nakoľko v zime by mohla zamrznúť a systém chladenia by bol nefunkčný. Jej použitie iba na krátke trasy je limitované tým, že táto kvapalina neobsahuje žiadne potrebné aditíva.





Jazda bez chladiacej zmesi

Ak si všimnete, že motor auta sa rýchlo prehrieva a zistíte, že uniká chladiaca kvapalina, je potrebné ihneď konať. V prvom rade je potrebné skontrolovať tesnenie systému na expanznej nádržke a aj v potrubí systému chladenia. Únik môže byť aj v chladiči, ak má nejakú prasklinu.

Jazda autom bez chladiacej kvapaliny síce je možná, ale bude len na veľmi krátku vzdialenosť, nakoľko keď sa motor dostane do prevádzkovej teploty, veľmi rýchlo sa začne prehrievať a jeho účinnosť sa rapídne zníži, čo bude viesť k poškodeniu. Ak z auta vytiekla chladiaca kvapalina, je potrebné okamžite zájsť do najbližšieho autoservisu alebo čerpacej stanice.


11.01.2023, zdroj: bemom.sk, autor: redakcia  






Návrat hore