Prvým krokom pri výbere bicykla je odpovedanie si na jednoduchú otázku: „Ako často a v akom teréne budem bicykel využívať?“ Podľa toho si vyberiete typ bicykla, ktorý bude pre vás najvhodnejší.
Inak samozrejme pri výbere uvažuje začínajúci cyklista, ktorý sa najčastejšie rozhoduje medzi základnými kategóriami bicyklov, a iné požiadavky má už skúsenejší jazdec, ktorý sa chce s novým bicyklom posunúť o krok ďalej a už hľadá bicykel s konkrétnym zameraním. Základné delenie teda sústreďme na bicykle horské, cestné a crossové.
cross country (jazda krajinou, maratóny, cross country preteky);
trail/allmountain (jazda v kopcovitom terén);
enduro (jazda v náročnom teréne);
freeride (skoky, triky);
downhill (zjazd, fourcross preteky);
trial (jazda po horských a lesných cestičkách).
Horské bicykle (MTB) -vhodné do náročného, nespevneného terénu
cyklista sedí vzpriamenejšie a drží širšie riadidlá
odpružená vidlica pre hladký prejazd nerovností
širšie pneumatiky a vyšši valivý odpor spomaľuje rýchlosť na ceste
vyššia váha ako u ostatných bicyklov
odpruženie prednej vidliceu lacnejších modelov
odpruženie oboch kolies(celoodpružené)u drahších modelov
@ kolies 26”najmenší, do náročnejšieho terénu plného zákrut. Cítite sa na ňom vďaka menšej výške bezpečnejšie a bicykel sa dá lepšie ovládať
27,5”s takým priemerom kolies ide slušnou rýchlosťou a stále sa dá dobre ovládať
29”s takým priemerom kolies ide slušnou rýchlosťou a stále sa dá dobre ovládať
materiál rámu -oceľový, karbónový alebo duralový
brzdy -v-brake brzdy “véčkové” alebo kotúčové brzdy
Cestné bicykle -športové využitie,vhodné výlučne na kvalitný povrch cesty a rýchlu jazdu, nevhodné do terénu
vhodný pre pokročilých jazdcov
ľahká a pevná konštrukcia
riadidlá sú posadené nízko - pre čo najmenší odpor vzduchu a dosiahnutie čo najvyššej rýchlosti
posed na bicykli je v predklone( športový), ale fyzicky náročnejší
@ kolies28” na veľmi úzkych plášťoch. Plášte môžu byť s dušou, alebo bez nej
materiál rámu -oceľový, karbónový alebo duralový (má zásadný vplyv na vlastnosti cestného bicykla)
brzdy -najčastejšiev-brake brzdy “véčkové” alebo kotúčové brzdy
Mestské bicykle -ideálne do mestskej premávky a občasné jazdy po okolí
jednoducho sa ovládajú a sú pohodlné
ľahko sa na ne nastupuje , takže sú vhodné pre seniorov a horšie sa pohybujúcim ľuďom
moderný dizajn a nenáročné na údržbu
menej vhodné na šport, jazdu v teréne a dlhé výlety
súčasťou je často košík či stojan na odloženie nákupu
riadidlá by mali byť tak zahnuté, aby sa dalo jazdiť s narovnaným chrbtom
kryt reťaze pre možnosť jazdy v civilnom oblečení
@ kolies26” a 28” na stredne širokých plášťoch, vďaka nim je bicykel stabilnejší, ale si zachováva dobrú ovládateľnosť.
oceľový rámje veľmi pevný a lacný, avšak má vyššiu hmotnosť a podlieha korózii.
karbónový rámoceníte vďaka jeho nízkej hmotnosti. Ďalej dobre pruží a v priebehu času nestráca na pevnosti.
duralový rámje lacnejší, ale ťažší ako karbónový rám, zároveň ale drahší a ľahší ako rám oceľový.
brzdy -najčastejšiev-brake brzda “véčková”
Trekingové a krosové bicykle - univerzálna kombinácia horského a cestného bicykla
vhodné na cesty aj do ľahšieho terénu, ideálne na cykloturistiku
konštrukčne nie sú prispôsobené na ťažký terén ako horske bicykle
užšie pneumatiky ako u horských bicyklov majú menši valivý odpor (rýchlejšia jazda pri menej vynaloženej energie
na rámoch nájdete navárky pre nosiče, blatníky, stojany a pod.
@ kolies 28” na úzkych plášťoch plášťoch s nevýrazným vzorom
odpruženie - vzduchové
pružinové
materiál rámu - oceľový, karbónový alebo duralový
brzdy - v-brake brzdy “véčkové” alebo kotúčové brzdy
BMX a freestyle bicykle - určené na jazdu na U-rampách, skateparkoch alebo na uzavretých okruhoch
vďaka pevnej konštrukcii sú veľmi odolné
tieto bicykle si vystačia s jedným prevodom
často mávajú jednu alebo žiadnu brzdu kvôli predvádzaniu trikov (predná brzda by vadila pri predvádzaní trikov tzv. barspin)
@ kolies 12”, 16”, 18” alebo 20”
Elektrobicykle - vhodné do mesta aj do terénu
jazda do kopcov bez námahy
na plne nabitú batériu prejde až niekoľko stoviek kilometrov bez námahy
jazda len s pomocou šliapania s vybitou batériou je o niečo ťažšia
vyššia cena
Skladacie bicykle - urćené do mesta a na kratšie výlety
možnosť zloženia a ľahkej prepravy v MHD
nevhodné na dlhé jazdy ani na jazdu v teréne
neponúkajú dostatok pohodlia ani prevodov
@ kolies 20” najľahšie a najlepšie ovládateľné
24” sú rýchlejšie a oproti menším bicyklom sa hodia skôr na dlhšie cesty
oceľový rám má vysokú pevnosť a nižšiu cenu. Nevýhodou je vyššia hmotnosť a podliehanie korózii.
karbónový rám pri skladaní oceníte vďaka nízkej hmotnosti, dobre pruží a po čase nestráca na pevnosti.
duralový rám je lacnejší, ale ťažší ako karbónový rám a tvorí strednú cestu medzi materiálmi.
brzdy - najčastejšie v-brake brzda “véčková” alebo kotúčové brzdy
Gravel bicykle - špecíálne bicykle s dlhým rámom
komkombinácia cestného a krosového bicykla
vhodné na cestu aj na mierne náročný terén (jazda na štrku)
nižšie položený rám so slušnou rýchlosťou na ceste
priemer kolies má zásadný vplyv na rýchlosť aj na jeho ovládateľnosť
@ kolies 28-29” na hrubších plášťoch 35-40 mm
materiál rámu - takmer výhradne z karbónu, občas z duralu (lacnejšia alternatíva)
brzdy - kotúčové a niekedy hydraulické
Detské bicykle - vhodné na cesty, cyklotrasy aj do ľahkého terénu
ľahká konštrukcia, jednoduché a odolné
vhodné pre deti od 2 do 14 rokov
pre najmenších sú k dispozícii pomocné kolieska (vo veľkostiach 12” a 16”)
veľkosť bicykla (v palcoch 12/16/20/24) na rozdiel od dospelých znamená priemer kolies, nie veľkosť rámu
Dôležitejšie ako vek je aj fyzická dispozícia dieťaťa.
Každý bicykel sa vyrába v niekoľkých veľkostiach z dôvodu pohodlia pre cyklistov rôznych výšok. Touto veľkosťou sa myslí vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa prevažne udáva v palcoch, prípadne sú použité písmená rovnako ako u oblečenia (S, M, L, XL, XXL). Prvý spôsob ako vybrať správnu veľkosť rámu je práve podľa výšky, ďalšia možnosť je podľa dĺžky nôh. Na výber veľkosti rámu vplýva samozrejme aj samotná geometria bicykla.
Pánske a dámske veľkosti rámov pre dospelých:
15" | 38 | 50 | XS | |
156 - 165 | 16" | 40 | 52 | S |
161 - 170 | 17" | 43 | 52 - 54 | S |
165 - 173 | 18" | 46 | 54 | M |
173 - 182 | 19" | 48 | 54 - 56 | M |
176 - 185 | 20" | 50 | 56 | L |
182 - 191 | 21" | 53 | 56 - 58 | L |
nad 190 | 23" | 59 | 60 | XL |
Hliník - bicykle s hliníkovým rámom sa označujú Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníku a prísad, ktoré vylepšujú vlastnosti samotného hliníku. Hliník je, ako je známe, mäkký a ľahký materiál, čo sú jeho hlavné výhody. Nevýhodou je však jeho minimálna pružnosť. Alu rámy sú dnes suverénne najrozšírenejším materiálom používaným pri výrobe rámov. Pretože je sám o sebe veľmi mäkký, používa sa na rámy v zliatinách s meďou, mangánom atď. nazývaných ako dural (Duraluminium). Ten je až päťkrát tvrdší než samotný hliník. Aby duralové rámy dosahovali pevnosti porovnateľné s oceľou, vyrábajú sa ich rúrky s väčším priemerom.
Karbón - momentálne najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa rámy vyrábajú. Je veľmi pevný a ľahký. Vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny, ktorá sa pri vysokom tlaku speká. Má vysokú pružnosť, popri tom aj pevnosť.
Titán - je najkvalitnejši, ale samozrejme aj najdrahší. Je veľmi ľahký, aktívne redukuje vibrácie a nekoroduje.
Oceľ - oceľové rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Výhodou týchto rámov je veľká pružnosť a zároveň nízka cena. Nevýhodou je potom vyššia hmotnosť. Dnes tento materiál nájdete len na lacnejších a detských bicykloch, alebo na bicykloch BMX a Freestyle.
Veľkosť kolesa ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla. Ide o nájazdový uhol kolesa voči prekážke.
Krosové, trekingové a cestné bicykle
Odpružená vidlica je vhodná iba na bicykloch používaných v teréne. u cestných je odpruženie práveže nežiadúce.
Dnešným štandardom je odpružená predná vidlica, ktorá dokáže príjemne vypružiť nerovnosti terénu.
Vidlice sa delia na pružinové a vzduchové (tie sú ľahšie a drahšie)
Celoodpružený bicykel je vhodný do náročnejšieho terénu, zadný tlmič je uzamykateľný a môžete si nastaviť jeho tuhosť. Nevýhodou je vyššia cena.
Ráfkové brzdy - lacnejšia varianta, brzdy na mechanickom princípe a brzdia koleso pritláčaním brzdových gumičiek o ráfik.
Kotúčové brzdy - použivajú sa pri kvalitnejších bicykloch. Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako ráfkové, s tým rozdielom, že sa nebrzdí o ráfik ale kotúčom.
Hydraulické kotúčové brzdy - sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy auta. Pri mechanických kotúčových brzdách sú platničky ovládané klasickým lankom, pri hydraulických tlakom brzdovej kvapaliny.
Orientačná nosnosť horských, cestných a krosových bicyklov je do 120 kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140 kg. Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 "až 16" je cca 50 kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 "je 80 kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24" až 100 kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.
Správne nastavenie posedu zaručí efektívne šliapanie a menšiu záťaž na chrbát. Pôjdete rýchlejšie a menej sa unavíte.
Sedlo vodorovne - ani špičkou dole, ani hore, inak budete preťažovať ruky, brušné svaly a chrbát.
Poloha chodidla na pedáli
Chodidlo na pedáli musí byť v každej polohe otočenia kľúk mierne sklonené dopredu. Neprešľapávame teda na päty dole, ani nešliapeme príliš špičkami.
Výška riadidiel
Riaditká musia byť dostatočne široké. Nie príliš úzke, aby ste nemali ruky moc pri sebe, stláčali by ste si hrudník a zle dýchali. Ani nie príliš široké, aby sa vám s nimi dobre manévrovalo, napríklad medzi stromami. V zásade trochu širšie ako naše ramená. Veľmi dôležitá je aj správna poloha brzdových pák. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadnete, ruky položíte na riadidlá a natiahnete prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa vám mali ľahko opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach nebudete musieť ruky pri brzdení na riadidlách zbytočne pretáčať.