Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
Sprievodca výberom mestského bicykla

   6min.
   besporty.sk
   redakcia
   zdielať

Mestské bicykle


Potrebujete sa nejako dopraviť do práce alebo na nákup? Potom sa vám bude hodiť mestský bicykel.Mestské bicykle sú súčasťou životného štýlu a v neposlednom rade môžu byť aj módnym doplnkom.







Výhody mestských bicyklov

  • Na použitie v meste

  • Komfort, univerzálnosť a odolnosť

  • Prispôsobené dopravnému využitiu

  • Možnosť pripevnenia najrôznejšieho príslušenstva

  • Niektoré modely sú vybavené elektromotorom







Typy mestských bicyklov

Pri výbere mestského bicykla je potrebné vedieť za akým účelom bude primárne využívané. Budete jazdu na bicykli kombinovať s hromadnou dopravou? Bude slúžiť na rýchlu prepravu po meste, prípadne mimo mesta, alebo budete preferovať skôr pokojnú a elegantnú jazdu


Retro bicykle

Pre pohodlnú a štýlovú jazdu. Sú obvykle vybavené krásne farebne zladenými blatníkmi, krytom reťaze a nosičom, vďaka ktorým sa vaše oblečenie neušpiní a jazda je čistá a elegantná. Retro kolesá sú najčastejšie vybavené planétovou prevodovkou. Výhodou tohto riešenia je najmä okamžitá odozva radenia a možnosť zaradenia akéhokoľvek prevodu aj bez pohybu kolesa - teda napríklad pri čakaní na semaforoch na križovatke. Ďalšou výhodou je bezúdržbovosť a vysoká životnosť tohto zapuzdreného systému a reťaze.


Moderné (urban) mestské bicykle

Pre tých jazdcov, ktorí majú radi jednoduchosť a elegantno-športový dizajn, sú k dispozícii moderné mestské bicykle. Často disponujú podobne ako retro modely planétovou prevodovkou, blatníkmi a svetlami, ale design rámu je viditeľne modernejší.


Skladacie bicykle

Hlavným dôvodom, prečo si zaobstarať skladací bicykel, je jeho skladnosť. Bicykel môže všade s vami a nemusíte sa obávať, že o ne prídete. Bicykel je možné jednoducho zložiť a vziať so sebou do reštaurácie, do práce, do šatne či na návštevu. Skladacie kolesá môžete bez problémov vziať do vlaku či autobusu bez toho, aby ste sa báli, či pre neho bude miesto. Jednoducho ho zložíte, je tiež ideálnym spoločníkom na výlety autom. Bicykel nemusíte zložito upevňovať na strechu automobilu, stačí ho vložiť do kufra. Skladací bicykel nezaberie miesto - ľahko ich uskladníte aj v malom byte. Nemusíte sa tak báť zlodejov, ktorí by vám mohli z pivnice bicykel odcudziť.


Kargo (nákladné) bicykle

Špeciálnou kategóriou mestských bicyklov sú nákladné - tzv. kargo bicykle (cargo bikes). Obvykle sa v prednej časti bicykla nachádza prepravný box, pomocou ktorého je možné prepraviť väčší nákup, psy či deti. Používajú sa aj na komerčné účely, ako napríklad predaj zmrzliny, cukrovej vaty či kávy.

Trojkolky pojmú veľký náklad a manipulácia s nimi je veľmi jednoduchá. Dvojkolesové kolesá nemajú väčšinou takú kapacitu pre náklad, ale dovoľujú vyššiu prevádzkovú rýchlosť s jazdnými vlastnosťami bližšími bežnému bicyklu.







Ergonómia rámu a posed

Mestské bicykle sú prispôsobené pohybu po mestských cestách a chodníkoch. Počítajú s tým, že na nich pôjde človek v civilnom necyklistickom oblečení.

Klasické mestské bicykle majú spravidla pevnú vidlicu bez odpruženia. Mávajú tiež výrazne zahnuté a zdvihnuté riadidlá pre pohodlný úchop a vzpriamený posed.Chrbát je takmer kolmo k zemi, vďaka čomu je vyvíjaná menšia záťaž na krčnú chrbticu a jazda je pohodlnejšia.

Bicykle sú často osadené nosičmi, či blatníkmi, alebo sa dá toto príslušenstvo ľahko doplniť.







Retro dizajn

Veľkou výhodou mestských bicyklov je fakt, že im to rozhodne za všetkých okolností pristane a majú svoj jedinečný štýl a design.

Obľúbené sú v tejto kategórii (nielen u žien) znížené tzv. sukňové rámy, ktoré vám umožnia ľahké nasadnutie a zosadnutie z bicykla vďaka absencii hornej rámovej rúrky.







Veľkosť rámu

Veľkosť rámu mestských bicyklov sa určuje podľa dĺžky sedlovej rúrky a udáva sa v palcoch , v centimetroch alebo v konfekčných písmenách .






Materiál rámu

Materiál rámu má zásadný vplyv na hmotnosť a pevnosť.

  • Hliník - ľahké ovládanie a manipulácia, vyskytuje sa u väčšiny mestských bicyklov. Je pevný, čo je jeho prednosť (nedochádza ku krúteniu rámu), ale aj nevýhoda (pružné materiály lepšie pohlcujú vibrácie). Ponúka dobrý pomer ceny a hmotnosti.

  • Oceľ - vysoká pevnosť, dobre tlmia vibrácie. Zatiaľ čo pri športových bicykloch sa už pre vysokú hmotnosť takmer nepoužíva, pri klasických a retro bicykloch tento materiál nájdeme. Oceľ je pevná, odolná a lacná, ale nadpriemerne ťažká.

  • Karbón a titán - pri mestských bicykloch tieto ľahké, ale drahé materiály nie sú potrebné a prakticky sa s nimi ani nestretnete.






Veľkosť kolies (ráfikov) a plášťov

Mestské bicykle mávajú najčastejšie 2 veľkosti ráfikov (v palcoch) :

  • 28″ – veľké kolesá, najbežnejšia veľkosť, dobre pohlcujú nerovnosti

  • 26″ – malé kolesá, od ich použitia sa ustupuje, horšie pohlcovanie nerovností


Plášte bývajú stredne široké a dodávajú bicyklu stabilitu pri jazde po ceste a zároveň si zachovávajú dobrú ovládateľnosť.

Najčastejšie sú v rozmeroch :

  • 1,75″ – vhodné na asfalt a cyklotrasy s tvrdým povrchom, majú nízky valivý odpor

  • 1,9″ – vďaka väčšej šírke zvládnete lepšie mestskú dlažbu (kocky) a horšie cyklotrasy

Vzorka plášťov je pri mestských bicykloch podobná ako pri cestných či trekových bicykloch, teda jemná. Veľké štuple pre jazdu v teréne tu nenájdete.







Prehadzovačka a prevody

Prehadzovačka - umožňuje zmenu prevodov a vďaka tomu môžete jazdu lepšie prispôsobiť terénu a svojim silám. Okrem klasických prehadzovačiek , ktoré asi všetci poznajú, sa pri mestských bicykloch využívajú aj prehadzovačky planétové. Ich mechanizmus je elegantne ukrytý v náboji zadného kolesa a tým aj chránený pred vonkajšími vplyvmi. Planétová prehadzovačka je oproti konvenčnej menej náročná na údržbu a prevody sa dajú meniť, aj keď práve stojíte na mieste. Býva však drahšia, obzvlášť ak má viac ako 3 rýchlosti, a tiež má proti konvenčnej prehadzovačke o niečo vyššie jazdné odpory.

Najčastejšie sa výrobcovia uchyľujú k nábojovým prehadzovačkám. Táto prevodovka je umiestnená vo vnútri náboja zadného kolesa a nie je vidieť. Vďaka tomu je tiež oveľa menej poruchová a takmer bezúdržbová.


Čo je dobré vziať do úvahy pri voľbe počtu rýchlostí?

Fyzickú kondíciu, spôsob používania bicykla, typický reliéf, kde bude bicykel používaný. V rovinatých mestách, keď je bicykel používaný na 5 km denné jazdenie do práce postačí iba jednoduchý bicykel s jednou rýchlosťou.

Najčastejšie má od 3 do 7 rýchlostných prevodov, ktoré sa nastavujú ovládaním riadidiel. Veľkou výhodou je možnosť preradiť prevod aj pokiaľ bicykel stojí, napríklad na križovatke, alebo na semafore. To s klasickou prehadzovačkou nie je možné a najmä pri jazde po meste je to veľká výhoda. Počet prevodov sa môže zdať na prvý pohľad malý, avšak pre mestskú premávku je úplne dostatočný.







Brzdy

Pri mestských bicykloch najčastejšie nájdete

  • Véčkové brzdy (v-brake) - brzdia trením gumovej plochy o ráfik. Sú lacné, nenáročné na údržbu, ale ich brzdný účinok pri kontakte s vodou klesá.

  • Kotúčové brzdy - fungujú na princípe trenia brzdových doštičiek o kotúč. Majú vyšší brzdný účinok ako čeľusťové a nevadí im ani voda a blato.

  • Torpédové (nábojové) brzdy - protišľapné brzdy umožňujú brzdiť iba zadné koleso protišľapom pedálov (ako u detských bicyklov). K čomu je to dobré? Brzda je veľmi spoľahlivá, bezúdržbová a účinná. Naviac umožňuje brzdiť pred križovatkou pri ukazovaní smeru odbočenia rukami (brzdí sa nohami, ruky sú voľné). Niektorí mestskí cyklisti na ňu nedajú dopustiť. Jej nevýhodou je nemožnosť voľnobežného prešliapnutia pedálov. Nie je teda možné nastaviť pedále do ideálnej polohy pri rozjazde bicykla. Všeobecne teda platí, že je vhodná pre skúsenejších cyklistov. Možno ju kombinovať s prednou brzdou typu V-brake alebo s prednou valčekovou brzdou.

Konkrétne čeľusťová brzda na predné koleso a nábojová na bicykel zadná. Pre plynulú a nie príliš rýchlu jazdu mestom táto kombinácia plne dostačuje, existujú však aj modely ktoré na tom sú lepšie. Tie buď majú na oboch kolesách čeľusťové brzdy, alebo na oboch kolesách majú dokonca brzdy kotúčové.






Doplnky na mestské bicykle

Mestské bicykle bývajú osadené, alebo sa dajú osadiť, celým radom doplnkov, ktoré zvyšujú úžitkovú hodnotu bicykla. Obľúbené bývajú nosiče , košíky , blatníky či stojančeky . Pri kúpe doplnkov je dobré zistiť, či sú s vašim bicyklom kompatibilné . Pri nosičoch je dobré skontrolovať, či má rám bicykla na nosič prípravu, teda či sú v ráme vyvŕtané závity. Tiež sa líšia nosiče na kolesá s kotúčovými brzdami a bez nich. Pozor dajte na priemer kolies. Väčšina nosičov je kompatibilná s kolesami od 26“ do 29“. Na skladacie kolesá existujú špecifické nosiče. V neposlednom rade sa pozerajte na nosnosť daného nosiča.

Pri kúpe blatníkov je smerodajný priemer kolies a šírka rámu kolesa, aby sa blatník do rámu zmestil. Ak vyberáte stojanček na bicykel, môžete voliť medzi stojanom stredovým a stojanom na zadnú stavbu kolesa. Stredový stojan je stabilnejší, ale nie na každé koleso je možné ho kvôli stavbe rámu prirobiť.


29.12.2022, zdroj: besporty.sk, autor: redakcia  






Návrat hore