Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
Poradíme s voskovaním a údržbou snowboardu a viazania

   3min.
   besporty.sk
   redakcia
   zdielať

Voskovanie a údržba snowboardu a viazania

Navoskovať snowboard si môžeme hocikde. V izbe, v kuchyni, v garáži, na balkóne, výber je v podstate neobmedzený. Na pamäti však treba mať, že vosk sa veľmi ťažko dostáva z koberca a preto je vhodnejšie využiť miestnosť s ľahko umývateľnou podlahou.






1. Výber a typy voskov

Pred voskovaním je dôležité sa správne rozhodnúť, aký typ vosku použiť. Existujú 4 typy voskov - teplé, zimné, mrazivé a samozrejme univerzálny typ. Teplé vosky sa používajú hlavne na jar a v lete, keď sa topí sneh a je potrebné maximálne zvýšiť rýchlosť snowboardu. Bohužiaľ, teplé vosky sa rýchlo “vyjazdia” a voskovať treba 16 častejšie. Zimné a mrazivé vosky sa používajú v zimných mesiacoch, keď je teplota snehu hlboko pod bodom mrazu. Univerzálny vosk je použiteľný za každého počasia, jeho vlastnosti však nedosahujú takých kvalít ako u špecifickejších voskov


Teplé vosky sú väčšinou žltej, oranžovej, ružovej alebo inak podobnej teplej farby,

Zimné a univerzálne vosky bývajú väčšinou modrej alebo bielej farby. To sa samozrejme môže líšiť v závislosti od výrobcu, rovnako ako aj určenie vosku.


TIP : Rozsah použiteľnosti jednotlivých voskov v závislosti od teploty nájdete na obale vosku.






2. Voskovanie sklznice

Pred samotným voskovaním je potrebné sklznicu očistiť od všetkých nečistôt a starého vosku. To spravíte pomocou tzv. base cleanera (chemického prípravku na čistenie sklznice) a kefy (môže mať drôtené alebo tvrdé umelé chlpy). Na voskovanie použijeme buď na to určenú žehličku (rozsah teploty od 100° do 160°) alebo klasickú Etu s kovovým spodkom, ktorú nastavíme na teplotu medzi 100° a 160°. Treba však pamätať na to, že po voskovaní už nebude vhodná na žehlenie oblečenia. Vosk roztopíme na rozpálenej žehličke a postupne rovnomerne nakvapkávame na celú sklznicu. V miestach, kde vyzerá sklznica najviac vysušená (viditeľné biela mapy), môžeme vosku trochu pridať.

Najviac namáhaná je sklznica v blízkosti kovových hrán. S voskom to však netreba preháňať, sklznica má totiž obmedzenú schopnosť prijímať vosk a zbytočne by sme ho potom zoškrabali. Po nanesení vosku na sklznicu postupne roztápame jednotlivé zaschnuté kvapky vosku a rozotierame žehličkou na celú plochu sklznice. Po dôkladnom rozotrení necháme vosk zaschnúť približne 30 minút, aby poriadne stuhol.

Pri odstraňovaní prebytočného vosku škrabkou, ktorá môže byť z ostrého tvrdého plastu alebo kovu, sa tak vosk lepšie udrží v póroch. Vosk by nemal ostať ani na kovových hranách snowboardu. Sklznicu snowboardu do hladka dočistíme kefou (kefu treba po počiatočnom čistení sklznice od nečistôt očistiť), použiť však môžeme aj korok. Všetky tieto úkony by sa mali prevádzať v smere jazdy, ak sa však jazdí na switch, nie je to až také dôležité.






3. Brúsenie hrán snowboardu

Brúsenie hrán snowbordu môžeme zrealizovať sami, alebo to nechať na odborníkov v servisných pracoviskách.

Ručné brúsenie

Pri ručnom brúsení pomocou uholníka, ktorý vyberáme podľa preferovaného uhla hrany a pilníka brúsime obe hrany zboku. Dosku si postavíme na jednu hranu a postavíme sa k nej tak, aby sme hranu, ktorú ideme brúsiť mali ďalej od tela. Plynulým ťahom brúsime hranu. Najprv tlačíme menej, neskôr môžeme tlak stupňovať.

Pred brúsením si môžeme čiernou fixou nakresliť čiaru na bok hrany, aby sme vedeli kontrolovať, či sme zachytili pilníkom celú šírku hrany. Ručné brúsenie má nevýhodu v tom, že nedokážeme brúsiť hranu zo strany sklznice a preto je ostrosť hrany podstatne horšia ako pri brúsení na stroji.


Strojové brúsenie

Pri brúsení na stroji sa najprv brúsi doska zo strany sklznice, na ktorej sa úplne zbrúsia zalievané miesta a potom sa brúsia hrany. Nasleduje brúsenie hrán zboku (pozn. veľkosť uhla hrany sa môže pohybovať od 90° do 86)°. Veľkosť uhla záleží od druhu jazdy, ktorú snowboardista vykonáva. Čistenie Stiahnutie ihly Veľmi dôležitým a často zanedbávaným servisným úkonom po brúsení hrán je stiahnutie tzv. ihly. Brúsnou gumou sa zľahka prejde niekoľko krát po oboch hranách. Brúsna guma hranu neotupí, ale odstráni ihlu ktorá sa pri brúsení hrany vytvorí a pri jazdení s ňou je pocit, ako keby sa doska nechcela otáčať a veľmi sa zarezávala do snehu.


ZDROJwww.sass.sk


29.12.2022, zdroj: besporty.sk, autor: redakcia  






Návrat hore